بیش از ۱۰۰ کشته و ۴۰۰ زخمی در مراسم عزاداری اربعین در عراق

جام جم‌ آنلاین , 17 بهمن 1388 ساعت 10:15

انفجارهای روز جمعه در حالی رخ داد که ۵ روز پیش از آن نیز حمله انتحاری توسط یک زن در محله باب شام در شمال بغداد علیه زایران حرم حسینی موجب شهادت ۴۱ نفر و زخمی شدن ۱۰۶ نفر دیگر شده بود. روز چهارشنبه گذشته نیز حمله‌ای دیگر علیه عزاداران شیعه با استفاده از یک موتورسیکلت بمب‌گذاری شده جان ۲۰ تن دیگر را گرفته و به مجروح شدن ۱۱۷ نفر منجر شد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، این انفجارها در حومه شهر کربلا و در مسیر حرکت کاروان‌های پیاده زایران رخ داد.

در حالی که خبرگزاری‌های خارجی، علت انفجارهای یادشده را خودروهای بمب‌گذاری شده اعلام کرده‌اند که در مسیر حرکت زایران در حاشیه جاده اصلی در منطقه قنطره السلام پارک شده بودند، خبرگزاری فرانسه به نقل از «عمل الدین الحر» استاندار کربلا گفت که حمله خمپاره‌ای به زایران حسینی در شرق کربلا به شهید شدن ۲۷ نفر و مجروح شدن ده‌ها نفر منتهی شده است.

به گفته وی، این حملات خمپاره‌ای از مزارع شمال شرقی کربلا علیه زایرانی صورت گرفت که پس از شرکت در مراسم اربعین، در حال ترک کربلا بودند.

این ارقام در حالی اعلام می‌شود که خبرنگار واحد مرکزی خبر به نقل از برخی منابع، از احتمال شهادت صدها نفر در اثر انفجارهای روز گذشته کربلا خبر داده است.

دیگر منابع خبری نیز از وخامت حال شماری از مجروحان این انفجارها سخن گفته‌اند.

استاندار کربلا پیش از آن از ورود بیش از ۱۰ میلیون زایر برای شرکت در مراسم اربعین سالار شهیدان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به این شهر مقدس از شهرهای مختلف عراق و کشورهای همسایه از جمله ایران خبر داده بود که شمار آنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش نشان می‌دهد. به گفته وی، حدود یکصدهزار تن از زایران حرم حسینی در روز اربعین از کشورهای ایران،حاشیه خلیج فارس، سوریه، لبنان، تانزانیا، آمریکا، سوئد و نروژ بودند.

انفجارهای روز جمعه در حالی رخ داد که ۵ روز پیش از آن نیز حمله انتحاری توسط یک زن در محله باب شام در شمال بغداد علیه زایران حرم حسینی موجب شهادت ۴۱ نفر و زخمی شدن ۱۰۶ نفر دیگر شده بود. روز چهارشنبه گذشته نیز حمله‌ای دیگر علیه عزاداران شیعه با استفاده از یک موتورسیکلت بمب‌گذاری شده جان ۲۰ تن دیگر را گرفته و به مجروح شدن ۱۱۷ نفر منجر شد.

به این ترتیب، در مراسم اربعین امسال در عراق دست کم ۱۰۰ نفر از زایران حسینی شهید و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

عامل انفجارها

اگرچه پس از سقوط صدام و آزادی برگزاری مراسم عزاداری امام حسین‌(ع) در عراق، برگزاری این مراسم در سال‌های اخیر همواره با خشونت و حملات بعثی‌ها، وهابیون و اعضای القاعده همراه بوده، اما این وضعیت تا سال گذشته روندی رو به کاهش داشت.

اما امسال شرایط متفاوت است و انفجارهای یک هفته اخیر در شرایطی علیه زایران حرم امام حسین(ع) صورت می‌گیرد که مردم عراق خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی ۱۶ اسفندماه (هفتم مارس) در این کشور آماده می‌کنند.

دولت عراق بنا بر قانون، حدود ۵۰۰ داوطلب شرکت در این انتخابات را به دلیل وابستگی به حزب منحله بعث و دیگر گروه‌های غیرقانونی و وابسته به رژیم صدام رد صلاحیت کرده و همین امر، تنش سیاسی را در عراق افزایش داده است.

به عقیده کارشناسان، شرایط کنونی عراق و وضعیت انفجارها نشانگر آن است که بعثی ها، سنی‌های افراطی و هواداران خارجی آنها تلاش می‌کنند با گسترش موج خشونت‌ها و حمله به مردم به ویژه شیعیان، دولت نوری المالکی و مجلس این کشور را که اکثریت آن در دست شیعیان است، به عقب نشینی در تصمیمات یادشده و تغییر در نتایج انتخابات ماه آینده وادار سازند.

در همین راستا، آمریکا و کشورهای عربی به صورتی آشکار دولت عراق را تحت فشار گذاشته و در این راستا از تصمیم اخیر هیات تجدید نظر انتخابات برای فراهم کردن زمینه شرکت نامزدهای مشمول قانون پاکسازی بعثی‌ها استقبال کرده‌اند.


کد مطلب: 11990

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/11990/بیش-۱۰۰-کشته-۴۰۰-زخمی-مراسم-عزاداری-اربعین-عراق

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir