تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۴۱
۰
کد مطلب : ۱۲۴۴۷

سازمان حج تعهدی برای تامین امنیت زائران انفرادی ندارد

سازمان حج تعهدی برای تامین امنیت زائران انفرادی ندارد
حسین اکبری در مورد اعزام زائران انفرادی افزود: اعزام زائران انفرادی بر اساس قوانین کشور ممنوع است و سازمان حج هیچ وظیفه‌ای در این زمینه بر عهده ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در مورد اعزام زائران تصمیم گیری کند، گفت: سازمان حج فقط مجری است و هر تصمیمی را که دولت بگیرد اجرا می‌کند و آخرین تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شده این است که با وضعیت امنیتی که اکنون در عراق وجود دارد هیچ فردی به صورت انفرادی نباید به عراق برود.

معاون عتبات عالیات سازمان حج در مورد قراردادی که هنگام ثبت نام با زائر منعقد می‌شود، اظهار کرد: در هنگام عقد قراردارد مشکلات موجود در عراق از نظر ناامنی، بهداشتی، جنگ و ... برای زائران به طور کامل تشریح می‌شود و در پایان زائر آن را امضا می‌کند. در واقع این قرار داد به هیچ وجه به معنای متعهد نبودن سازمان در قبال زائران نیست.

شفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات زیارتی ایران چندی پیش عنوان کرده بود که سازمان حج در قراردادی که با زائران منعقد می‌کند از تمامی آنان تعهد می‌گیرد که در صورت بروز هرگونه مشکل مانند تصادف، انفجار، تاخیر در حرکت و ... مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرد به همین دلیل دست زائران با این قرارداد به کل بسته می‌شود و نمی‌توانند در صورت بروز حادثه‌ای شکایت کنند.

به گفته اکبری بیمه زائران و بر عهده گرفتن تمامی هزینه‌های درمان آنها از جمله تعهداتی است که سازمان حج در قبال زائران عتبات بر عهده دارد به طوری که درحال حاضر هشت درمانگاه در عراق برای درمان زائران ایرانی مستقر شده است.

وی در مورد زائران انفرادی نیز گفت: با وجود اینکه وظیفه‌ای در مورد زائران انفرادی بر عهده نداریم اما بر اساس وظیفه انسانی خود هر اتفاقی که برای زائران مجاز و انفرادی غیر مجاز بیفتد را برعهده می‌گیریم به طوری که تاکنون مشکلاتی را که برای زائران انفرادی در عراق رخ داده را در حد توانمان برطرف کرده‌ایم.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در مورد تامین امنیت زائران نیز افزود: به منظور تامین امنیت زائران با چهار شرکت عراقی قرار داد منعقد و امنیت هر اتوبوس فراهم شده است بطوری که هیچ‌یک از اتوبوس‌های زائران خارج از سیستم امنیتی که برایشان در نظر گرفته شده تردد نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما