اعزام زایران معلق شده است نه متوقف

خبرگزاری ايسنا , 28 دی 1388 ساعت 13:40

جامعه- خیمه: عبدالله نصیری، مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فرانس‌پرس اعلام كرد، تا زمانی كه مأموران مذهبی عربستان به رفتار منزجر‌كننده‌ خود با زائران ایرانی پایان ندهد، اعزام زائران عمره به عربستان از سوی دولت ایران در شرایط تعلیق باقی می‌ماند.


او دلیل این اقدام دولت ایران را نوع رفتار مأموران هیئت امر به معروف و نهی از منكر عربستان با زائران ایرانی اعلام و كرد و گفت: اعزام زائران ایرانی تعلیق شده است، نه متوقف.

نصیری در ادامه با تاکید بر مذهبی بودن این تعلیق گفت: «حركت ما سیاسی نیست و مذهبی است. از آنجا كه ما شیعه هستیم، رسوم‌مان متفاوت است، مانند خواندن دعاهای زیارتی در مساجد مكه و مدینه كه برخورد گستاخانه‌ مأموران عربستانی را با زائران ما درپی داشته است. ما می‌خواهیم این اعمال اصلاح و متوقف شوند.»

فرانس‌پرس در ادامه این گزارش خود با اشاره به اینكه تمام سفرهای زائران ایرانی به مكان‌های مقدس مسلمانان فقط با حمایت سازمان حج و زیارت ایران انجام می‌شود، بنابراین این تصمیم به‌طور مؤثر سفر آن‌ها را تا اعلام بعدی به حالت تعلیق درمی‌آورد، به گفت‌وگوی رییس سازمان حج و زیارت ـ علی لیالی با یكی از خبرگزاری‌های داخلی اشاره كرده است.

لیالی در این گفت و گو به مواضع سازمان حج و زیارت برای اعزام زایران خانه خدا به عربستان اشاره کرده بود.

لیالی در این گفت و گو بیان کرد: در نتیجه‌ رفتار منزجر‌كننده‌ مأموران سعودی با زائران ایرانی در آخرین مراسم سالانه‌ حج و پیش از آن، با زائران عمره تصمیم گرفتیم، در زمینه‌ سفر عمره با مسئولان عربستان گفت‌وگو كنیم. ما گزارش‌های زیادی از زائرانمان درباره‌ رفتار منزجر‌كننده‌ مأموران سعودی گرفته‌ایم كه این نوع برخورد، ناراحتی تعداد زیادی از هم‌وطنان را درپی داشته است.

او افزود: هیچ ایده یا نظر خاصی درباره‌ زمان برگزاری گفت‌وگو‌ها ندارم و تا وقتی گفت‌وگو به نتیجه‌ مثبتی نرسد، نمی‌توانم بگویم، در چه زمانی اعزام زائران عمره از سرگرفته می‌شود؛ اما باید این نكته را اضافه كنم كه این مسأله، یك مسأله‌ مذهبی است و نه سیاسی.


کد مطلب: 11467

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11467/اعزام-زایران-معلق-شده-نه-متوقف

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir