رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد:

یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 19 بهمن 1388 ساعت 10:09

جامعه: اگر هر سال ۱۰۰ هزار نفر به حج تمتع اعزام شوند، حدود ۱۷ سال طول می‌کشد که زایرانی که فعلا ثبت‌نام کردند اعزام شوند لذا به گفته رئیس سازمان حج، شروع مجدد ثبت‌نام، خیلی موضوعیت ندارد.


علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که هنوز مساله اعزام حجاج دیر نشده است، گفت: سفرهای عمره ما همیشه از نیمه ربیع شروع می‌شد و امیدواریم که بتوانیم در سال جاری نیز مانند سال‌های گذشته عمره را به‌ موقع برگزار کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سلسله مباحثی میان ما و ماموران و مسئولان اداره کننده در عربستان سعودی در حال بررسی و مذاکره است که به محض این که نتیجه نهایی حاصل شود، به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی در ارتباط با حج واجب تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس آمار نهایی اعلام شده از سوی بانک ملی نزدیک یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در نوبت برای حج تمتع هستند.

لیالی افزود: اگر هر سال ۱۰۰ هزار نفر را اعزام کنیم، حدود ۱۷ سال طول می‌کشد که زایرانی که فعلا ثبت‌نام کردند را اعزام کنیم. بنابراین طبیعی است که با وجود ۱۷ سال افراد در نوبت، شروع مجدد ثبت‌نام، خیلی موضوعیت ندارد. هرچند ما این موضوع را در دست کارشناسی داریم که راهی برای آن بیابیم ولی نیازمند زمان است.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد برخورد عربستان صعودی با زایرین ایرانی نیز تاکید کرد: تنها زایران مکه ایرانی‌ها نیستند و در عربستان صعودی هم این گونه نیست که همه عناصری که مامور هستند در اداره امور حج و عمره، مطابق قواعد قانونی رفتار کنند، گاهی برخورد بعضی ماموران سطوح پایین با زائرین ما برخورد مناسبی نیست ولی این به این معنا نیست که نگاه کلی کشور میزبان با ما، یک نگاه توام با نابرابری باشد. ما اعتراض‌مان را مطرح می‌کنیم. این یک موضوع کلی است و امیدواریم که با همین گفت و شنودهایی که در حال انجام است و همیشه هم متداول بوده است، نتیجه بخش و موثر باشد.

وی یادآور شد: ما همه ساله تلاش می‌کنیم که ظرفیت حج را افزایش دهیم ولی یک یک قاعده است بین کشورهای اسلامی و این قاعده مشمول ما هم هست و سقفی برای حج‌گذاران هر کشور اسلامی تعیین شده و ما باید این سقف را رعایت کنیم.


کد مطلب: 12044

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12044/یک-میلیون-۷۰۰-هزار-نفر-نوبت-حج-تمتع-هستند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir