همايش «نگاهی دوباره به پيام‌های اصلی اسلام» در تركيه برگزار شد

ایکنا , 26 دی 1388 ساعت 10:46

جهان: همايش «نگاهی دوباره به پيام‌های اصلی اسلام» به همت مركز تحقيقات فرهنگی و اجتماعی تركيه(BİLSAM) جمعه، ۲۵ دی در شهر «مالاتيا»(MALATYA) برگزار شد.


اين همايش با حضور مقامات دولتی، نمايندگان نهادهای دينی، نويسندگان و محققان و مردم علاقمند در سالن شهرداری شهر مالاتيا ترکیه برگزار شد.

«احسان الی آچئك»(İHSAN ELİAÇIK) نويسنده و محقق علوم اسلامی در مراسم افتتاحيه اين همايش طی سخنانی گفت: زمان تغيير يافته است و با توجه به اين دگرگونی‌ها لازم است كه سخنان خود را بار ديگر از نظر بگذرانيم و جملاتی زيباتر بسازيم، سخن گفتن درباره اسلام يكی از اين موارد است كه بايد به آن توجه كنيم.

وی افزود: گفت‌وگو درباره اسلام هميشه و هر زمان وجود داشته و دارد، بنابراين بايد با بازنگری در گفتار خويش بتوانيم همچون گذشته توجه عموم را به سمت دين اسلام جلب كنيم.

اين نويسنده مسلمان تصريح كرد: به قدری در جهان امروز از اسلام سخن گفته شده است كه اگر بخواهيم بار ديگر درباره آن سخن بگوئيم برخی خواهند گفت: «ديگر چه می‌خواهيد بگوئيد!» و اين ضعف بزرگی برای مبلغان اين دين به شمار می‌رود.

احسان الی آچئك در بخش ديگری از سخنانش اظهار كرد: تنها راه برون‌رفت از اين مشكل بازنگری در چگونگی بيان مفاهيم دينی است، با اينكه اصول اسلام در ميان همگان واحد است اما اتحاد فكری وجود ندارد بنابراين بايد به گونه‌ای اصول دين را تبيين كنيم كه برای همه قابل فهم و در عين حال غير تكراری باشد.

در ادامه اين همايش برخی از انديشمندان از جمله «ابراهيم گزر»(İbrahim Gezer) رئيس مركز تحقيقات فرهنگی و اجتماعی شعبه شهر مالاتيا و «مراد سزيك»(Murat Sezik) از اعضای مركز(BİLSAM) درباره راه‌های تبيين اصول دينی با زبان امروز جامعه انسانی سخنرانی كردند، جلسه پرسش و پاسخ حاضران در همايش پايان‌بخش اين جلسه بود.


کد مطلب: 11418

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11418/همايش-نگاهی-دوباره-پيام-های-اصلی-اسلام-تركيه-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir