جاذبه قوی در بندهای تعزیه موج می زند

خبرگزاری شبستان , 1 بهمن 1388 ساعت 20:30

جابر عناصری، پژوهشگر و محقق برتر هنر تعزیه و ادبیات حماسی: جاذبه قوی در بندهای تعزیه موج می زند و در هیچ شرایطی دافعه در آن راه ندارد زیرا در درگاه اهل بیت(ع) هیچ راه ناامیدی نیست و کینه و ریا، دروغ و بخل وجود ندارد.


پژوهشگر و محقق هنر تعزیه و ادبیات حماسی گفت: هنر تعزيه حتي به اذعان چهره های ادبی کشورهای دیگر منحصر به ايرانيان و شيعيان است.

جابر عناصری، پژوهشگر و محقق برتر هنر تعزیه و ادبیات حماسی و صاحب ۲۵ اثر مکتوب ادبی، امروز (اول بهمن) در آمل در زمینه تعزیه و هنر شبیه خوانی گفت: چهره های ادبی کشورهای دیگر، تعزیه را نمونه بارز نبوغ ایرانیان و منحصر به ايرانيان و شيعيان می دانند و در جهان هیچ قومی را سراغ نداریم که برای هر روز سال در زمینه های مختلف، تعزیه ای مخصوص داشته باشند و در مجالس سوگواره همیشه مطرح هستند زیرا جاذبه قوی مذهبی و دینی دارند.

وی افزود: جاذبه قوی در بندهای تعزیه موج می زند و در هیچ شرایطی دافعه در آن راه ندارد زیرا در درگاه اهل بیت(ع) هیچ راه ناامیدی نیست و کینه و ریا، دروغ و بخل وجود ندارد.

عناصری، آیت الله میرزا هاشم آملی را یکی از نویسندگان برتر در عرصه کربلا برشمرد و اظهار داشت: در آثار آیت الله میرزا هاشم آملی و در کتاب جامع الاسرار می توان، توان کربلا را مجسم کرد و کربلا در این نوشته ها پیداست زیرا آثار این عالم برجسته و مانند وی، دست نوشته های کسانی است که خون آبه چشمانشان در هنرهای تعزیه آمیخته شده و افتخار آنها قلم زدن از صبح تا نیمه های شب برای امام حسین(ع) و یارانش بود.

وی در آسیب شناسی شبیه خوانی تعزیه در توصیه به علاقه مندان، تصریح کرد: برای تعزیه نباید به دست بیگانگان نظر داشت تا خارجی ها، برای این هنر تاریخی نسخه هایی بپیچند.

شایان ذکر است، هفتمین سوگواره تعزیه استان مازندران از 29 دی تا 2 بهمن سال جاری به میزبانی شهرستان آمل در حسینیه هدایت این شهرستان برگزار می شود.


کد مطلب: 11580

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11580/جاذبه-قوی-بندهای-تعزیه-موج-می-زند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir