تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۲۵۰۱

مداحان در حال حاضر از تكنيك آوازی صحيحی تبعيت نمی‌كنند

مداحان در حال حاضر از تكنيك آوازی صحيحی تبعيت نمی‌كنند
«علی مينوسپهر» آهنگساز و خواننده موسیقی سنتی، با بيان اين مطلب افزود: اين امر از نظر تكنيك آوازی درست نيست.

وی با اشاره به استفاده نادرست مداحان از موسيقی تصریح کرد: برخی مداحان به روی موسيقی پاپ و ملودی‌های غربی و تركی كه با مضامين مختلف ساخته شده‌اند، نام اشعار مذهبی می‌گذارند و در مجالس عزاداری امامان و معصومين (ع) از آن استفاده می‌كنند، چنين مداحی‌هايی ممكن است در لحظه شنونده را جذب كند و برای مدت كوتاهی طرفدار پيدا كند.

مينوسپهر ادامه داد: اما چنانچه يك مداح از سبك‌های مداحی‌های زمان‌های گذشته استفاده كند، می‌تواند تاثير‌گذاری بيشتری به روی شنونده داشته باشد و به منابع بسياری نيز می‌تواند در اين زمينه دست يابد.

وی با اشاره به استفاده از ساز در مداحی متذكر شد: استفاده از ساز در مداحی باعث می‌شود مداحی تبديل به آواز سنتی شود كه به نظر من هيچ لزومی در استفاده از ساز در مداحی احساس نمی‌شود.

اين خواننده موسيقی سنتی با اشاره به اين‌كه استفاده مداحان از موسيقی‌های نا‌مناسب به عدم آگاهی آنها نسبت به موسيقی بر‌می‌گردد، تصريح كرد: موسسه فدك در اجرای اركستر سمفونيكی سعی كرد به مداحی در كشور جهتی خاص دهد، به اين ترتيب كه در آن مداحان با آواز سنتی و كلاسيك با اركستر سمفونيك شروع به خواندن كردند و اين اجرا نشان داد كه مداحی می‌تواند كلاسيك‌تر شود.

وی با اشاره به موسسه فدك گفت: اين موسسه كه بعد از انقلاب اسلامی تاسيس شد در ابتدا به فعاليت‌هايی مربوط به تئاتر مذهبی می‌پرداخت اما چند سالی است كه به فعاليت‌های موسيقايی نيز می‌پردازد و قرار است در آينده كلاس‌های آموزشی در زمينه آشنايی مداحان با موسيقی تشكيل دهد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما