حسين مسافر آستانه:

در نمایش «در قاب ماه» تماشاگر جزئی از اعضای نمایش می باشد

خبرگزاری فارس , 30 دی 1386 ساعت 17:13

نمايش «در قاب ماه» نوشته حميدرضا آذرنگ و به كارگرداني حسين مسافرآستانه به مناسبت ايام محرم و صفر از فردا به مدت 10 شب در سالن افراسيابي شهيد شيرودي اجرا مي‌شود


به گزارش خیمه، مسافرآستانه، درباره شكل‌گيري اين نمايش گفت: نمايش «در قاب ماه» تركيبي از ساختار قصه‌اي و شخصيت‌پردازانه و مبتني بر حركت و خلق تابلوهاي تصويري و مفاهيم مورد نظر است و در اين ميان از موسيقي نيز بهره برده است. 

وي ادامه داد: اين نمايش كمتر از يك ماه شكل گرفت و اجراي آن در اين مدت كوتاه با 70 بازيگر و ديگر عوامل دور از انتظار بود؛ گروه هر روز از صبح تا بعدازظهر تمرين مي‌كردند و با اين كه اجرا از فردا آغاز مي‌شود اما برخي از كارهاي اصلي باقي مانده و اميدوارم كار موسيقي و نور تا فردا به پايان برسد.
 
مسافرآستانه افزود:نمايش از دو قصه موازي آغاز مي‌شود و وضعيت كوفه را قبل از شروع عاشورا ترسيم مي‌كند و در اين نمايش بعدها وارد واقعه عاشورا مي‌شويم و با اين حال قصه اصلي نمايش به كاروان اسرا و خطبه حضرت زينب در نزد يزيد باز مي‌گردد. 

اين كارگردان درباره اجراي نمايش در سالن افراسيابي كه يك ورزشگاه است، بيان داشت: از ابتدا قرار بود كه نمايش در سالن غير تئاتري باشد و بيشتر جنبه آييني داشته باشد. اين مكان در مركز شهر است و همه مردم مي‌توانند به آن دسترسي داشته باشند و نمايش در كل شكل نيمه ميداني دارد و اين نمايش البته مي‌توان در سالن بزرگ تئاتر هم اجرا شود. 

حسين مسافرآستانه درباره نحوه شكل‌گيري نمايشنامه و سفارش آن از سوي ستاد فجرآفرينان عاشورايي هم گفت: قرار بود اين نمايش را در ايام محرم اجرا كنيم اما به دليل بازسازي تئاترشهر نوبت اجراي ما باطل شد و درباره طرح نمايشنامه نيز با آقاي آذرنگ صحبت كرده بوديم و بر قصه اصلي توافق داشتيم، بعدها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يك نمايش را پيشنهاد داد و قصه در نهايت تغييراتي پيدا كرد. 

وي يادآور شد: با تلفيق داستان با آنچه وزارت ارشاد پيشنهاد داده بود به يك قصه بينابيني دست يافتيم.بنابراين قصه اوليه نمايشنامه را آذرنگ نوشته و در طول اجرا و تمرين‌ها نيز كامل شد. 
.
مسافر استانه گفت: در اين نمايش نيز از تعزيه بهره گرفته‌ايم اما تعزيه بر نوع ديگر بوده و آن چه از تعزيه مدنظر ماست، درون ساخت تعزيه است و تماشاگر از نمايش تنها تماشاگر نبوده. جزيي از اعضاي نمايش به حساب مي‌آيد.
 
وي با اشاره به تعزيه خاطرنشان ساخت: تعزيه در كشور ما مهجور مانده است چرا كه به اين هنر به شكل موزه‌اي نگاه مي‌كنيم و سعي كرده‌ام كه مبتني بر سلايق روز و نسل جوان، نمايشي را ارائه دهم كه از تعزيه گرفته شوده اما تعزيه نيست. 

در ادامه نيز آذرنگ، نويسنده نمايشنامه گفت: ابتدا طرحي توسط آقاي پارسايي داده شد كه قرار بود آقاي فدايي‌حسين آن را بنويسد اما به دليل مشغله كار صورت نگرفت و سفارش متن را به من سپردند و با نگارش متن در طول تمرين نيز تغييراتي در متن ايجاد شد. 

وي با بیان اینکه در اين كار فرديت مطرح نيست و كار گروهي است. گفت: قصه تلاقي دو سرنوشت در كوفه است كه به حادثه كربلا گره مي‌خورد؛ در نگارش تمام كارهايم به مخاطب فكر مي‌كنم كه با چه ادبياتي مي‌توان جذب مخاطب كرد.


کد مطلب: 1189

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1189/نمایش-قاب-ماه-تماشاگر-جزئی-اعضای-می-باشد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir