راهنمای استفاده از سایت دعبل

7 ارديبهشت 1389 ساعت 15:24

در این صفحه با کلیاتی از شیوه دسترسی به منابع خبری و مقالات و گزارشهای مهم سایت آشنا می‌شوید.


 با توجه به حجم گسترده اطلاعاتی که بر روی سایت دعبل منتشر شده است و بخشی از این اطلاعات نیز در قالب گروه‌های خاص موضوعی، پرونده‌های ویژه و چانک‌ها طبقه‌بندی شده‌اند که برای دسترسی به آنها نیاز به اطلاعات تکمیلی وجود دارد.

هدف این بخش این است که تسهیل استفاده کاربران از سایت است و اینکه اصلا چه نوع اطلاعاتی را می‌توان در خیمه به دست آورد. البته برای رسیدن به اطلاعات راه‌های متعددی وجود دارد، جستجوی کلمات کلیدی، رجوع به پرونده‌های ویژه و آگاهی از گروه‌های موضوعی.

طبیعتا این صفحه به مرور زمان کامل‌تر می‌شود و توصیه می‌شود هر از چند گاهی برای اطلاع از آخرین تغییرات و افزودنی‌های محتوایی، از این صفحه بازدید شود.

بخش اول/ پرونده‌های ویژه
پرونده‌های ویژه در حقیقت سوژه‌های دایمی سایت هستند. محورهای کلی‌ای و سرفصل‌هایی که تمرکز اصلی سوژه‌های خیمه بر روی آنهاست. پرونده ویژه این مزیت را دارد که در موضوع‌های مشخص شده می‌توان به راحتی آخرین اخبار و گزارش‌ها و مدخل‌های خبری نوشته شده را ملاحظه کرد. همچنین دسته‌بندی منظمی از مدخل‌های مختلف سایت در این بخش وجود دارد.

[صفحه پرونده‌های ویژه را ببینید]

بخش دوم/ گروه‌های موضوعی
با توجه به رویدادها و ملزومات خبری سایت، گروه‌های موضوعی مختلفی برای تولید مدخل‌های خبری (Chunk)  تعریف می‌شوند. این گروه‌ها علاوه بر اینکه شماری از مدخل‌های منظم را در برمی‌گیرند به دسته‌بندی و در دسترس قرار گرفتن انبوه اطلاعات موجود در سایت نیز کمک می‌کنند. لیست مدخل‌های مهم و مدخل‌هایی که به صورت گروهی تنظیم می‌شوند، به مرور در این بخش اضافه می‌شود تا دسترسی به آنها آسان‌تر شود.

[حسینیه]: فهرستی از مدخل‌های حسینیه‌های مشهور ایران   ببینید
[تکیه]: فهرستی از مدخل‌های تکایای مشهور ایران   ببینید
[بقاع متبرکه]: فهرستی از مدخل‌های بقاع متبرکه ایران ببینید
[کشورهای اسلامی]: فهرستی از مداخل‌های مربوط به کشورهای اسلامی ببینید
[کشورهای جهان]: فهرستی از مدخل‌های مربوط به شماری از کشورهای جهان
[چهره سیاسی]: فهرستی از مدخل‌های مربوط به چهره‌های سیاسی کشورهای اسلامی
[علمای شیعه]: فهرستی از مدخل‌های مربوط به علمای برجسته شیعه
[مراجع شیعه]: فهرستی از مدخل‌های مربوط به مراجع شیعه    ببینید
[مرشدان پرده خوان ایران]: فهرستی از مرشدان پرده‌خوان ایران
[شاعران عاشورایی]: فهرستی از شاعران ایرانیِ دارای آثار عاشورایی ببینید
[آیین ایرانی]: فهرستی از آیین‌های مذهبی ایرانیان  ببینید
[عاشوراپژوهان]:فهرستی از عاشوراپژوهان شناخته‌شده‌  ببینید

[فیلم کوتاه عاشورایی]: فهرستی از فیلم‌هی کوتاه عاشورایی ببینید


بخش سوم/ کلمات کلیدی
در برجسب‌‌گذاری (تگ‌گذاری) مطالب منتشرشده در سایت، این دقت و توجه وجود دارد که برچسب‌ها به گونه‌ای باشند که بیشترین پیوند میان مطلب مرتبط به هم را ایجاد کنند. همچنین رویه ثابتی برای آنها در نظرگرفته شده است تا با رجوع به جستجوی پیشرفته سایت، بتوان برچسب‌های نزدیک به هم را پیداکرد. کلمات کلیدی راهی برای دسترسی به گروه‌های موضوعی که پیش‌تر شرح داده شد هستند. برای یافتن اطلاعات موجود در سایت، درباره یک فرد، یک مکان و یا یک نهاد با افزودن کلمه «درباره» به ابتدای آن می‌توانید جستجوی خود را دقیق کنید.

راهنماها
استفاده از موتور جستجوی سایت

کاربران سایت ، امکان جستجوی در سایت را در دو سطح دارند. جستجوی فوری و جستجوی پیشرفته. جستجوی فوری در قسمت بالای سایت در دسترس است و واژه وارد شده را در آرشیو اخیر خیمه جستجو می‌کند. برای جستجوی پیشرفته باید بر روی آیکن کناری کلیک کنید و سپس با تعیین محدوده زمانی و سایر امکانات موجود برای دقیق‌کردن جستجو اقدام کنید.



آرشیو نشریات
علاوه بر خبرهای سایت می‌توانید ماهنامه دعبل را نیز به صورت آنلاین (پی‌دی‌اف و متن) بخوانید. در حال حاضر امکان دانلود پی‌دی‌اف هر شماره وجود دارد و به زودی متن کامل نشریات به صورت متنی نیز در سایت قرار داده می‌شود.

برای دسترسی به آرشیو نشریات در نوار بالای سایت بر روی «نشریات» کلیک کنید.


صفحه مربوط به نشریه دعبل باز می‌شود. در قسمت پایین این صفحه بر روی «آرشیو» کلیک کنید. تا لیستی از چهار شماره آخر مجله پیش‌روی‌تان حاضر شود.
حال می‌توانید هرکدام از شماره‌های مجله را که خواستید دانلود کنید. با نگه داشت موس بر روی آیکن سبز رنگ و یا کلیک بر روی جلد هر شماره دسترسی به محتوای آن شماره امکان‌پذیر می‌شود.


مرور خبرهای دعبل از روی تلفن همراه
خوانندگان و مخاطبان خیمه این امکان را دارند که با وارد کردن آدرس اینترنتی زیر آخرین به روز رسانی‌های سایت را بر روی تلفن همراه خود مشاهده کنند:
www.armaneheyat.ir/wap
نکته مهم این است که در گوشی‌های سونی اریکسون راه مناسب برای دیدن عناوین خبری استفاده از مرورگر اصلی خود گوشی است زیرا مرورگرهای دیگر حروف فارسی را به خوبی نشان نمی‌دهند.


کد مطلب: 11747

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11747/راهنمای-استفاده-دعبل

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir