در سالروز شهادت امام هشتم(ع)؛

بیش از ۹۰ هزار زائر پیاده به حرم امام رضا(ع) مشرف شدند

خبرگزاری مهر , 27 بهمن 1388 ساعت 10:02

جامعه: در سالروز شهادت امام هشتم(ع) بیش از ۹۰ هزار زائر پیاده به حرم رضوی مشرف شدند.


تا ظهر سالروز شهادت امام رضا(ع)، ۹۴ هزار و ۳۰۸ زائر پیاده وارد مشهد شدند که از این تعداد ۴۶ درصد زن و ۵۴ درصد مرد بودند. مسن‌ترین زائر پیاده خانمی متولد ۱۳۰۳ از شیروان بود که برای دهمین سال، پای پیاده و در آخرین روز ماه صفر به زیارت امام هشتم(ع) مشرف می‌شد.

کوچکترین زائر پیاده امسال نیز یکسال سن داشت که به همراه مادرش از قوچان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نائل شد.

بزرگترین کاروان امسال از نیشابور شامل سه هزار و ۶۰۰ نفر و کوچکترین آن از کلاله با ۱۵ نفر بود و بیشترین مسیر زائرین پیاده فریمان، تربت جام و تایباد بود.

دورترین مسیر زائرین پیاده شهرهای ساری، رامسر، تهران، قم، گنبد، کلاله، بیرجند، طبس، یزد، علی آباد کتول و... بود که آمار در مسیرهای جاده‌های منتهی به مشهد با کمک ۵۷ آمارگیر زن و مرد از سوی واحد آمار جمعیت آمارگیری شده است.

۲۱ هزار و ۳۴۰ نفر از زائران پیاده که محل استراحت و اسکان نداشتند با کمک خیرین، آموزش و پرورش و تربیت بدنی در ۳۱ محل اسکان داده شدند که کلیه امکانات رفاهی و درمانی در این مکان‌ها فراهم بود.

در سال جاری در ایام آخر ماه صفر ۸۶ ایستگاه ثابت صلواتی و ۲۵ ایستگاه سیار توسط خیرین در طول مسیر راه زائرین پیاده برپا شد که در ایستگاه‌های کوچک خدمات چای، آب جوش و آب میوه و در ایستگاه‌های بزرگ امکانات رفاهی، درمانی و استراحت شبانه فراهم بود که به زائرین پیاده ارائه شد.

ایستگاه جوادالائمه(ع) در مسیر نیشابور که توسط کفشداران و انواریاران آستان قدس رضوی ارائه خدمات به زائرین پیاده می‌کردند، بزرگترین ایستگاه صلواتی مسیر بود.

این ایستگاه با هزینه شخصی خود این خدام به مدیریت آقایان عدالتیان، علمایی و خاکشور ۱۳۰ میلیون تومان به زائرین خدمت ارائه کردند.

ایستگاه مکتب آل محمد(ص) در جاده قوچان به عنوان زیباترین ایستگاه صلواتی است که این ایستگاه با هزینه ۴۵ میلیون تومان توسط اعضاء این هیئت با مدیریت آقای تحقیقی برپا شد که در آن امکانات رفاهی، درمانی، استراحتی، هزار و ۳۰۰ جفت کفش، هزار چادر نماز، لباس، مقنعه و شال گردن توزیع شده که ارائه خدمات نانوایی صلواتی برای اولین بار، نمایشگاه کتاب با ۵۰ درصد تخفیف، سلمانی، حمام زنانه و مردانه، تعمیرات کفش و خیاط خانه از دیگر امکانات این ایستگاه بود.

در این ایام ۳۵۰ طلبه خواهر و برادر در میان این زائران به امور دینی رسیدگی کرده و هزاران صلوات شمار، ادعیه، تسبیح، و بسته‌های فرهنگی شامل قرآن نهج‌البلاغه، کتاب‌هایی چون تحفه العقول، سیره حضرت رضا(ع) بخشی از کتاب القطره، مشیت الهی و توزیع ۴۰ هزار بن صلوات از جمله اقداماتی است که توسط بخش فرهنگی جمعیت خدمتگزاران زائرین پیاده حضرت رضا‌(ع) انجام شد.

ختم ۸۰ میلیون صلوات برای سلامتی امام زمان(عج) توسط این زائران در مسیر راه و توزیع برگه‌های اخلاقی آیات الولایه و قرائت ۱۴ سوره قرآن توسط زائرین پیاده به نیت چهارده معصوم(ع) از دیگر کارهای فرهنگی جمعیت است.

با کمک دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، تامین اجتماعی، ۱۱۵، بیمارستان‌های رضوی، امام زمان(عج) جواد الائمه(ع)، امام حسین(ع)، موسی بن جعفر(ع)، امام سجاد(ع)، بهداری و بهداشت سپاه پاسداران، پزشکان داوطلب، ۵۰ پزشک زن و مرد در محل ایستگاه‌های صلواتی و ستاد اسکان به درمان زائرین پرداختند.

۴۳ قلم مواد مورد نیاز زائران توسط واحد تدارکات جمعیت توزیع شده و هفت آشپزخانه در مشهد و ۹ آشپزخانه در طول مسیر زائران جهت ارائه خدمات تجهیز شده و زیر نظر بهداشت امکانات تغذیه صبحانه، ناهار و شام زائرین پیاده را فراهم می‌کردند.


کد مطلب: 12088

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12088/بیش-۹۰-هزار-زائر-پیاده-حرم-امام-رضا-ع-مشرف-شدند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir