به منظور ثبت جهانی تعزیه؛

فیلم ده دقیقه‌ای تعزیه به سفارش یونسکو ساخته شد

خبرگزاری مهر , 4 بهمن 1388 ساعت 13:28

فیلمی ۱۰ دقیقه‌ای که به درخواست یونسکو از تعزیه ساخته شده به عنوان بخشی از مدارک، همراه با پرونده برای ثبت جهانی تعزیه به یونسکو ارسال می‌شود.


مسئول پرونده ثبت جهانی تعزیه با اشاره به اینکه این پرونده در فرآیند تکمیل و ارسال برای یونسکو به سر می‌برد از ساخت فیلمی با عنوان تعزیه در ۱۰ دقیقه خبر داد که طی آن تمام مؤلفه‌ های مرتبط با تعزیه مورد توجه قرار گرفته است.

عظیم موسوی مسئول پرونده ثبت جهانی تعزیه با اشاره به اینکه این پرونده در فرآیند ارسال برای یونسکو قرار دارد گفت: درحال حاضر پرونده ثبت جهانی تعزیه برای ارسال به یونسکو درحال تکمیل است و فیلمی ۱۰ دقیقه‌ای که به درخواست یونسکو از تعزیه ساخته شده به عنوان بخشی از مدارک پرونده ساخته شده و همراه با پرونده به یونسکو ارسال می‌شود.

یونسکو برای تکمیل این پرونده خواستار ساخت فیلمی ۱۰ دقیقه‌ای برای به تصویر کشیدن شیوه اجرای تغزیه بود که این فیلم توسط عظیم موسوی کارگردان تأتر و مسئول پیگیری پرونده ثبت جهانی تعزیه ساخته شده است.

موسوی درباره این فیلم گفت: این فیلم تمام قراردادها و نشانه هایی که در تعزیه وجود دارد، مکان اجرا، انتخاب رنگها، نوع رجز خوانی ها، نوع کلام آوازی، نقش موسیقی با تصویر در حین اجرا باید را در بردارد . نفش ماسکها، مؤلفه های مختلف و همچنین نوع آموزش سینه به سینه، نوع استقبال مردم از تعزیه نیز در تمام ۱۰ دقیقه این فیلم با عنوان «تعزیه» در قالب مستند به تصویر کشیده شده است.

مسئول پرونده ثبت جهانی تعزیه یادآور شد: بخش پژوهشگاه میراث فرهنگی نهایت دقت و تلاش خود را در این رابطه انجام داد و ما طی یک سال گذشته جلسات مختلف و متعددی را در مورد این پرونده با کارشناسان داشته ایم.

لازم به ذکر است که ثبت تعزیه در فهرست میراث جهانی از سال ۸۴ آغاز شده است. پرونده این میراث آیینی برای قرار گرفتن در فهرست جهانی به یونسکو ارسال اما به دلیل نواقصی برگشت خورد و در مهلت تعیین شده نیز پرونده رفع نقص نشد و تعزیه از ثبت جهانی باز ماند.

در زمانی که مسئولان و کارشناسان در پی تهیه پرونده ای بی نقص برای تعزیه بودند، مشخص شد که این میراث معنوی ابتدا باید به ثبت ملی برسد تا قابلیت جهانی شدن را داشته باشد، از این رو پس از رفع موازیکاری ها میان مرکز هنرهای نمایشی و سازمان میراث فرهنگی نواقص پرونده رفع شد و اکنون در فرآیند ارسال مجدد (حداکثر تا مهرماه سال آینده) قرار دارد.


کد مطلب: 11667

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11667/فیلم-ده-دقیقه-ای-تعزیه-سفارش-یونسکو-ساخته

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir