پرویز شیخطادی:
آثار عاشورایی در سینمای ایران بسیار مهجور و محدود است
28 فروردين 1389 ساعت 11:45
كارگردان فیلم سینمایی سینه سرخ با تأكید بر اینكه هنرمندان باید با اهداف الهی و بومی پیش روند، گفت:«در اغلب موارد فضای عاشورا را فضای افسرده و تراژدی صرف معرفی میكنیم.»
فرهنگ:پرویز شیخطادی، کارگردان، در جمع اعضای ستاد سوگواره لحظههای عاشورایی گفت:«اگر پویایی عاشورا و ظرفیتی كه در آن وجود دارد را ملاك قرار دهیم، بسیار اثربخش خواهد بود.»
وی افزود:«تصویر، مؤثرترین منبر و رسانه است كه جهان روی آن متمركز شده اما هنوز به یقین نرسیده و برخی هنوز در شك و تردید به سر میبریم.»
شیخطادی با بیان اینكه آثار عاشورایی در سینمای ایران بسیار مهجور و محدود است، ابراز داشت:«در دهه شصت كه دهه ارزشها و آرمانها و متأثر از معنویتها و خصلتهای نیكوی انسانی بود و از آنجا كه هنرمندان كشور و مدیران فرهنگی متأثر از فضای سیاسی اجتماعی هستند، حركتی جدی در سینما انجام شد كه تا اواسط دهه هفتاد نیز تولیدات سینمایی تحت تأثیر آن بوده و اكنون نیز كارهای خوب و افتخارات سینما و تلویزیون متعلق به همان دوران است.»
وی افزود:«پس از این دهه، یك دوره گذار طی شد كه در آن تجملات و اختلاف طبقاتی رشد یافت، در چنین فضایی كه سرمایهداری در روابط اجتماعی اقتصادی حاكم بوده و به عنوان یك اصل در تصمیمگیریها مطرح بود، در حوزه فرهنگ و سینما نیز تهیهكننده سالاری یعنی حاكمیت سرمایه بر فرهنگ ایجاد شد.»
این كارگردان سینما تصریح كرد:«در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، محتوای جدیدی نداشتیم، بنابراین نمیشد توقع داشت سینمای عاشورا و فضای رسانهای عاشورا به طور جدی رشد كند و در دهه هشتاد نیز سینمای ایران بلاتكلیف حركت كرده است.»
وی با تأكید بر اینكه هنرمندان و مدیران فرهنگی باید به این مفهوم ایمان بیاورند كه انسان نمیتواند بدون آرمان باشد ادامه داد:«هنرمندان باید ضمن بهرهگیری از تجربیات سینمای غرب، از تكرار عینی آن پرهیز كنند و با اهداف الهی و بومی پیش روند.»
كارگردان فیلم عاشورایی «سینه سرخ» درباره موانع ورود به این عرصه یادآور شد:«نباید گفت این امر قابل اجرا نیست یا اگر موفق نبودیم، دلیل نمیشود كه اصلا كار نكنیم، مشكل از ما بوده است كه دچار افراط و تفریط از موضوع شدهایم.»
وی با بیان اینكه عاشورا اوج حركت امام بوده است و نه تمام آن، تصریح كرد:«اینكه امام حسین(ع) با چه اخلاقی رشد كردهاند كه به این نقطه اوج رسیدند و چگونه حسین شدن و چگونه یار حسین شدن، فضیلتها و اخلاقیات حماسهسازان عاشورا مهم است كه به تصویر كشیده شود، حضرت سیدالشهدا(ع) از تولد تا عاشورا امام است، نباید تنها نقطه پایان زندگی ایشان را ببینبم، قبل و بعد عاشورا را هم باید توجه داشت، باید تلاش كنیم تا دهه نود، دهه تعادل سینما در همه زمینهها باشد.»
این كارگردان سینما با بیان اینكه عبرت گرفتن از وقایع و بزرگان دین و علم و دانش و فرهنگ بالاخص ائمه اطهار(ع) و به تصویر كشیدن این فضاها متناسب با نیاز امروز از ضروریات بوده و میتواند راهكارهای جدید و به روز ارائه دهد، یادآور شد:«هرچه فضای محبت و گذشت و خودی و غیر خودی نكردن بیشتر باشد، خدا بركت بیشتری میدهد و درراستای افزایش تولیدات عاشورایی پیش برنده خواهد بود.»
وی خطاب به دستاندركاران سوگواره لحظههای عاشورایی اظهار داشت:«عنوان «سوگواره» موضوع را تمام میكند و حالت ایستایی و توقف به مخاطب منتقل میكند، در حالی كه سیر زندگی ائمه اطهار(ع) همه در حال حركت و تكاپو بوده و هیچ ایستایی وجود نداشته است از این رو باید دقت كنیم رسانه، اشعار و آثارمان ایستا نشود.»
دومین سوگواره لحظههای عاشورایی در بخشهای فیلم، عكس و فیلمنامه با موضوعات «نگاه مردم به عاشورا و حماسه حسینی»، «عزاداری سنتی و عزاداری امروزی» و «روحانیت و نهضت امام حسین(ع)» از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار میشود.
کد مطلب: 12647
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12647/آثار-عاشورایی-سینمای-ایران-بسیار-مهجور-محدود