وزارت دفاع عراق اخبار مبنی بر طرح حمله به مرقد امام علی(ع) را رد كرد

28 فروردين 1389 ساعت 9:48

سخنگوی وزارت دفاع عراق اخبار منتشره مبنی بر كشف طرحی برای انفجار مرقد امام علی‌(ع) در نجف را رد كرد، با این همه اجرای تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری و مراكز مذهبی این کشور محسوس است.


جهان: در حالی که اواخر هفته گذشته خبرهایی مبنی بر خنثی شدن اقدامی تروریستی که حمله به نجف اشرف را نشانه رفته بود، در برخی رسانه‌ها منتشر شد، وزرات دفاع عراق این اخبار را شایعه خواند و تدابیر امنیتی حاکم را در روزهای اخیر به دلیل بحران‌های سیاسی در کشور و حفظ امنیت در این شرایط خواند.

محمد العسگری، سخنگوی وزارت دفاع عراق به شبكه العربیه گفت: تهدیدهایی كه شناسایی شده عادی است و هرگز به حد وجود احتمال یك اقدام تروریستی كه مرقد امام علی‌(ع) را هدف قرار دهد، نرسیده است.

وی درباره تصمیم مسئولان امنیتی عراق درباره بستن فرودگاه نجف گفت: این فرودگاه جدید التاسیس است و از یكسال پیش افتتاح شده و به علت این كه نزدیك به شهر نجف است با فرودگاه‌های دیگر تفاوت دارد و بستن این فرودگاه در راستای حفظ امنیت هواپیماها بوده است.

این در حالیست كه نعیم شبع، مدیر بخش گردشگری در فرودگاه نجف به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات گفت: بستن فرودگاه به علت اختلافات میان دولت محلی و دولت بغداد است.

شیروان وائلی، وزیر دولت در امور امنیت ملی عراق نیز تاكید كرد: آنچه كه رسانه‌ها درباره وجود طرحی برای هدف قرار دادن مرقد‌های امامان با هواپیما‌هایی كه از فرودگاه‌های محلی ربوده شده منتشر شده است، یك جنجال رسانه‌ای است.

منابع نظامی عراقی و آمریكایی روز پنجشنبه از ضبط و كشف طرح سازماندهی‌شده القاعده جهت هدف‌ قراردادن مرقد مطهر اهل بیت در شهر نجف خبر دادند.

شبكه خبری الجزیره در گزارشی اعلام كرده بود، كه نیروهای امنیتی عراق به دنبال كشف تازه‌ترین طرح‌های القاعده جهت هدف قراردادن مرقد مطهر اهل‌بیت در نجف، دو فرودگاه بغداد و نجف را موقتا بستند و دو تن را به اتهام سازمان‌دهی جهت حمله به مرقدهای اهل‌بیت در نجف دستگیر كردند.

در این گزارش آمده است: براساس اسناد و مدارك به دست‌آمده، القاعده در صدد آن است كه با استفاده از هواپیماهای مسافربری نظیر حملات ۱۱ سپتامبر این حملات را انجام دهد.

منابع امنیتی عراقی اظهار داشتند: این طرح‌ها با هدف ایجاد هرج‌ومرج و عدم ثبات و استقرار در عراق آن‌هم در شرایط بحران سیاسی جاری در این كشور و رقابت طرف‌های مختلف سیاسی جهت تشكیل دولت آینده عراق سازماندهی شده بود.

عبدالقادر العبیدی، وزیر دفاع عراق در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اطلاعات به ‌دست‌آمده در زمینه طرح سازمان‌دهی‌شده القاعده جهت هدف قراردادن مرقدهای اهل‌بیت در نجف هنوز به شكل قطعی تایید نشده است اما نمی‌توان این اطلاعات را نادیده گرفت و باید تدابیر امنیتی لازم جهت جلوگیری از این‌گونه اقدامات تروریستی اتخاذ شود.

محمد العسكری، سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز با تایید وجود چنین تهدیدهایی جهت هدف قراردادن مرقد‌های امامان شیعه تاكید كرد: نمی‌توان به صورت قطعی گفت كه تبانی مشخصی جهت هدف قراردادن اماكن مقدسه در نجف وجود دارد اما تهدیدهای موجود در این زمینه را نمی‌توان نادیده گرفت و باید تدابیر امنیتی لازم در این زمینه اجرا شود.

همچنین مقام‌های مسئول عراقی اظهار داشتند كه با توجه به وجود چنین اطلاعاتی درحال حاضر بازرسی‌های گسترده‌ای در فرودگاه‌ها وپایانه‌های مسافربری انجام می‌گیرد و این بازرسی‌ها شامل شخصیت‌های برجسته نیز می‌شود و تنها جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق از این بازرسی‌ها استثنا خواهد بود؛ آن‌هم به دلیل وضعیت جسمانی و سنی او.

از سوی دیگر سیستم‌های امنیتی در استان دیالی تدابیر امنیتی خود در نزدیكی مساجد و مرقد‌های دینی را افزایش دادند.

عبدالقادر العبیدی گفت: شورای امنیت ملی تدابیر اتخاذ شده در فرودگاه‌های عراق را دنبال و پیگیری می‌كند. فرودگاه نجف در برگیرنده تدابیر امنیتی جدی است.

ابوجعفر الحسینی، یكی از رهبران جریان صدر نیز به روزنامه الحیات گفت:‌اخبار منتشره مبنی بر ربودن یك هواپیما از فرودگاه نجف و هدف قرار دادن مرقد امام علی‌(ع) شبیه یك فیلم است و پشت آن انگیزه‌های سیاسی قرار دارد.

همچنین منابع امنیتی و پزشكی عراق از كشف ۱۵ جسد كه ۹ تن آنها از نیروهای دفاع مدنی است، خبر دادند.

منابع امنیتی و پزشكی به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات گفتند: ۱۵ جسد از جمله ۹ جسد نیروهای دفاع مدنی را كه القاعده دو سال پیش در غرب سامرا ربوده بود، در منطقه‌ شنامه در غرب سامرا در داخل یك چاه آب كشف كردند كه بر روی اجساد كشته شدگان آثار گلوله بود.

نیروهای امنیتی و پزشكی افزودند: اعترافات اعضای القاعده كه در زندان به سر می‌برند موجب كشف و شناسایی اجساد افراد كشته شده است.

همچنین سایت اینترنتی شباب العراق به نقل از یك مقام امنیتی از اعلام مقررات منع آمد و شد در منطقه عرب جبور در جنوب بغداد و آغاز عملیات بازرسی در این منطقه خبر داد.

به گفته این مقام امنیتی نیروهای امنیتی عراق تمامی راه‌های منتهی به منطقه عرب جبور را بسته و عملیات تفتیش این منطقه آغاز شده است.

این در حالیست كه این سایت در خبری اعلام كرده است كه بغداد همچنان شاهد بسته بودن بسیاری از خیابان‌های اصلی و راه‌های فرعی است. به عنوان مثال نیروهای امنیتی از چند ماه پیش خیابان حیفا در منطقه الكرخ را بستند. همچنین منطقه بسته دیگر در بغداد شامل منطقه بابل المعظم تا منطقه الاحرار است. منطقه الرصافه كه در برگیرنده خیابان‌های مهم بغداد است نیز از چند ماه پیش بسته است.


خبر دیگر اینکه چهار عضو یک خانواده در حمله مردان مسلح به منزلی در غرب موصل کشته شدند.کشف دو بمب در خیابان حیفا در مرکز بغداد از دیگر تحولات امنیتی مربوط به عراق است.

خبر دیگر اینکه نیروهای امنیتی در کربلای معلی، یک گروه از تروریست‌ها را که سلاح‌های مختلفی در اختیارشان بود، در پی دریافت اطلاعات موثق در شرق استان دستگیر کردند.


کد مطلب: 12637

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12637/وزارت-دفاع-عراق-اخبار-مبنی-طرح-حمله-مرقد-امام-علی-ع-رد-كرد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir