کد مطلب : ۱۱۵۷۴
آهنگساز «هلال کاروان»:
«هلال کاروان» موسیقی را به محرم و صفر وارد کرد
وی توضیح داد که مرثیه و آواز در ذهن موزیسینها و مخاطبان ما بسیار دور از هم تصور میشده است و او توانسته به واسطه مضمونی که انتخاب کرده، وارد چنین تجربه نوینی شود.
سعید ذهنی اضافه کرد:«من سعی کردم با چینشهای مختلفی، اینها را به گونهای کنار هم قرار دهم که یکی بر دیگری برتری نداشته باشد و در عین حال، قابلیتهای هرکدام مورد استفاده قرار بگیرد و نیز شأن و جایگاه هرکدام نیز حفظ شود ضمن آنکه به تناسب مضمون در هر قطعه، از قابلیتهای گروه کر، آواز کلاسیک و روضهخوانی استفاده کردم.»
وی عنوان کرد که در میان آلبومهای این برنامه، مثلا قطعه حضرت عباس یا لالایی که در آن همه عناصر سازی و آوازی همزمان با هم عمل میکنند، نقطه قوت ماجرا شد که در آن آواز کلاسیک، کر، مداحی و سازهای کوبهای در یک هارمونی اصولی شروع به اجرا میکنند.
ذهنی درخصوص این نوآوری توضیح داد :«اصولا یکی از وظایف هنرمندان این است که با جریان جلو بروند و همچنانکه رسانهها قوی میشوند، ما نیز نباید با تصور اینکه تاکنون چنین مضمون و محتوایی در چنین قالبی به کار نگرفته شده است، از آنها پرهیز کنیم و بخواهیم به رسانههای قدیمی مانند روضه و تکیه، بسنده کنیم، قطعا عقب میمانیم. البته این رسانهها هنوز هم جایگاه خاص خود را دارا هستند و کارکردهای خود را دارند اما هنرمندان نیز وظیفه دارند چنین مفاهیم ارزشی را در قالبهای نو و جدید به مخاطب خود ارائه کنند.»
وی با ابراز گلایه از برخی برخوردها در برابر ارکستر «هلال کاروان» گفت:«اینکه ما برخی موضوعات و مفاهیم را ارزشی بدانیم اما این فقط در حد شعار باقی مانده است و من میتوانم به جرأت بگویم که در خصوص این مضامین کمکاری میشود و مشکلات فراوانی برای اجرای این کار در پیش رو داشتیم. در حالیکه برخی فکر میکنند اجرای کارهایی از این دست راحت است.»
وی خواستار توجه بیشتر سیاستگذاران فرهنگی به این مقولات شد و عنوان کرد که الان زمان این است که موسیقی را به شکل درست به مردم تحویل دهیم و با این کار خود را به مردم و مردم را به موسیقی نزدیک کنیم.
سعید ذهنی با توضیح اینکه «هلال کاروان» ، به لحاظ فرم، سمفونی نیست بلکه قطعه پروگرام موزیکی است که در آن به توصیف روایی یک جریان در قالب چند تابلو میپردازد، آن را تجربه موفقی ارزیابی و اظهار کرد:« بدون مبالغه باید بگویم که این اثر در تاریخ موسیقی ایران، نخستین کار است که در ان مداحی وارد ارکستر شود و با آواز کلاسیک و گروه کر همخوانی داشته باشد.»
وی گفت:«برای من بسیار مایه خوشحالی است که توانستهام ذهنیتی که راجع به موسیقی وجود داشت و آن را به عنوان مطربی نگاه میکردند و برای مجالس تشریفاتی استفاده میشد ، تغییر دهم و با این کار خود موسیقی را به ماههای محرم و صفر وارد کردم و نشان دادم که اجرای موسیقی منافاتی با سوگواری و عزاداری ندارد.»
ذهنی از تصمیم خود برای آهنگسازی اثری با مضمون منجی خبر داد.