بقاع متبرکه خوزستان

امام‌زاده عبدالله بن‌ محمد

18 فروردين 1389 ساعت 10:06

امام‌زاده عبدالله از نوادگان رسول خدا(ص) است که توسط عمال حکومت بنی امیه به شهادت رسيد.


جامعه: امامزاده «عبدالله بن‌ محمد اکبر بن ‌حسن دکه بن ‌حسين اصغر بن‌ امام زين‌العابدين(ع)» از اما‌م‌زادگان بسيار مورد توجه در استان خوزستان است که در زمان حکومت بنی امیه به شهادت رسیده است.

مرقد مطهر او در ۳۸ کيلومتری شهرستان باغملک و در کوه‌های منگشت واقع در بخش صيدون، در روستای امامزاده عبدالله قرار دارد.

ماموران بنی‌اميه پس از، به شهادت رساندنش، سر وی را از بدنش جدا کردند که در حال حاضر بدن ايشان در منگشت باغملک و سر وی در شوشتر مدفون است. هر دو مرقد مطهر، کانون توجه دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و محل زيارت مشتاقان و عاشقان است.

در تاريخ آمده است که دشمنان خاندان رسالت، وقتی به عبدالله ابن‌محمد دست يافتند ايشان را به شهادت رساندند. برای ايجاد خوف و رعب و وحشت در ميان شيعيان، بدن وی را قطعه‌قطعه کردند و به ديار مختلف فرستادند، تا مردم، خيال قيام و نهضت را در سر نپرورانند.

اما نتيجه چندان خوشايند آنان نبود، زيرا هم اکنون سال‌هاست که امامزاده عبدالله يک زيارتگاه در باغملک دارد و مرقد و بارگاه بسيار باشکوه و مجللی در شوشتر دارد که محل دفن سر مبارک است. مقبره و حرم بسيار زيبايی نيز در هنديجان دارد که محل دفن بخشی از بدن ايشان است.

از ديگر بقاع متبرکه خوزستان، مرقد امامزاده سيد صالح در بخش مرغای روستای دره باريک در چهل کيلومتری ايذه است. اين بنا روی تپه‌ای است که اطراف آن را يک قبرستان قديمی در بر گرفته که شامل انواع سنگ قبر، شيرسنگی و قبور دارای اتاقک است که قدمت برخی قبور به ۲۰۰ سال می‌رسد.

اين بقعه منسوب به سيدصالح است که ايشان را از فرزندان حضرت امام موسی کاظم(ع) می‌دانند. بنای اين آستان مقدس به حدود ۷۰۰ سال پيش می‌رسد که به طور مکرر مرمت و ترميم شده است و دارای گنبد مضرس و اتاق‌های ورودی و جانبی است.

نمای اصلی بنا امروزه با مصالحی چون ‌آجر و سيمان تزيين شده است و درهای فلزی جايگزين درهای قديمی شده است. در بخشی از محوطه امامزاده، سالن چند منظوره توسط اداره کل اوقاف و امور خيريه خوزستان در دست احداث است.


کد مطلب: 12547

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12547/امام-زاده-عبدالله-بن-محمد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir