طرح توسعه حرم علوی به مرحله ساخت رسيد

ایکنا , 15 فروردين 1389 ساعت 9:45

جهان: مدير رسانه ستاد بازسازی عتبات عاليات با تشريح اقدامات در حال اجراء در اماكن مقدس عراق، عنوان كرد: طرح توسعه حرم علوی كه از ضلع جنوبی حرم حضرت علی(ع) تا مقام حضرت سجاد(ع) را شامل می‌شود به مرحله شروع ساخت رسيده است.


سودابه آقاجانی، مدير رسانه ستاد بازسازی عتبات عاليات، با بيان اين خبر به تشريح اقدامات اين ستاد پرداخت و درباره پروژه‌های در حال اجرا در شهر نجف اشرف، گفت: عمده‌ترين طرحی كه اكنون در شهر نجف در حال اجرا است، طرح توسعه حرم علوی است كه از ضلع جنوبی حرم حضرت علی(ع) تا مقام حضرت سجاد(ع) را شامل می‌شود. اين پروژه نزديك به دو سال است كه آغاز شده و پس از خريداری هتل‌های اطراف حرم و خاكبرداری تقريباً به مرحله شروع ساخت رسيده است.

وی به ميزان مشاركت دولت عراق در اين طرح اشاره و اظهار كرد: در توسعه حرم علوی كار عمده‌ای كه دولت عراق و «نوری مالكی» انجام داده است، خريد هتل‌های اطراف حرم بود و از آنجايی كه بيشتر اين هتل‌ها نوساز بوده و پس از سقوط صدام ساخته شده بود، هزينه زيادی را نياز داشت كه دولت عراق آن را تقبل كرد.

آقاجانی در ادامه با اشاره به طرح‌های در حال اجرای شهر كربلا، بيان كرد: در كربلا، سه پروژه عمده در حال اجرا است كه شامل؛ تعويض سنگ‌های حرم امام حسين(ع) ــ كه مراحل پايانی خود را می‌گذراند ــ طرح دارالشفاء (يمارستانی ۱۲۰ تخت‌خوابه به نام امام سجاد (ع) و در حال شروع كار است) و طرح دارالضيافه (مهمان‌پذير) كه تقريباً دوسوم آن تمام شده است.

وی اظهار اميدواری كرد كه در كاظمين طرح تعويض طلاهای گنبد امام موسی‌بن جعفر (ع) تا آخر ارديبهشت تمام شود و افتتاحيه رسمی آن برگزار شود.

مدير رسانه‌ای ستاد بازسازی عتبات عاليات در مورد طرح تعويض سنگ‌های حرمين عسكرين در شهر سامرا نيز صحبت كرد كه خبرنگار ايكنا از وی سؤال كرد، آيا مشكلات امنيتی موجود در سامرا مشكلاتی برای اجرای طرح‌ها ايجاد نمی‌كند؟ وی پاسخ داد: اين مشكلات در حال رفع شدن است، اما هنوز اجازه ساخت ضريح برای اين مكان مقدس داده نشده اما با توافق‌نامه‌ای كه منعقد شده حضور ستاد بازسازی عتبات عاليات در آنجا پررنگ‌تر شده است.

آقاجانی افزود: البته اكنون علاوه بر تعويض سنگ‌ها اجازه تعويض گنبد تخريب شده نيز داده شده است.

وی با اعلام اين مطلب كه در انتظار تثبيت دولت عراق هستند، گفت: اميدواريم با تثبيت دولت عراق بتوانيم در زمينه بازسازی عتبات عاليات حضور فعالتری داشته باشيم و توافق‌های ضمنی نيز بيشتر شود.

وی در پايان گفت: اكنون دولت عراق و سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری تفاهم‌نامه‌ای امضاء كرده‌اند كه بر اساس آن بحث وادی‌السلام و مقامات بزرگانی كه در آنجا وجود دارد، مطرح شده و اميدواريم بتوان به صورت دوجانبه برای بازسازی اين اماكن وارد عمل شويم.


کد مطلب: 12496

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12496/طرح-توسعه-حرم-علوی-مرحله-ساخت-رسيد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir