نشست علمی «نگرشی بر منابع تحريفی اخبار كربلا» در قم برگزار شد

سايت خبری قرآنی , 10 بهمن 1388 ساعت 12:04

فرهنگ: نشست علمی «نگرشی بر منابع تحريفی اخبار كربلا» به همت معاونت فرهنگی تبليغی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم با حضور حجت‌الاسلام محمدهادی يوسفی غروی، عضو انجمن تاريخ‌پژوهان كشور، هفتم بهمن‌ماه در قم برگزار شد.


حجت‌الاسلام محمدهادی يوسفی غروی در نشست علمی نگرشی بر منابع تحريفی اخبار كربلا كه به همت معاونت فرهنگی تبليغی برگزار شد با اشاره به اعلام رسميت مصيبت و عزاداری برای امام حسين(ع) از سوی دولت صفويه تاكيد كرد: ائمه اطهار نيز همواره شيعيان را به احيای نهضت امام حسين(ع) سفارش كرده‌اند.

وی با اشاره به اينكه ائمه اطهار حتی شيعيان را به ذكر مصيبت و گريه برای سرور و سالار شهيدان سفارش كرده‌اند، يادآور شد: گريه و عزاداری برای سيدالشهدا وسيله‌ای برای زنده نگه‌داشتن ياد شهدای كربلا و قيام امام حسين(ع) است، اما يك هدف نيست.

عضو انجمن تاريخ‌پژوهان كشور با بيان اينكه نبايد گريه و عزاداری برای سيدالشهدا به يك هدف غايی تبديل شود، گفت: اگر اين مسئله محقق شود، خود نوعی انحراف در اين است.

حجت‌الاسلام يوسفی غروی با اشاره به اعلام شدن رسميت تشيع در ايران در زمان صفويه تصريح كرد: تا مدت زمانی تصوف صفوی بر تشيع تفقهی صفوی غلبه داشت و با توجه به اينكه تصوف علم خاصی ندارد، باعث شد كه در اين زمينه مشكلاتی به وجود بيايد.

وی با اشاره به وضعيت علمای شيعه در آن دوران گفت: برخی از علمايی كه در آن زمان زمام فقهی تشيع را عهده‌دار شدند، دچار اخباری‌گری گرديدند.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به مشكلات فكری اخباری‌گری يادآور شد: اخباری‌گری قبح ذاتی نداشته و قبح آن عرضی است.

وی تصريح كرد: در اخباری‌گری عقيده بر اين است كه اگر دروغ بدون عارضه خاصی باشد، مانعی در آن وجود ندارد.

عضو شورای برنامه‌ريزی رشته تاريخ اسلام حوزه علميه قم گفت: به بهانه دعوت به عزای اباعبدالله الحسين(ع) برخی از مسائل انحرافی در قضيه عاشورا وارد شده است.

حجت‌الاسلام يوسفی غروی با بيان اينكه برخی شيعيان در بحرين اخباری‌منش بودند، يادآور شد: آنها مانعی برای اين نداشتند كه برای اينكه حزن و اندوه بيشتری در مردم ايجاد كنند، مطالب دروغ را در اين زمينه مطرح كنند.

وی در پايان با اشاره به انتشار نتايج اين اقدامات ناشايست در جهان تشيع به نقد و برسی مسئله تحريف و خرافه در واقعه عاشورا پرداخت.


کد مطلب: 11849

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11849/نشست-علمی-نگرشی-منابع-تحريفی-اخبار-كربلا-قم-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir