تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۷
۱
۰
کد مطلب : ۱۲۳۶۹

نخستین جشنواره سراسری ردیف‌خوانی اشعار مذهبی در قم برگزار شد

نخستین جشنواره سراسری ردیف‌خوانی اشعار مذهبی در قم برگزار شد
دراین جشنواره که از دوازدهم اسفندماه در فرهنگسرای شهید کلهری قم آغاز شده بود، بر ضرورت اجرای صحیح ردیف خوانی بر اساس دستگاه ها و ردیف های سنتی ایرانی در اشعار مذهبی تاکید شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در آیین اختتامیه این جشنواره خوستار احیای شیوه‌های اصیل مداحی و شعرخوانی شد.

«محمدحسین استاد» با اشاره به تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر تحول در ارایه آثار مداحی و نوحه‌خوانی و پویش برای دستیابی به شیوه‌های جدید و اصیل مداحی و شعرخوانی در مقابل آهنگ‌ها و ریتم‌های غیر ایرانی و غیر‌مذهبی گفت: تلاش امروز مداحان ما باید باید در جهت تصحیح ذائقه مخاطبان باشد.

دبیر این جشنواره نیز در این آیین گفت: نغمه دلنشین، صدای خوب، رسا و ملیح همواره مورد اقبال و پسند مردم بوده است بویژه زمانی که در بیان حق و القای پیام آموزنده و اشعار مذهبی باشد.

«امیر زینلی» افزود: سال‌هاست شاهد حضور عده‌ای با صداهای نامطلوب و ناآشنا به فنون شعرخوانی درعرصه مداحی کشور هستیم.

زینلی گفت: از سوی این عده،کمتر اثری از سبک و شیوه مداحی و مناجات‌خوانی بزرگانی همچون تاج الواعظین، ضیاء الذاکرین، اقبال آذر، ذبیحی و ملاحسین مولوی را می‌توان دید.

وی اظهار داشت: برخی از این مداحان چندان زحمت فراگیری گوشه‌ها و نغمه‌های اصیل ایرانی که برخاسته از احساسات پاک و ناب ملت مسلمان ایران است را به خود نمی‌دهند تا بر اساس موسیقی ردیف دستگاه‌های ایرانی بخوانند.

دبیر جشنواره سراسری «راح روح» افزود: برخی مداحان به آهنگ‌ها و نغمه‌های غیر ایرانی و غیرسنتی که بعضا مطرب است، روی آورده‌اند و این هنر اصیل و آسمانی به سوی ابتذال‌خوانی سوق یافته است.

زینلی افزود: جشنواره «راح روح» با تکیه بر اجرای صحیح ردیف‌خوانی بر اساس دستگاه و ردیف‌های سنتی ایرانی روی اشعار مذهبی در دستور کار قرار گرفت و پس از ارسال فراخوان به سراسر کشور ۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

وی افزود: آثار رسیده ۳۰ قطعه از استان قم و ۴۰ قطعه از شهرهای تهران‌، مشهد‌، قوچان، علی آباد گلستان، نکا و محمود آباد، یزد، کرمان، ابهر زنان، کرج، تفرش، شازند و اردبیل را شامل می‌شود.

وی در پایان گفت :آثار رسیده توسط شورای کارشناسان جشنواره متشکل از حسین نوروزیان‌، سید احمد کاشانی مقدم و امیر زینلی مورد بازشنوایی و بررسی قرار گرفت و از میان آنها ۹ اثر از استان قم و ۱۱ اثر از شهرستان‌ها انتخاب شدند و به بخش مسابقه راه یافتند.

در پایان این جشنواره نفرات زیر حایز عناوین اول تا پنجم این جشنواره شدند:
نفر اول : محمد علی عالمی از قم
نفر دوم :شهروز حبیبی از اردبیل
نفر سوم:محمد حسین چاووشی نژاد قم
نفر چهارم:حسن خمالو از قم
نفر پنجم: علی اصغر رسولیان از سبزوار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

مير نقيبي تفتي
Iran, Islamic Republic of
من بطور تصادفي آن شب در قم بودم.برنامه خوبي بود اما:
از اين پنج نفر سه نفرشان در دستگاه چهارگاه خواندند و برنامه در نعت و ثناي پيامبر و مناجات بوده ، مگر مناجات را در چهارگاه ميخوانند؟
از هيئت داوران لطفا سوال بفرماييد