برپایی مراسم شهادت امام زین العابدین(ع) درچین

خبرگزاری ايرنا , 2 بهمن 1386 ساعت 9:51

شيعيان و ايرانيان مقيم چين به‌مناسبت شهادت امام چهارم شيعيان، امام زين‌العابدين(ع) و نيز گراميداشت شب سوم شهادت امام حسين(ع)، سرور و سالار شهيدان، در سفارت ايران در پكن به عزاداری پرداختند.


به گزارش خیمه، كارشناس علوم قرآنی و نويسنده و پژوهشگر علوم اسلامی در تشريح برنامه‌های سوگواری سالار شهيدان در چین گفت: در اين مراسم كه با حضور دانشجويان، كاركنان سفارت ايران، ايرانيان مقيم چين و نيز جمعی از شيعيان افغانی و چينی برگزارشد، شركت‌كنندگان به‌مناسبت شهادت امام زين‌العابدين(ع)، امام چهارم شيعيان و شب سوم شهادت اباعبدالله(ع) به عزاداری و سوگواری‌پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمين ‌محمدرضا صالح افزود: آيت‌الله زادهوش، نماينده اعزامی از ايران و سخنران اين مراسم، در رابطه با ادعيه و توصيه‌های امام زين‌العابدين(ع) و نيز معرفت نفس و توجه به دعاها و مناجات اين امام بزرگوار سخنرانی‌كرد و سپس حاضران پس از قرائت زيارت عاشورا به عزاداری و سوگواری‌پرداختند.

وی همچنين به برگزاری مراسم عزاداری در نخستين دهه محرم در چين اشاره کرد و گفت: در دهه اول محرم مراسم سوگواری سالار شهيدان، صبح و عصر با قرائت زيارت عاشورا در محل سفارت ايران در پكن برگزارشد و شيعيان چين نيز در اين مراسم حضورداشتند.

حجت‌الاسلام صالح همچنين به فعاليت شيعيان چين در ايام عزاداری اباعبدالله اشاره‌كرد و گفت: شيعيان ساكن «ياركن»، منطقه‌ای در شمال اين كشور از دو‌هفته پيش مراسم عزاداری حسينی را شروع ‌كرده‌اند كه تا پايان ماه محرم نيز ادامه‌خواهدداشت. 

صالح با بیان اینکه، از ديگر نكات جالب‌توجه برپايی عزاداری برادران اهل تسنن مقيم اين مناطق، در كنار شيعيان بود، گفت: تعداد شيعيان اثنی‌عشری چين بين ده تا دوازده‌ هزار نفر می باشند و بيش از سی‌هزار نفر از آنان را شيعيان اسماعيليه با قوميت تاجيكی تشكيل‌ می‌دهند و در ایام محرم با كسب اجازه رسمی از دولت چين، در كنار يكديگر به سوگواری‌ می‌پردازند.

خاطر نشان می شود، به‌دليل اتخاذ سياست حمايت از اديان مختلف از سوی دولت چين در سال‌های اخير كه به‌منظور ايجاد اتحاد و يكپارچگی در اين كشور انجام‌ شده است و به‌ويژه به‌دليل عملكرد مناسب و مثبت شيعيان اين كشور طی اين سال‌ها، اين گروه امسال توانستند مراسم عزاداری امام‌ حسين(ع) را نيز در فضايی كاملاً آزاد برگزار‌كنند.


کد مطلب: 1225

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1225/برپایی-مراسم-شهادت-امام-زین-العابدین-ع-درچین

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir