تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۴
۰
کد مطلب : ۱۲۴۵۱

مداحی‌ اصيل، بر اساس دستگاه و گوشه‌های موسيقی است

مداحی‌ اصيل، بر اساس دستگاه و گوشه‌های موسيقی است
«مهدی دهقان‌نيری» مديركل نغمات آيينی راديو، با بيان اين مطلب متذكر شد: در مدح، سرود و ملودی‌خوانی اهل بيت‌(ع) معمولا از دستگاه‌های اصفهان و همايون كه ريتم شادی دارند و در عزاداری از دستگاه شوشتری و نوا كه ريتم غم‌انگيزی دارند، استفاده می‌شود.

وی با اشاره به تاريخچه مداحی افزود: در گذشته مداحان بدون آموزش، مداحی را از طريق منبر و مساجد فرا می‌گرفتند و اطلاع كافی از علم موسيقی نداشتند به همين علت زمانی كه می‌خواستند در اين زمينه نوآوری كنند از ترانه‌های سخيف الگو‌برداری می‌كردند.

دهقان‌نيری تصريح كرد: اما در زمانی كه به نظر می‌رسيد اين رويه در مداحی در حال تداوم و گسترش است، با تاكيد مقام معظم رهبری اين وضعيت كنترل شد.

وی با اشاره به اين‌كه در حال حاضر مداحی در كشور سازماندهی شده است، گفت: در مداحی‌هايی كه در حال حاضر انجام می‌شود از دستگاه‌ها و گوشه‌های موسيقی استفاده می‌شود و درصد استفاده از موسيقی‌های نامناسب نسبت به گذشته كمتر شده است. مديركل نغمات آيينی راديو، از بنياد دعبل خزايی، خانه مداحان تهران، هيئت رزمندگان، دفتر امور مداحان واقع در نهاد مقام معظم رهبری به عنوان مراكزی كه به سازماندهی مداحی در كشور پرداخته‌اند نام برد و افزود: در حوزه رسانه نيز اداره‌كل نغمات آيينی (راديو نوا) كه به تهيه و توليد موسيقی‌های بدون ساز می‌پردازد و شورای سياست‌گذاری معارف سيما نيز يكی ديگر از اين مراكز است.

مدير راديو نوا ادامه داد: به همين علت در منقبت‌خوانی‌های مختلف از جمله منقبت‌خوانی حضرت عباس (ع) ديگر شاهد بيان مطالبی درباره چشم و ابرو و قد رشيد بر خلاف گذشته نيستيم.

دهقان‌نيری با اشاره به فعاليت‌های راديو نوا تصريح كرد: ذائقه مخاطب با موسيقی كه با استفاده از ساز بوجود می‌آيد عادت كرده است به همين علت زمانی كه او موسيقی بدون ساز را می‌شنوند جذبشان نمی‌كند.

دهقان‌نيری تصريح كرد: به همين علت سعی راديو نوا بر اين است كه ذائقه مخاطب را با توليد و پخش موسيقی‌های بدون ساز تغيير دهد، بنابراين راديو نوا با شعار صدای سبز نيايش هر شب از ساعت ۲۴ تا ۶ روی موج fmرديف ۲/۱۰۷ با پخش موسيقی‌های بدون ساز به تبيين و ترويج چنين موسيقی‌هايی می‌پردازد.

وی در رابطه با فعاليت‌های راديو نوا نيز گفت: نغمات آيينی در ۱۰ ساختار از جمله اذان (آواز و ندای اسلام كه در آن هيج سازی به كار نرفته است) است، اين شبكه راديويی با توليد ۳۰ اذان با استفاده از دستگاه‌های مختلف موسيقی با صدای افراد مختلف از جمله حسام‌الدين سراج از شبكه‌های مختلف پخش می‌‌شود.

مدير راديو نوا افزود: از ديگر ساختارهای ديگر نغمات آيينی راديو آواز‌های محلی و ملی، ابتهال، پخش برنامه‌هايی درباره تبيين و تشريح سبك‌های مختلف مداحی‌، تواشيح، بحث تلاوت آيه‌ای از قرآن كه شروع و پايان آن در نقطه اوج باشد از جمله سريال حضرت يوسف ‌(ع)، پخش فراز‌هايی از روضه‌هايی كه در سخنرانی‌های مختلف از جمله مرحوم كافی هستند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما