امام‌زاده ابراهیم

خبرگزاری شبستان , 24 اسفند 1388 ساعت 13:30

جامعه: مدیر بقعه امام زاده ابراهیم(ع) گفت: امام زاده ابراهیم(ع) در باور مردم منطقه به ابوالفضل(ع) گیلان مشهور است.


ساعدی با اشاره به بازسازی چندین باره بنای بقعه امام زاده ابراهیم(ع) گفت: آرامگاه امامزاده ابراهیم(ع) از جاذبه‏های زیارتی و تاریخی روستا است و علت اصلی شکل‏گیری آن به شمار می‏رود.

وی افزود: در حال حاضر، این بنا به مساحت ۳۰۰ متر، در پنج طبقه احداث شده و شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز است.

مدیر بقعه امام زاده ابراهیم(ع) اضافه کرد: آرامگاه بابا رکاب، عارفی که به امامزاده پناه داده بود و گویا به تحریک مادر وی مأموران حکومت، امامزاده را به قتل رسانده‏اند، در مسیر دسترسی به امامزاده قرار دارد و مورد احترام مردم منطقه و زائران است.

ساعدی مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده ابراهیم(ع) را از مهمتربن جاذبه‏های طبیعی این روستا دانست و گفت: این مسیر از جلگه‏ای زیبا با شالیزارها، خانه‏ها، رودخانه‏ها و کوهپایه‏های جنگلی عبور می‏کند و در انتها به روستای امامزاده ابراهیم(ع) می‏رسد.

وی یادآور شد: رودخانه خروشانی که از میان روستای امامزاده ابراهیم(ع) عبور می‏کند، تأثیر بسزایی در زیبایی کالبد روستا دارد و آن را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‏کند.

مدیر بقعه امام زاده ابراهیم(ع) با اشاره به آبشار قتلگاه روستای امام زاده ابراهیم(ع)، گفت: این آبشار از دامنه کوه‏های جنگل وازگاه سرازیر می‏شود و بنا بر روایتی، امامزاده ابراهیم(ع) بعد از عبادت، جام زهرآگین پیرزنی را در این مکان نوشید و به شهادت رسید و پس از آن این آبشار به قتلگاه معروف شده است.

وی درباره چهل چشمه که در ارتفاعات گش‏علی سرا روستای امام زاده ابراهیم(ع) قرار دارد، اظهار کرد: مسافران و زائران از آب چشمه به عنوان آب معدنی و شفابخش استفاده می‏کنند.

ساعدی افزود: مردم محلی این چشمه را از معجزات امامزاده ابراهیم(ع) می‏دانند که پس از خشک شدن، دوباره جاری شده است و گفته می‏شود در این مکان، پیکر امامزاده ابراهیم (ع) را غسل داده‏اند و به همین خاطر مورد احترام فراوان زائران است.

وی با اشاره به آداب و رسوم مردم روستای امام زاده ابراهیم(ع) در اعیاد و مراسم مذهبی، گفت: مردم این روستا مراسم معمول و ویژه را در بارگاه امامزاده برگزار می‌کنند و در اعیاد مذهبی فطر، قربان، غدیر، مراسم جشن‏های نوروز به شادمانی و در ایام محرم و وفات ائمه(ع) به سوگواری می‏پردازند.

مدیر بقعه امام زاده ابراهیم(ع) تعداد زائران سال گذشته امام زاده ابراهیم(ع) را ۹۰۰ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: در ایام عید به شرط نبود بارندگی ۱۰۰ هزار نفر به زیارت امام زاده ابراهیم(ع) می آیند.

ساعدی در پایان مهمترین مشکل بقعه امام زاده ابراهیم(ع) را احتمال رانش زمین به علت همجواری بقعه با رودخانه خواند و تصریح کرد: برای احداث دیوار حائل به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

روستای امام زاده ابراهیم(ع) از توابع بخش احمد سرگوراب شهرستان شفت بوده و در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر شفت و ۵۷ کیلومتری شهر رشت قرار دارد.

روستای امام زاده ابراهیم(ع) از شمال به روستای طالقان، از شرق به روستای امامزاده هاشم(ع) و از غرب به روستای سیاه مزگی محدود می‏شود؛ و نام خود را از نام یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به نام امامزاده ابراهیم(ع) گرفته است. رابینو، در سفرنامه خود از آن یاد کرده است.


کد مطلب: 12444

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12444/امام-زاده-ابراهیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir