اساسنامه شبکه زنان دانشمند جهان اسلام تصویب می‌شود

خبرگزاری مهر , 5 بهمن 1388 ساعت 15:22

جامعه: دبیر اولین اجلاس بین‌المللی زنان دانشمند جهان اسلام با اشاره به ایجاد شبکه زنان دانشمند جهان اسلام از تصویب پیش‌نویس اساسنامه این شبکه در زمان برگزاری اجلاس خبر داد.


طبیه ماهروزاده روز چهارشنبه در اولین همایش بین‌المللی زنان دانشمند جهان اسلام با اعلام این خبر افزود: تعیین اعضای هیئت امنا، تاسیس شبکه و بانک اطلاعاتی زنان دانشمند مسلمان و تدوین راهبرد برای دستیابی به این اهداف، در این اجلاس پیگیری می‌شود.

ماهروزاده، به ایجاد شبکه زنان دانشمند جهان اسلام اشاره کرد و یادآور شد: طرح ایجاد شبکه زنان کشورهای اسلامی به منظور همگامی با تحولات سریع در حوزه علوم و فناوری، احیای تمدن اسلامی و نیل به توسعه پایدار در کشورهای اسلامی در چهارمین اجلاس وزرای آموزش عالی به تصویب رسید.

وی افزایش نقش زنان دانشمند مسلمان در توسعه حوزه‌های مختلف دانش، معرفی دستاوردهای زنان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتقای ارزش‌های اسلامی و اصلاح نگرش فرهنگی در جهت افزایش مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف را از اهداف این شبکه ذکر کرد.

مشاور وزیر علوم توسعه سریع اطلاعات و فناوری اطلاعات در دهه اخیر را عامل تحول و دگرگونی حوزه‌های مختلف علم و فن‌آوری برشمرد و افزود: بر اساس گزارش سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) در میان ۵۷ کشور عضو این سازمان که دارای جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر است، تنها ۵ کشور در حال توسعه و بقیه در حد متوسط و زیر متوسط قرار دارند.

ماهروزاده با اشاره به این نکته که میان توسعه یافتگی و آموزش زنان در سطوح مختلف رابطه مثبتی وجود دارد، گفت: زنان در جایگاه افراد متخصص و فرهیختگان جامعه و هم به عنوان حاملان فرهنگ در خانواده در توسعه کشورها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر مشاهده می‌شود که اختلال در فرآیند توسعه همواره با تبعض‌های جنسیتی در زمینه سواد‌آموزی همراه بوده است و متاسفانه فقر و بیسوادی به طور عمده در جامعه زنان دیده می‌شود.

ماهروزاده، با اشاره به آمارهای یونسکو در این زمینه یادآور شد: بر این اساس ۷۰ درصد از فقیران و ۶۴ درصد از بیسوادن جهان را زنان تشکیل می‌دهند و تنها ۳۳ درصد از زنان به آموزش عالی راه می‌یابند.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با بیان اینکه در قانون اساسی کشورها قوانین مدونی در زمینه حقوق زنان وجود دارد، اضافه کرد: اما با این حال زنان در موارد زیادی با مشکلاتی از قبیل عدم ثبت نام در مدارس، نرخ بالای ترک تحصیل، ازدواج زودهنگام، کمبود شغل و مراقبت کودکان حین اشتغال روبرو هستند. از این رو استفاده از ظرفیت‌های علمی زنان در کشورهای اسلامی و نیز تعاملات و همکاریهای چند جانبه میان کشورهای اسلامی در تدوین راهکاری برای دستیابی به علوم و فناوری برای دستیابی به علوم روز امری ضروری است.


کد مطلب: 11714

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11714/اساسنامه-شبکه-زنان-دانشمند-جهان-اسلام-تصویب-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir