فراخوان نخستین سوگواره «همسفران آفتاب» اعلام شد

خبرگزاری شبستان , 7 بهمن 1388 ساعت 12:27

در نخستین سوگواره همسفران آفتاب از «هوشنگ جاوید»، «محمدرضا درویشی» و«حاتم عسگری فراهانی» به عنوان پژوهشگران موسیقی مذهبی تجلیل می شود. این سوگواره به بررسی سبك‌های سینه‌زنی و نوحه‌خوانی در مناطق و اقوام گوناگون ایران می‌پردازد


نخستین فراخوان سبك‌های سینه‌زنی و نوحه‌سرایی اعلام شد.

«ناصر امین‌زاده» رییس فرهنگسرای انقلاب با اعلام این خبر گفت: این سوگواره به بررسی سبك‌های سینه‌زنی و نوحه‌خوانی در مناطق و اقوام گوناگون ایران می‌پردازد و با هدف بررسی اشعار مرثیه‌های مورد استفاده در نواحی ایران، حفظ نغمات و مقام‌های موسیقی قدیم ایران و جلوگیری از ابتذال در مراسم سینه‌زنی و نوحه‌سرایی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه ۱۰ گروه منتخب در مراسم اختتامیه به اجرای برنامه می‌‌پردازند، افزود: همچنین از مقام پیشكسوتان مرثیه‌سرا و نوحه‌خوان كشور مانند «سلیم موذن‌زاده»، «مصطفی گراشی»، «صباغی»، «دشتی‌پور» و مرحوم «جهان‌بخش كردی‌زاده» و «علامه میرزا محمدتقی نوری» تجلیل می‌شود.

امین‌‌زاده اظهار داشت: علاقه‌مندان به تولید محتوای بصری و گویا از این فرهنگ غنی و شركت در این مسابقه می‌توانند آثار و مقالات خود را حداكثر تا ۲۱ بهمن‌ماه به دبیرخانه این سوگواره به نشانی بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع خیابان كمیل شرقی،‌ فرهنگسرای انقلاب مراجعه و یا با شماره تلفن های ۹-۵۵۴۱۹۰۵۷ تماس حاصل فرمایند.

در ادامه رئیس فرهنگسرای انقلاب شرایط حضور در سوگواره همسران آفتاب، بررسی مراسم و سبك‌های سینه‌زنی عاشورایی، بررسی موسیقی و شعر مرثیه‌های مورد استفاده در نواحی ایران، حفظ نغمات و مقام‌های موسیقی قدیم ایران و جلوگیری از ابتذال در مراسم سینه‌زنی و نوحه‌سرایی را از جمله اهداف این جشنواره خواند.

بر اساس این گزارش آثار و مقالات به همراه CD اثر در قالب WORDیا PDF حداكثر تا تاریخ ۲۲ بهمن ۸۸ به دبیرخانه سوگواره ارسال شود.

گفتنی است، تجلیل از پیشكسوتان مرثیه‌سرا و نوحه خوان، برگزاری نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی (كتاب، عكس، پوستر و فیلم) و تقدیر از برگزیدگان تقدیر جشنواره از برنامه های جنبی این جشنواره است.


کد مطلب: 11783

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11783/فراخوان-نخستین-سوگواره-همسفران-آفتاب-اعلام

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir