کد مطلب : ۱۲۱۳
عزت الله انتظامی:
عاشورا را میتوان در تمام ژانرهای سينمايی به تصوير كشيد
عزتالله انتظامی با بيان اينكه مفاهيم عاشورايی توانايی پرداخت در تمامی گونههای سينما را دارا است افزود: سينمای اينميشين به دليل وسعت پرداخت و توانايی برای خلق يك صحنه خيالانگيز بهترين عرصه برای پرداخت فيلمهای عاشورايی است؛ زيرا اين گونه توانايی اين را دارد كه صحنههايی را كه سينمای داستانی از پردازش آن محروم است به بهترين شكل به تصوير بكشد.
وی ادامه داد: حتی اين مهم در خلق تصوير معصومان نيز میتواند اتفاق بيفتد چون نمیتوان توقع داشت هر هنرمندی بتواند نقش بزرگان دين را بازی كند همچنين نشان دادن چهره معصومان هم مجاز نيست؛ زيرا تصاويری كه از پيشينه آن بازيگر در ذهن مخاطب است باعث میشود باورپذيری آن نقش در بين بينندگان از بين رود ولی در انيميشين اين اتفاق رخ نخواهد داد.
اين پيشكسوت برای نمونه از موسيقی اين فيلم ياد كرد و خاطرنشان ساخت: موسيقی يك فيلم میتواند به واسطه عمق نوای خود، تصاوير شاخصی را در ذهن مجسم كند و در «روز واقعه» اين اتفاق به وضوح رخ داد و مخاطب توانست با ضرب آهنگ فيلم تصاويری را در ذهن مجسم كند كه تصاويری از آن قيام را در ذهن مجسم میكرد و مبالغه نخواهد بود كه نتهای اين موسيقی توانست به نوعی پيام فيلم را تجزيه و تحليل كند.
«انتظامی» به متن فيلم اشاره كرد و توضيح داد: در گام بعدی آن چيزی كه بيش از هر نكتهای قابل تعمق است متن شاخص استاد «بيضايی» بود كه توانسته بود دريچهای تازه از اين قيام را به تصوير بكشد كه در آثار قبلی در اين ژانر به چشم نمیخورد، البته نوع نگاه به اين متن توسط هر فيلمسازی میتوانست به گونهای ديگر خلق شود ولی آنچه مسلم است اين فيلم تا به حال بهترين نمونه در اين گونه محسوب میشود و اين امر موفقيت «شهرام اسدی» را به تصوير میكشد.
وی طراحی صحنه، دكور، گريم و ديگر عوامل فنی را نيز در ساخت يك فيلم عظيم تاريخی با موضوع عاشورا و قيام امام حسين(ع) مهم توصيف كرد و اظهار داشت: در ساخت فيلم دينی در ژانر تاريخی نكته اصلی فقط به چند عامل خلاصه نمیشود؛ زيرا ويترينی كه قرار است اين مفهم را به تصوير بكشد نيز بايد دارای جميع شاخصههای لازم باشد از آن جمله میتوان به گريم و طراحی صحنه و لباش اشاره كرد كه به واسطه اينكه بيننده بسيار از آن تأثير میگيرد، میتواند نقش به سزايی در كيفيت يك اثر ايفا كند.
اين بازيگر پيشكسون عنوان كرد: معتقدم اگر میخواهيم يك فيلم فاخر عاشورايی خلق كنيم بايد سرمايهای را در اختيار سازنده قرار دهيم كه توانايی آن را به او بدهد تا صحنه و دكور را به صورت واقعی برای مخاطب خلق كند و اين امر هم مبتنی بر حضور يك تيم كارشناسی خوب است تا بتوانند با يك نگاه علمی زمينه را برای خلق اثر به خوبی مهيا كنند.
وی گفت: اين آثار اگر توجهات لازم را در خود نداشته باشد مسلماً بازخورد منفی در پی خواهد داشت و آنچه كه مسلم است اعتقاد واقعی فيلمساز در ساخت اين آثار است كه حرف اول را میزند و اگر يك هنرمند بخواهد در فيلم خود به دور از اعتقادات درونی اثری مذهبی توليد كند راه به ناكجا آباد خواهد برد؛ زيرا آنچه كه مسلم است اعتقادات قلبی يك امر درونی است كه نمیتواند با شعار و فرياد رنگ واقعی به خود گيرد.
وی يادآور شد: تبليغات در مطرح و معرفی كردن آثار عاشورايی جايگاهی بارز دارد و معتقدم در فيلم «روز واقعه» با رعايت اصول حرفهای با تبليغات میتوانستيم از لحاظ جذب مخاطب موفقيت بيشتری كسب كنيم، در صورتيكه اين اتفاق در اين فيلم رخ نداد و حتی در عنوانبندی پوستر فيلم اسامی هنرمندان به صورت مشخص بارز نبود كه اين امر خود سبب شد تا از شدت توجه مخاطب به اين اثر كاسته شود.
اين پيشكسوت سينما توانايیهای يك بازيگر را نيز در كيفيت يك فيلم مؤثر دانست و بيان داشت: من در فيلم «روز واقعه» برای اينكه بتوانم لحن صدای متناسب با شخصيت فيلم خلق كنم آهنگ به خصوصی را برای صدايم برگزيدم كه اين توجه به نوع گويش میتواند تصوير يك هنرمند را باورپذيرتر به مخاطب ارائه دهد ولی متأسفانه در برخی آثار برخی هنرمندان متصور هستند كه برای خلق صدای يك عرب حتماً بايد از ته گلو و غليط جملات را بيان كنند در صورتیكه اينگونه پرداختهای سطحی باعث میشود مخاطب از باورپذيری نقش دور شود.
«انتظامی» عشق به سالار شهيدان را در تمامی اجزای زندگی مردم ايران جاری دانست و تصريح كرد: اين عشق به زمان و يا مكان خاصی خلاصه نمیشود؛ زيرا عشق به امام حسين(ع) در خون شيعيان ايران جاری است و من كودكی خود را به ياد دارم كه در محله سنگلج قديم چگونه مردم برای امام خود عزاداری میكردند و اين عشق با ازدياد جمعيت شكلی گستردهتر به خود گرفته است و اين علاقه میتواند برای سينما ثروتی بیكران محسوب شود، البته تا جايی كه اعتقادات با ظواهر و شعار اختلاط پيدا نكند.
وی نكات آموزنده مفاهيم عاشورايی را بیكران توصيف كرد و افزود: آنچه كه مسلم است قيام عاشورا نكاتی را در خود نهان دارد كه فراتر از تراژدی است و نبايد اين مفهوم را فقط در اين مفهوم (تراژدی) خلاصه كرد؛ زيرا قيام سالار شهيدان از روی آگاهی بود و فلسفهای را در خود نهان داشت كه میتواند ابزاری برای نجات انسان سرگشته امروز باشد و اگر بخواهيم اين حركت انسانساز را در حيطه تراژدی خلاصه كنم به نوعی اين مفهوم را اسير سطحینگری خود كردهايم.
بنا بر گزارش ایکنا، بازيگر سريال «هزار داستان» در خاتمه اين گفتوگو بيان داشت: عاشورا را میتوان در تمام ژانرهای سينمايی به تصوير كشيد و اين تصوری اشتباه است كه عاشورا را فقط در ژانر تاريخی میتوان بيان كرد؛ زيرا فلسفه اين قيام حركتی است كه برای تمام زمانها مسير رهايی بخش است و اين مهم نيز به توانايی فيلمساز و توجه مسؤولان وابسته است كه چگونه بتوانند اين امر را به واقعيت نزديك كنند.