سرپرست حجاج ایرانی:

۹۰۰ هزار ایرانی سال گذشته به حج و عمره مشرف شدند

13 بهمن 1388 ساعت 11:25

جامعه: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج جمهوی اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار نفر از کشور ما به حج و عمره تشرف یافته اند گفت: سالانه نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به عتبات عالیات در عراق تشرف پیدا کرده و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر نیز به سوریه می‌روند.


حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر در نخستین نشست بررسی کانون اندیشه حج، با اشاره به اهمیت ایجاد این کانون گفت: اگر از مجموع این افراد که حدود ۵/۲ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند هر کدام فقط بتوانند ۴ نفر را تحت تاثیر قرار دهند، نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در سال تحت تاثیر معنویت حج و زیارت قرار خواهند گرفت.

در نخستین نشست بررسی طرح تاسیس کانون اندیشه حج، طرح پیشنهادی تشکیل این کانون به عنوان اتاق فکر حج مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در این نشست گفت: با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل اتاق فکر برای حج و زیارت، طرح پیشنهادی تاسیس این کانون تدوین و برای بررسی و استفاده از نظرات مختلف کارشناسان و صاحب نظران ارایه شده است.

او افزود: اکنون فرصت برای آزمون و خطا وجود ندارد و اگر این فرصت‌ها از دست برود به این راحتی‌ها قابل جبران نیست لذا لازم است با دقت و نیز سرعت در این زمینه به نتیجه برسیم.

قاضی عسکر با اشاره به نظرسنجی و نیازسنجی‌هایی که در سال‌های گذشته در مجموعه کارگزاران و زائران حج انجام شده است، گفت: نظر سنجی‌های صورت گرفته تا حدود زیادی می‌تواند ما را با ظرفیت‌های موجود آشنا کند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج جمهوری اسلامی گفت: اکنون سعی داریم با تفکر و تدبر، پیشرفت امور و کارها را سرعت بخشیده و در این راه از نظرات کارشناسان نیز استقبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست محورهای مختلف طرح «کانون اندیشه حج» قرائت و مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و حاضران در خصوص تعریف، اهداف و ماموریت‌های این کانون مسایل مورد نظر خود را تبیین کردند.

«کانون اندیشه حج» مجمعی از اندیشمندان و صاحب نظران حوزه‌های مختلف حج و زیارت است که به منظور تبادل آرا و تضارب اندیشه‌ها در جهت اعتلا و تعمیق هرچه بیشتر حج گزاری امت اسلامی و نهادینه‌سازی حج ابراهیمی در جهان اسلام و ارتقا‌ء بهره‌وری معنوی – رفتاری زائران تشکیل می‌شود.

از جمله اهداف تعریف شده برای این مجموعه، مهندسی مفهومی حج و زیارت، بررسی ابعاد و اجزا و ویژگی‌های دکترین حج ابراهیمی و تمهید لازم برای تدوین و عملیاتی سازی آن است.

بررسی دقیق دیدگاه‌ها و اندیشه‌های امام و مقام معظم رهبری و سایر بزرگان ژرف‌اندیش پیرامون ژرفا و حقیقت حج، بررسی سند چشم انداز حج، سیاست‌های کلان، برنامه ۵ ساله بعثه مقام معظم رهبری و بررسی نقشه راه تحقق برنامه ۵ ساله حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از دیگر اهداف تشکیل این اتاق فکر است.

در این نشست، علی لیالی رییس سازمان حج و زیارت، حجت الاسلام سید رضا تقوی رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، مصطفوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند.

حجت الاسلام خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، حسین مظفر، دکتر حسن رحیم پورازغدی، حجت الاسلام پناهیان و همچنین معاونین بعثه مقام معظم رهبری از دیگر حاضران در این نشست بودند.


کد مطلب: 11920

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11920/۹۰۰-هزار-ایرانی-سال-گذشته-حج-عمره-مشرف-شدند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir