تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۹
۰
کد مطلب : ۱۲۲۵۸

برخی مداحان برای نوآوری از موسیقی استفاده می‌کنند اما تا‌کنون به بیراهه رفته‌اند

برخی مداحان برای نوآوری از موسیقی استفاده می‌کنند اما تا‌کنون به بیراهه رفته‌اند
جمالیان گفت: می‌توان گفت که هدف مداحان از استفاده موسیقی، نوآوری و خلاقیت در مداحی است که عمل پسندیده‌ای است اما آنها راهشان را درست انتخاب نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: در سراسر جهان بهترین آثار هنرمندان بزرگ موسیقی از جمله بتهوون و موتسارت در زمینه مذهبی ارائه شده‌اند، متاسفانه بر عکس ایران که اهمیتی به این امر داده نمی‌شود.

جمالیان با اشاره به آموزش مداحان، ادامه داد: بیشتر مداحان روی شعری ملودی می‌گذارند و شروع به ساختن آن می‌کنند و به علت این که علم موسیقی ندارند، اثرشان محدود خواهد بود.

وی درباره راهکاری در این زمینه، تصریح کرد: پیشنهاد من این است که مداحان با موسیقی‌دانان همکاری داشته باشند تا از این طریق بتوانند، تنوع بیشتری در کارشان ایجاد کنند.

این آهنگساز با بیان اینکه البته اکثر مداحان دوره‌های آوازی دیده‌اند و موسیقی ردیف را می‌شناسند، گفت: همین مقدار دانستن از علم موسیقی برای یک مداح کافی است و نیازی به آموزش بیشتر در این زمینه را ندارند به این علت که مداحان بیشتر از اینکه موسیقی‌دان باشند، خواننده هستند.

وی با اشاره به نبودن ارگانی که مداحی را سازمان دهی کند، افزود: البته صدا و سیما یکسری اقدام‌هایی در این زمینه انجام داده است، به عنوان مثال سرود‌های مناسبتی تولید می‌کند اما بهتر آن است که سازمان صداو سیما و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مداحی را در کشور تحت پوشش خود قرار دهد تا در زمینه مداحی شاهد آثار با کیفیت‌تری باشیم.

جمالیان ادامه داد: اساسا اکثر فعالیت‌های مداحی در کشور زمان عزاداری ائمه و معصومین (ع) برگزار می‌شود بنابراین اساسا استفاده از ساز در این مجالس مناسیتی ندارد البته بنابر مناسبت‌هایی خاص از جمله ولادت ائمه (ع) مشاوره گرفتن با موزیسین‌ها می‌تواند تنوع، رنگ، و حسی می‌تواند ایجاد کند و فعالیت‌هایی می‌تواند یاشد که به عنوان یک اثر هنری به حساب آید.

وی با طرح این سوال که در مداحی شعر غالب‌ تر است یا لحن مداح؟ پاسخ داد: به اعتقاد من مردم در مداحی بیشتر می‌خواهند معنی را دریافت کنند اما لحن نیز که مداح به کار می‌برد می‌تواند تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما