ضریحی دیگر برای امام حسین(ع) رونمایی شد

باشگاه خبرنگاران جوان , 29 دی 1388 ساعت 12:42

رویداد: كارگاه آفرينش‌هاي هنري ستاد بازسازي عتبات عاليات استان اصفهان میزبان مراسم رونمايي از ضريحی بود که با هدف نصب در قتلگاه سيدالشهدا(ع) ساخته شده است.


پروژه ساخت پنجره‌های ضریح قتلگاه حضرت سیدالشهدا (ع) ۱۵مرداد سال جاری در كارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان با حضور هنرمندان قلم زن، میناكار اصفهانی آغاز شد.

ضریح كوچک قتلگاه امام حسین (ع) با طولی به اندازه ۱۶۰، عرض ۲۲۴ و ضخامت ۱۸ سانتی‌متر ساخته شده است و قابلیت نصب در ضریح مطهر باب‌الرأس صحن بارگاه ملكوتی اباعبدالله‌الحسین (ع) را دارد و پنجره بزرگ این ضریح مقدس با طولی به ابعاد ۳۰۰، عرض ۲۲۷ و ضخامتی ۱۵ سانتی‌متر ساخته شده كه قرار است در محل باب‌القبله ایوان بارگاه سید‌الشهدا(ع) نصب ‌شود.

ضریح بزرگ قتلگاه امام حسین (ع) نیز از چهار دهنه، هر دهنه دارای ۹۶ عدد گوی و ۱۹۲ ماسوره از جنس سازه فلزی ساخته شده و ضریح كوچک نیز دارای دو دهنه بوده كه چوب به كار رفته در دهنه‌های آن از نوع ساج برمه به قطر نیم متر مكعب است.

در طرح ضریح‌های قتلگاه اباعبدالله الحسین (ع) ۳۲۵ كیلوگرم نقره با عیار ۵/۹۲، مقدار طلای استفاده شده ۵۰۰ كیلوگرم و مس مصرفی در آن ۴۰۵ كیلوگرم به صورت ورق‌های۵/۱ میلی‌متری، مقدار برنج به كار رفته به صورت لوله در ضریح بزرگ ۱۵۰ كیلوگرم و در پنجره كوچك ۱۹۵كیلوگرم بوده است.

وزن كلی ضریح بزرگ قتلگاه امام حسین (ع) ۹۰۰ كیلوگرم و وزن ضریح كوچك ۸۰۰ كیلوگرم است و بانیان ضریح قتلگاه امام حسین (ع) جمعی از خیران، كاركنان و خانواده‌های كاركنان بانك صادرات استان اصفهان هستند و این پنجره‌ها به توسط استاد مهدی برهانیان خطاطی شده است.

دیروز ساخت ضریح قتلگاه اباعبدالله‌الحسین (ع) به پایان رسید و پس از رونمایی در شهر اصفهان با حركت به سمت كربلا به گفته مدیران ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان ۲۲بهمن سال جاری در ضلع شرقی گودال قتلگاه امام حسین (ع) نصب می‌شود.

در ایران دو نهاد برای ساخت بخش‌های مختلف بقاع متبرکه در عراق فعالیت می‌کنند. یکی هیئت امنای ساخت ضریح مطهر و دیگری ستاد بازسازی عتبات عالیات که فعالیت گسترده‌تری دارد و در تمام کشور دارای شعبه است.

تاکنون شماری از سازه‌های اینچنینی پس از ساخته شدن و ارسال به عتبات به دلیل مشکلات مدیریتی و هماهنگی نامناسب با تولیت‌های کربلا بدون نتیجه و معطل مانده‌اند.


کد مطلب: 11522

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11522/ضریحی-دیگر-امام-حسین-ع-رونمایی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir