افتتاح نمایشگاه خوشنویسی عاشورایی در قزوین

خبرگزاری مهر , 26 دی 1388 ساعت 15:04

فرهنگ: نمایشگاه خوشنویسی عاشورایی با ارائه آثار خوشنویسان معاصر در نگارخانه مهر قزوین برپا شد.


اولین نمایشگاه خوشنویسی عاشورایی، پیش مقدمه همایش نستعلیق در سیر خوشنویسی که در اردیبهشت ماه سال آینده در قزوین برگزار خواهد شد با حضور استاد غلامحسین امیرخانی عضو شورای راهبردی دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و جمعی از هنرمندان و خوشنویسان در محل نگارخانه مهر حوزه هنری قزوین برپا شده است.

در این نمایشگاه ۶۱ اثر خوشنویسی هنرمندان برجسته خوشنویسی کشور با موضوع فرهنگ عاشورا از جمله استاد ابوالحسن محصص مستشاری، پیله چی و غلامحسین امیرخانی به مدت ۱۰ روز در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

رونمایی از تابلوی خطبه‌های حضرت زهرا(س) اثر ارزشمند غلامحسین امیرخانی که برای اولین بار به نمایش در می‌آید و نیز ارائه تابلوهای خوشنویسی برتر جشنواره‌های کشور از دیگر پیگیری‌های نمایشگاه خوشنویسی عاشورایی در قزوین است.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه که در سینما بهمن قزوین برگزار شد محمدحسین شفیعی‌ها مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: برگزاری دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران با موضوع نستعلیق در سپهر خوشنویسی ایرانی و نیز بزرگداشت عمادالکتاب نقش مهمی در معرفی قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور به جهانیان خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اهمیت همایش بین‌المللی که در اردیبهشت ماه سال آینده در قزوین برگزار خواهد شد چند پیش همایش برای هماهنگی امور و برنامه‌ریزی مناسب در استان برپا خواهد شد تا بتوانیم با استفاده از دیدگاه‌های صاحب نظران همایشی در خور هنر خوشنویسی در استان برگزار کنیم.

غلامحسین امیرخانی عضو شورای راهبردی دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران هم در این مراسم اظهار با اشاره به سیر خوشنویسی گفت: پیدایش خط نستعلیق به زمان از زمان میرعلی تبریزی شکل گرفته و استادان سرشناسی مانند سلطان علی مشهدی و میرعماد قزوینی از شاگردان وی هستند که میرعماد به عنوان شخصیتی مستقل آثار خوبی از خود به جای گذاشته اما شاگردانش در حیطه فراموشی هستند که امیدواریم از مظلومیت درآیند و نسبت به معرفی آنها اقدامات مناسب انجام شود.

امیرخانی تأکید کرد: میرعماد شخصیتی مطرح و برجسته‌ای بود که درهنر خوشنویسی، خط را به اعتدال رساند و شاگردان میرعماد هم توانستند در مدت سه قرن اوج قدرت، تعالی طلبی و عشق ‌بازی انسان را نسبت به کمال و جمال در خوشنویسی بروز داده‌اند.

وی با اشاره به عمادالکتاب خوشنویس برجسته قزوینی گفت: میرزا محمدحسین سیفی قزوینی ملقب به عمادالکتاب از استادان مسلم خوشنویسی در خط نستعلیق بود که از مقلدان سبک خوشنویسی میرزا محمدرضا کلهرو در ردیف اساتید تراز اول کشور بشمار می‌رود.

امیرخانی اظهار امیدواری کرد که برگزاری همایش دوسالانه خوشنویسی در تبیین جایگاه این هنر و سیر تاریخی آن موثر واقع شود.

نمایشگاه خوشنویسی عاشورایی به مدت ۱۰ روز در نگارخانه مهر حوزه هنری از ساعت هشت صبح تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید علاقمندان است.


کد مطلب: 11432

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11432/افتتاح-نمایشگاه-خوشنویسی-عاشورایی-قزوین

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir