فصلنامه فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی پویا ویژه زمستان منتشر شد

11 بهمن 1386 ساعت 12:00

ششمین فصلنامه فرهنگی ، اجتماعی وسیاسی پویا ویژه زمستان 86 منتشر شد.


به گزارش خیمه، این فصلنامه در چهار بخش فرهنگ و اندیشه ، سیاسی ، اجتماعی ،  فرهنگ و هنر تهیه و تنظیم گردیده است.


بخش فرهنگ و هنر 
*  مصاحبه  با دکتر ساجدی با عنوان " فریاد درون "  و با موضوع عرفان منتشر گردیده است. 
کتاب های متناسب در سطوح مختلف برای معرفی عرفان اسلامی و جاذبه ها و نتایج آن یا وجود ندارد و یا خیلی کم است؛ در نقطه مقابل، همان گونه که آنها کالاهای دیگرشان را خوب بسته بندی و روانه بازار می کنند،عرفان های دست سازشان را هم خیلی خوب عرضه می کنند.

*  در قسمت دیگری از بخش فرهنگ و هنر  محمد رضا روز بهائی با مقاله " حرکت در عمق معرفت "  به عرفان اسلامی پرداخته است.
وی به نقل از علامه طباطبائی عرفان را تعریف نموده است و بیان می دارد " عرفان ، مذهبی در برابر مذاهب دیگر نیست ، بلکه راهی از راه های پرستش و عبور از ظواهر دینی به بواطن آن و تعالی از طور عقل به وادی آن راه معرفتی یعنی معرفتی ذوقی ، باطنی و شهودی است .

*  همچنین در این بخش به بیان مطلب فرهنگی به نام " شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد " کرده است وبه بیان عرفان مجازی پرداخته است.
عرفان مجازی ، که هر از چند گاهی اخبار آن از رسانه به گوش می رسد محدود به یک برهه خاص تاریخی نبوده و نیستند و تقریباً از ابتدای شکل گیری مقوله عرفان حقیقی وجود داشته اند و اساساً هر گاه حقیقتی در کار بوده در کنار ان قلب و مجاز نیز پا گرفته است.
 و یا در جای دیگر چنین بیان می کند: پدیده عرفان مآبی درظاهر به دوگروه کمک می کند  دسته اول عارف نمایانی که از این راه، مطامع خود را از قبیل مال و شهرت و محبوبیت به چنگ می آورند و دسته دوم مریدانی هستند که نیاز معنوی خود را به زعم خویش ارضا می کنند .

*  در قسمت دیگری از بخش  فرهنگ و هنر مطلبی با عنوان " سامری های امت " که تعارض فکری _ عقیدتی عارف نمایان با قران و اهل بیت(ع)  می باشد مطرح نموده است .
در این مطلب محمد رضا فلاح چنین بیان می کند: خواندن اشعاری چنین با آهنگ های مخصوص جز برانگیختن آن شهوتهای پنهان و بیماریهای مزمن که درون آن ریشه دوانیده است کاری نمی کند... در آن عامی بیچاره که نفسی مریض و همتی ناقص دارد اتش های شهوات از زیر خاکستر بیرون آمده و شعله کشید. در این جا است که اینان به وجد آیند و این محبت را الاهی و عبادتی دینی انگارند.

*  بدل فروشان شیاد نوشته مریم ماندگار نام مطلبی دیگر از این بخش می باشد.
برخی با شیوه هایی مانند احضار روح و تسخیر جن، سعی در کسب اطلاعاتی از راه های غیر متعارف دارند که انجام این امور گاهی مستلزم ارتکاب کارهای خلاف شرع است؛ برای مثال، در مقابل توهین به مقدسات، قادر به برقراری ارتباط با جنیان و دریافت اطلاعاتی درباره مسائل گوناگون می شود.

* در جست و جوی بهشت شدّاد نوشته محمد حسین ظریفیان یگانه عنوان بعدی این قسمت می باشد. 
آن چه انسان دل خسته از مدرنیته با مدد عقل مدرن خویش به آن روی آورد،؛ چیزی شبیه معنویتی بود که خود با اراده و همت خویش آن را گم کرده بود و این بار امّا در قالب انسان پست مدرن  معنویتی را جست و جو می کرد که تنها در لفظ با گمگشته او مشترک بود.


بخش سیاسی
 
*  ولایت پذیری یا خود محوری با موضوع بررسی مبانی فکری و رفتارشناسی التقاطیون عارف نما  اولین مقاله بخش سیاسی می باشد. 
محمد ملک زاده با توجه به بررسی عارف نمایان بیان نموده: این عارف نمایان در طول تاریخ اسلام در سیر طریقت و سلوک ، آداب و رسومی پدید آوردند که در دین سابقه نداشت؛ بدعتی که اینان در دین اسلام گذاردند، به ترک سنن شرعی انجامید تا آنجا که طریقت در مقام " شریعت " قرار گرفت و کار به ارتکاب محرمات و ترک واجبات و تکالیف شرعی رسید .

*  در قسمت دیگری از بخش سیاسی " استاد مصباح یزدی " با اخوان الشیاطین و ردّپای فرنگیان" که جستاری کوتاه در تحریف و انحراف آموزهای عرفانی است، با سرفصلهایی مانند  تحریف ادیان آسمانی ، عمد و سهو در تحریف ادیان ، دو نمونه از انحراف در صدر اسلام ، گوشه نشینی ، تفکر انحرافی و باطل و همچنین دو منشاء اصلی تحریف و انحراف، تحلیلی از عوامل انحراف در باب عرفان پرداخته است.
ثروت و قدرت؛ طعمه شیادان و مدعیان و رد پای استعمار در عرفان سازی و ترویج صوفی گری از دیگر سرفصلهای این بخش می باشد.

*  علی اکبر عالمیان " با انجمنی برای تطهیر شیطان " نگاهی گذرا به نقش گروه های عارف نما در توجیه حکومت های طاغوتی کرده است.
 از خوارج تا انجمن حجتیه و... همه آنانی که در لفافه عارف نمائی شعار انزوا و ترک دنیا را سر داده و دین را به سان پوسته ای اضافی تصور می کنند، نمی توان انتظار دینداری، ظلم ستیزی، فساد گریزی و عدم جمود و تحجر داشت؛ اما بی گمان از همه آنانی که دل در گرو اسلام ناب محمدی (ص) دارند، انتظار است مراقب دامهای شیاطین باشند تا گرفتار عارف نمائی و تفکرات فریبکارانه این شیاطین نشوند .

*  " کبریت های بی خطر و انقلاب زعفرانی " نوشته حسن طاهری سردبیر فصلنامه پویا از دیگر عناوین این بخش می باشد.


بخش اجتماعی
*   در بخش اجتماعی مصاحبه ای با  حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی شده است.
در حوزه رفتارهای اجتماع ، عدم دخالت در سیاست ، عدم دخالت در رقابت و یا شقاوت افراد را کاملا القا می کند، اگر این فکر رواج یابد می تواند برای جامعه بسیار ویرانگر باشد و یک پسرفت عمیق و عجیبی ایجاد خواهد کرد، یکی از اهداف استکبار در ترویج این افکار این است که عده ای را به همین حرف ها مشغول کنند تا از رشد علمی کشورهای اسلامی و به خصوص ایران جلوگیری شود .
شریفی افزود: الان ما به احیای بعد حماسی و عرفانی عاشورا نیاز شدید داریم ، چیزی که از آن غافل بودیم و مطرح نکردیم و واقعا نمود زیادی هم داشته است .
ببینید حضرت زینب چه اندیشه عرفانی دارد که با آن مصیبتی که هیچ کس در تاریخ ندیده بود ، به این شکل برخورد می کند و می فرماید : " والله ما رایت الا جمیلا " یا آن چه حالتی است که امام حسین (ع) دارد . 
وی دراین فصلنامه بیان نموده که وضع مسلمانان در زمان یزید بهتر از حالا بود ، کفار به مسلمین باج و خراج می دادند ولی حالا بر سر ما می کوبند .
اسلام رو به توسعه می رفت و حالا رو به زوال است و وضع اجتماعی ما امروز به مراتب بدتر از زمان یزید شده است.

*  همچنین محسن فاطمی به بررسی موضوع اجتماعی با مضمون " چرخ پنچر " پرداخته و بیان نموده : مدعیان در انتهای بهر ه مندی از مریدان زیبارو و شهر آشوب و در مستی و خلسه عرفان دروغین و انتقال و تزریق قدرت متافیزیک به مریدان و پیروان خود ، در سایه شهوت و عشرت هستند . 

* در این بخش نیره قاسمی زادیان " تمام حواست را بده به صاحب خانه " را نگاشته است.
وی خدا را بهترین نقاش می داند و بیان کرده است: بگذار رنگ نفس و شیطان ، دور شود و پاک، تا چهره ات آسمانی شود و از پس ابر توهم و تخیل بیرون باید شد، آفتاب که زد زنگهای قلابی می پرد .

*  رمالی یا شهوت رانی مدرن به قلم محبوبه ابراهیمی در بخش اجتماعی منتشر گردیده است .
وی به بررسی رمالی پرداخته و بیان میکند فردی ملقب به غلام رمال با نوشتن جملات نامفهوم، مبالغی کلان از مردم دریافت می کرد، در اعترافات خود بیان نمود که درآمد ماهانه اش از این راه بین یک تا دو میلیون تومان متغیر بوده است.
 و یا در مطلبی گفته است که زنان جوان و سالخورده در ازای پرداخت مبلغی عروسک سبز پوش به نام " سید کوچولو " را برای رفع حاجات اجاره می کردند تا حاجاتشان برآورده شود. 

*  کمال دشتی هم با تیتر " ریحانه ها زیر پا " در این قسمت چنین عنوان عنوان کرده است: آنچه در جامعه زنان، به خوبی نفوذ کرده و عارف نمایان نیز از آن به خوبی بهره برداری می کنند ، جادو و خرافه است .

*  حامد عبداللهی با موضوع  عرفان را به هیئتها می برد! مطلب ارائه می دهد.
 محوریت هیئت با مداح است که مهمترین شاخصه او در زمان حاضر ، داشتن صدای خوب و روابط عمومی قوی است ، نه سواد و تقوی. 
آلودگی به بدعت قمه زنی و تبلیغ آن، آهنگ های کوچه بازاری و سینه زنی با ریتمهای مضحک مثل صدای پوتین در رژه!!!!! حرکت های موزون سماع گونه و جست و خیزهای توهم زا، نا آشنائی با احکام عملی و تکلیف شرعی، کوتاهی در انجام عبادات سیاسی مثل " نماز جمعه "، دوری از قرآن و تفسیر ، مطالعه نکردن و عدم مشارکت در پیشامدهای سیاسی و اجتماعی، آگاهی نداشتن از مسائل روز جهان اسلام و توطئه دشمنان، مجموعه ای از آثار سیاه و به جا مانده از آسیبها میداند که هیئتها را تهدید می کند .


بخش ادب و هنر
*  در بخش ادب و هنر حامد حجتی با " عصر آخرالزمان ، دجالان لطیف " به بیان مطالبی در رابطه با تاثیر و تاثر سینما بر عرفان و دین و پرداخته است .
از نظر تنوع باید گفت در سینمای ناظر به زندگی پیامبران هم ( پازولینی) مارکسیست فیلم ساخته " انجیل به روایت متی " و هم " گیبسون " که تازه ترین اثر او در گونه سینمای مذهبی (مصائب مسیح ) از منظر یک مسیحی ارتدوکس 
به پیامبر خدا می نگرد. 

*  محمد حسین فرج نژاد هم با "عرفان یا حرمان"  با موضوع  زرسالاری معاصر و معنا گرای شرقی در فیلم ها  پرداخته است. 
بحث تناسب در فیلم یانگوم به طور مستقیم نیامده اما اعتقاد به شفابخشی مجسمه بودا در قسمت چهل و دوم تصریح شده است ، آنجا که داگو و زنش ( پدر و مادر خوانده یانگوم ) برای اینکه یونسنگ، همسر دوم پادشاه و دوست یانگوم زایمان راحتی داشته باشد دعا می کنند . 

*  هالیود و برگزاری کلاس سحر و جادو نوشته محمود علی پور می باشد.
یهودیان نیاز داشتند با ترویج ادبیات مسیحا گرایی و معرفی مسلمانان به عنوان شر و کفار شیطان صفت، انسجام بیشتری به جنگجویان صلیبی در اندلس و غرب اروپا بدهند تا در نبرد علیه مسلمانان پیروز شوند.

*  در دو قسمت غایی ادب و هنر "عرفان با طعم آبگوشت و یا با طعم پیتزا "  نوشته زهره شریعتی با موضوع گذری بر عرفان مدرن در ادبیات معاصر" و همچنین بیائید زیارت جامعه بخوانیم" نوشته مریم جبل عاملی پرداخته شده است.







کد مطلب: 1277

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1277/فصلنامه-فرهنگی-اجتماعی-سیاسی-پویا-ویژه-زمستان-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir