بررسی شباهت‌های قيام عاشورا و انقلاب اسلامی ايران در کتاب «انقلاب عاشورایی»

خبرگزاری کتاب ایران , 5 بهمن 1388 ساعت 14:34

«انقلاب عاشورایی» عنوان كتابی ۲۳۰ صفحه‌ای است، به قلم حميد خانعلی‌زاده كه به بیان شباهت‌های قیام عاشورا و نهضت امام‌ خمینی(ره) می‌پردازد، شباهت‌هایی كه منشأ آن «احیای اسلام» به عنوان هدف مشترك این دو قیام بود.


حمید خانعلی‌زاده، مدیر بازرگانی انتشارات خادم‌الرضا گفت: كتاب «انقلاب عاشورایی» در دو بخش شباهت‌های قیام عاشورا و انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای این انقلاب سامان یافته است.

وی افزود: برخی از شباهت‌هایی كه «سیدحسین اسحاقی» (نویسنده كتاب) به ذكر آنها پرداخته است، شامل موارد متعددی نظیر مبارزه با طاغوت،‌ احیای امر به معروف و نهی از منكر و احیای نماز اول وقت می‌شود.

خانعلی‌زاده ادامه داد: بخش دوم این اثر به دستاوردهای سی‌ساله انقلاب اسلامی ایران پرداخته و آنها را در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی بررسی كرده است. سپس این دستاوردها با دوران پیش از انقلاب مقایسه شده‌اند.

وی افزود: این نوشتار در ۲۳۰ صفحه سامان یافته و به‌گونه‌ای به نگارش درآمده است كه تمامی اقشار بزرگسال جامعه قادر به درك آن باشند.

خانعلی‌زاده با اشاره به هم‌خوانی بیشتر اهداف انقلاب اسلامی با قیام عاشورا در مسایل فرهنگی گفت: هر دو قیام‌، تقویت فرهنگ نماز را در صدر اهدافشان قرار دادند، زیرا امام حسین(ع) در بحبوحه ظهر عاشورا نماز را مهم‌ترین امر برشمردند و به نماز ایستادند. گسترش فرهنگ قرآنی یكی دیگر از تشابهات این دو قیام است، زیرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اهمیت این فرهنگ افزوده و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای گسترش آن انجام شد.

وی دلیل این شباهت‌‌ها را تلاش این دو قیام برای احیای اسلام برشمرد و گفت: امام حسین(ع) در پاسخ به درخواست مردم و برای زنده ماندن اسلام قیام كرد، هدف مشتركی كه نهضت امام خمینی(ره) نیز آن را دنبال می‌كردند. این منشأ واحد، دلیلی بر دیگر شباهت‌هاست.

خانعلی‌زاده افزود: نحوه انجام این دو قیام متفاوت بود كه البته امری بدیهی است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه شباهت‌های این دو قیام در مواردی ناخواسته بوده است، زیرا هدف مشترك به‌ خودی‌ خود دستاورد مشترك ایجاد می‌كند.

وی در پایان یادآور شد: در انتهای این اثر سوالات مرتبط با مطالب و پاسخ‌نامه‌‌ای افزوده شده است تا مراكز فرهنگی با شیوه‌ای مفیدتر از آن سود جویند. چاپ نخست این كتاب دو ماه پیش منتشر شد و چاپ چهارم آن نیز با بهای ۳۰۰۰۰ ریال طی روزهای گذشته روانه بازار نشر شد.


کد مطلب: 11699

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11699/بررسی-شباهت-های-قيام-عاشورا-انقلاب-اسلامی-ايران-کتاب-عاشورایی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir