پنجره ضريح قتلگاه حرم امام حسين مورد استقبال مردم همدان قرار گرفت

خبرگزاری ايرنا , 19 بهمن 1388 ساعت 10:38

جامعه: کاروان حامل پنجره ضریح قتلگاه حرم مطهر امام حسین(ع) شامگاه شنبه مورد استقبال مردم دارالعباده همدان قرار گرفت.


هزاران نفر از مردان، زنان و کودکان عزادار و عاشق اهل بیت دارالمومنین همدان به همراه هیئت‌های حسینی با حضور گسترده در مرقد مطهر امام‌زاده عبدالله در زیر سرما و برف به استقبال کاروان حامل پنجره ضریح قتلگاه حرم مطهر سیدالشهدا رفتند.

مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان گفت: این ضریح دارای دو پنجره بزرگ و کوچک با وزن به ترتیب ۹۰۰ و ۸۰۰ کیلوگرم است.

«محمد علی بادامی» افزود: این پنجره شامل دو قسمت است که پنجره بزرگ آن در ابعاد سه متر در دو متر و ۲۷ سانتی‌متر، با ضخامت ۱۵ سانتی‌متر ساخته شده است.

وی در خصوص علت ساخت چنین پنجره‌ای بیان کرد: به علت تجمع زایران در حرم حسینی و ازدحام جمعیت و کوچک بودن اتاقک قتلگاه امام حسین(ع)مقرر شد از طریق ستاد بازسازی عتبات عالیات و متولیان حرم مطهر سید‌الشهدا دو ضریح برای این مکان مقدس ساخته شود.

وی با ذکر اینکه پنجره کوچک در سمت صحن مطهر قرار می‌گیرد اضافه کرد: برای ساخت این پنجره‌ها بیش از ۳۲۵ کیلو نقره، ۳۰۰ کیلو برنج و نیم کیلو طلا به کار رفته است.

مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان ادامه داد: ۳۲ نوع مینا‌کاری شامل نقش‌های آیات قرآن کریم از سوره مبارکه صافات و آل‌عمران در این پنجره‌ها بکار رفته و همچنین دعای ندبه و زیارت‌های مقدسه امام زمان(عج) و امام حسین(ع) نیز بر روی این ضریح نقش بسته است.

بادامی گفت: برای ساخت این پنجره‌ها از آستان مقدس حضرت علی‌ابن موسی الرضا(ع) در حرم رضوی الگو‌برداری شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد از نصب این ضریح نوبت به بدرقه ضریح امام حسین که در قم ظرف ۱۰ روز گذشته توسط مراجع عظام مورد بهره برداری قرار گرفته است می‌رسد.

مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان افزود: مردم ولایتمدار همدان ۲۰۰ گرم طلا برای ساخت این ضریح کمک کردند.

بادامی در خصوص مسیر حرکت کاروان حامل پنجره ضریح قتلگاه حرم امام حسین(ع) اظهار داشت: این کاروان بیش از یک هفته در استان‌های شمال شرقی و تهران از سمت اصفهان حرکت کرده و بعد از آن در شهر مذهبی قم مورد استقبال مردم خداجوی قرار گرفته است.

وی افزود: کاروان حامل این ضریح سپس در آستان مقدس حضرت عبد‌العظیم حسنی و از آنجا در نماز جمعه تهران حضور یافته و بعد از آن به سمت استان مازنداران و گیلان حرکت کردند.

وی اضافه کرد: این کاروان روز جمعه در اربعین حسینی در زنجان میهمان مردم ولایتمدار زنجان بود.

وی اظهار داشت: این کاروان ظهر روز شنبه ۱۷ بهمن وارد شهرستان کبودرآهنگ و عصر همین روز وارد شهرستان همدان شد.

بادامی گفت: ضریح قتلگاه حرم اباعبدالله الحسین بعد از استقبال چشمگیر مردم دارالمومنین در خیابان‌های شهر به حرکت درآمده و ساعت هشت شب به بعد برای برگزاری عزاداری در عباسیه جولان همدان مستقر می‌شود.

وی اضافه کرد: تمامی علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت می‌توانند با حضور در این آیین روحانی ارادت خود را به اهل‌بیت نشان دهند.

مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان ادامه داد: این کاروان فردا در محل مجتمع ورزشی ایثار در خدمت خانواده معظم شهدا ایثارگران و جانبازان همدان بوده و سپس به اسدآباد و تویسرکان حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: شامگاه یکشنبه این کاروان همدان را به مقصد کرمانشاه ترک کرده و میهمان مردمان آن شهر خواهد بود.

استان همدان به عنوان شاهراه و دروازه غرب کشور و محل عبور زایران و شیفتگان حرم مطهر سید‌الشهدا تا کنون افتخار استقبال ۹ کاروان به مقصد کربلای معلی و نجف اشرف را به خود اختصاص داده است.

تاکنون مردم دارالمومنین همدان بیش از شش کیلوگرم طلا به آستان‌های مقدس هدیه کرده‌اند که غریب به یک و نیم کیلو طلا در آستان های شریف امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در کاظمین هدیه شده و هم‌اکنون مقدار زیادی طلا برای آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) جمع‌آوری شده است.


کد مطلب: 12013

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12013/پنجره-ضريح-قتلگاه-حرم-امام-حسين-مورد-استقبال-مردم-همدان-قرار-گرفت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir