مشاور رئيس سازمان حج و زيارت خبر داد

دستگيری ۳۱ زایر ايرانی در حج واجب سال گذشته

خبرگزاری کار , 7 ارديبهشت 1389 ساعت 14:55

از میان ۳۱ زایر ایرانی دستگیر شده در حج واجب سال گذشته، هشت نفر از اين افراد به خاطر ارتباط‌ با زایران غيرايراني و تبليغ شيعه، دو نفر به خاطر همراه داشتن و پخش سی‌دی‌های مذهبی و شش نفر به خاطر خواندن زيارت عاشورا دستگير شدند.


جامعه: مشاور رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اينكه در حج سال گذشته هشت نفر به خاطر ارتباط با زایران غيرايرانی و تبليغ شيعه دستگير شدند، در مورد انتقال مواد مخدر به عربستان سعودی گفت: طبق‌بندی كه در قرارداد زایر با سازمان حج و زيارت قرار داده شده است، اگر از هر فرد مواد مخدر كشف شد، قرارداد او برای اعزام ابطال می‌شود.

حسنی‌خو در همايش هماهنگ‌سازی سازمان‌های مسئول در اجرای عمليات كنترل حجاج در سال ۸۹ به دستگيری ۱۶۰ زایر ايرانی در عمره سال گذشته از سوی عربستان سعودی گفت: متوسط سنی اين افراد ۶۵ سال بود كه علاوه بر وارد كردن لطمات جدی به خود و خانواده زایر به امنيت و حيثيت كشور نيز لطمه وارد كرد.

وی افزود: در عربستان سعودی برخوردهای سخيفی با اين افراد صورت گرفت كه خوب نبود اما قابل دفاع هم نيست.

وی با اشاره به اينكه دو نفر از اين افراد در زندان‌های عربستان سعودی جان خود را از دست دادند، گفت: برای حج واجب سال گذشته در مبادی خروجی كشور ۱۰۷ نفر از سوی نيروی انتظامی دستگير شدند و از خروج ۹۵ نفر از آنها ممانعت شد و ۱۲ نفرشان موفق به خروج شدند كه اين هم به دليل وجود ناهماهنگی بين ما بود.

حسنی‌خو یادآور شد: در حج واجب سال گذشته ۳۱ زایر ايرانی در عربستان دستگير شدند كه تنها يك نفر آنها حامل ۹ گرم مواد مخدر بود و ۶۶ روز در بازداشت ماند و بدون انجام حج به ايران برگشت.

مشاور رئيس سازمان ادامه داد: هشت نفر از اين افراد به خاطر ارتباط‌ با زایران غيرايرانی و تبليغ شيعه، دو نفر به خاطر همراه داشتن و پخش سی‌دی‌های مذهبی و شش نفر به خاطر خواندن زيارت عاشورا دستگير شدند.

وی با اشاره به اقدامات پيشگيرانه و مقابله‌ای در بحث انتقال مواد مخدر به عربستان در دو حوزه پيشگيری و مقابله اقداماتی صورت گرفته كه در بخش پيشگيری از نخستين قدم آموزش و اطلاع‌رسانی و توجيه زایران را پيشنهاد كرديم و اقدام ديگر شناسايی زایران مشكل‌دار كه بعد از شناسايی مورد آزمايش‌های دقيق پزشكی قرار گيرند.

وی افزود: نصب تجهيزات جديد و تقويت تجهيزات نصب شده و بكارگيری سگ مواديافت در ۱۹ ايستگاه پروازی، اقداماتی است كه بايد انجام شود.

حسنی‌خو تصریح کرد: هم‌اكنون يك بند به قرارداد زایران از سازمان حج و زيارت افزوده شده كه بر اساس آن آگر فردی مواد مخدر داشته باشد و يا مشخص شود كه معتاد است قرارداد او با حج و زيارت ابطال می‌شود.

مشاور رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: در حوزه مقابله پيشنهاد داديم كه رسيدگی قضايی به پرونده حاملان مواد مخدر در فرودگاه‌ها و با سرعت انجام نشود چرا كه در اين صورت افراد پس از رسيدگی و دادن جريمه به سفر خود می‌رسند.

وي یادآور شد: ديپورت زایر در فرودگاه مقصد يعنی قبل از خروج از فرودگاه عربستان و انتقال وی به ايران پيشنهاد ديگری بود كه ارائه شده است.


کد مطلب: 12796

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12796/دستگيری-۳۱-زایر-ايرانی-حج-واجب-سال-گذشته

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir