دبيرکل حزب سبز سوييس:

ممنوعيت ساخت مناره حاکی از ناآگاهی مردم بود

خبرگزاری ايرنا , 6 بهمن 1388 ساعت 11:02

دبیرکل حزب سبز سوییس معتقد است که عدم آگاهی مردم از اسلام و مسلمانان عامل اصلی موافقت سوییسی‌ها با ممنوعیت ساخت مناره مسجد در این کشور بود.


مردم سوییس در اواخر ماه نوامبر ۲۰۰۹ میلادی و با تبلیغات منفی حزب راست گرای دمکرات مسیحی سوییس با ۵۷/۵ درصد آرا با ممنوعیت ساخت مناره در کشور خود موافقت کردند. موسسه تحقیقاتی سوییس «فوکس» روز دوشنبه در یک گزارش تحلیلی تازه به علل موافقت مردم این کشور با ممنوعیت ساخت مناره مسجد پرداخت که در مطبوعات سوییس منتشر شده است.

دبیرکل حزب سبز سوییس روز دوشنبه درباره بخشی از این تحقیقات تازه مبنی بر اینکه هشتاد درصد از مخالفان ممنوعیت ساخت مناره اعضای حزب سبز و چپ‌ها بوده‌اند، گفت: حزب سبز از این آمار ارائه شده بسیار راضی است و از همان ابتدا برای ما مشخص بود که حزب سبز به ممنوعیت ساخت مناره پاسخ «نه» خواهد داد.

از دبیرکل حزب سبز سوال شد که براساس این تجزیه و تحلیل علاوه بر حزب راست‌گرا، احزاب میانه روی سوییس نیز با ممنوعیت مناره موافقت کرده‌اند.

وی در پاسخ این سوال گفت: ما گمان می کنیم سران احزاب میانه رو بخوبی نتوانسته اند توضیحات و تبلیغات کافی برای حامیان خود در خصوص رد این همه پرسی ارائه کنند.

از خانم برنس سوال شد، در این تحلیل تازه آمده است افراد با سطح سواد و آموزش بالا به همه‌پرسی ممنوعیت ساخت مناره پاسخ «نه» داده اند.

وی گفت: در مناطقی که مسلمانان زندگی می‌کنند مردم این همه‌پرسی را رد کردند. پذیرش این همه‌پرسی در بین کسانی که از اسلام و مسلمانان آگاهی ندارند بیشتر مشاهده شده است.

دبیرکل حزب سبز سوییس افزود: کسانی که از سطح تحصیلات و آموزش بالا برخوردار هستند و اسلام و تاریخ آن را می‌شناسند مشکلی با مسلمانان و اسلام ندارند.

وی افزود: برخلاف آن، کسانی که مسلمانان را نمی‌شناسند و هیچ ارتباطی با آنان نداشته‌اند ترس در بین آنان بیشتر مشاهده می‌شود و گمان می‌کنند که اسلام خطرناک است.

دبیرکل حزب سبز سوییس افزود: از سوی دیگر دولت و سیاستمداران نیز موظف بودند قبل از انجام این همه‌پرسی توضیحات بیشتری در باره اسلام و مسلمانان در کشور ارائه کنند و این پیشداوری‌ها را از بین می‌بردند.

وی گفت: بسیاری از مردم ناآگاه گمان می‌کردند که تبلیغات منفی حزب دمکرات مسیحی سوییس علیه اسلام و مسلمانان درست است و در نتیجه به این همه‌پرسی پاسخ آری دادند. باید یادآور شد این نخستین همه‌پرسی درباره اسلام بود که در سوییس صورت می‌گرفت.

وی افزود: حزب دمکرات مسیحی با ترویج ترس از اسلام و مرتبط دانستن آن به تروریست‌ها موفق شد نتیجه این همه‌پرسی را به نفع خود به رقم بزند. از دبیرکل حزب سبز سوال شد، در این تحقیقات آمده است از هر شش موافق به ممنوعیت مناره یک نفر اعلام کرده‌اند به دلیل واکنش به انزوای کلیساها و مسیحیان در کشورهای اسلامی به این همه‌پرسی جواب مثبت داده‌اند.

وی در این باره گفت: این تنها یک «بهانه» است و من نمی‌توانم این قسمت از تحقیقات فوکس را بپذیرم. این علل ذکر شده اصلا درست نیست. خانم برنس تاکید کرد: کسانی که با ممنوعیت مناره موافقت کردند نه به دلیل تصور و تجربه منفی خود از مسلمانان بلکه از روی ترس و ناآگاهی این رأی را داده‌اند.

دبیرکل حزب سبز سوییس افزود: حزب دمکرات مسیحی سوییس یک حزب عوام‌پسندانه است که تنها با ایجاد ترس و شعارهای توخالی در بین مردم تلاش می‌کند منافع خود را تامین کند. وی تاکید کرد: اکنون این مساله مهم است که سوییسی‌ها به سمت مسلمانان بروند و از سوی دولت و سیاستمداران در ایالت‌های مختلف در باره مسلمانان برای مردم توضیح دهند و آنان را با اسلام آشنا سازند.


کد مطلب: 11735

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11735/ممنوعيت-ساخت-مناره-حاکی-ناآگاهی-مردم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir