تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۱۸
۰
کد مطلب : ۱۱۹۱

انتشار دو کتاب از امام حسین(ع) در تاجیکستان

انتشار دو کتاب از امام حسین(ع) در تاجیکستان
به گزارش خیمه، رايزن فرهنگي ايران در تاجیکستان گفت: اين دو كتاب در مجموع به زندگي امام حسين(ع) و ديدگاههاي علما و دانشمندان اهل سنت درباره حماسه حسيني و انقلاب كربلا و جريان شكل‌گيري نهضت امام حسين(ع) از مدينه تا كربلا و حادثه خونين روزعاشورا پرداخته‌است. 

قهرمان سليماني افزود: ازآنجا كه علاوه بر شيعيان تاجيك ، مردم اهل سنت اين كشور نيز ارادت و علاقه ويژه‌اي به اهل بيت حضرت پيامبر(ص) به خصوص امام حسين(ع)دارند، چاپ و انتشار اين دوكتاب با استقبال خوبي دربين تاجيكها روبرو شده‌است. 

وی گفت: كتاب حدود ‪ ۳۰۰‬صفحه‌اي انقلاب كربلااز ديدگاه اهل سنت كه نوشته "عبدالمجيدناصري داوودي" است توسط "دارا نجات" نويسنده و شاعر تاجيك به خط سرليك برگردان و درچاپخانه پيوند به چاپ رسيده‌است.

سلیمانی افزود: كتاب ‪ ۷۸‬صفحه‌اي "از مدينه تا كربلا" نوشته "رضا شيرازي" نيز توسط "محمدعلي عجمي" نويسنده وشاعر تاجيك به خطر سرليك برگردان و پس ازچاپ دراختيار علاقمندان قرار گرفته‌است.

بسياري ازمردم تاجيكستان از حماسه كربلاي حسيني و عاشورا به خوبي مطلع هستند و در برخي از مناطق اين كشور از جمله ناحيه درواز درجنوب و بدخشان درشرق تاجيكستان درايام محرم آيين‌هاي ويژه‌اي از جمله كربلا خواني برگزار مي شود.

گفته مي‌شود برخي ازعلما و تاجيكهاي متدين دهه اول محرم را به ياد تشنگي و گرسنگي ياران امام حسين(ع) در صحراي كربلا روزه مي‌گيرند.

برخي ازخطيبان مساجد اهل سنت تاجيكستان نيز، خطبه‌هاي نمازجمعه‌اي كه همزمان با عاشورا و تاسوعاي حسيني‌است، را به حادثه كربلا ورشادتهاي ياران امام حسين "ع" و بازخواني جنايات لشكريان يزيد اختصاص مي‌دهند.

‪ بنا بر گزارش ایرنا ،97 ‬درصد ازجمعيت ‪ ۷‬ميليون نفري تاجيكستان مسلمان و حنفي مذهب هستند.



نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما