تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۸
۰
کد مطلب : ۱۲۸۳۶

«علی(ع)، امیر مومنان عدالت جاوید» اثر حكیمی رونمایی شد

«علی(ع)، امیر مومنان عدالت جاوید» اثر حكیمی رونمایی شد
فرهنگ: در نشست رونمایی آخرین اثر حکیمی كه شب گذشته (یكشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه) در مجتمع فرهنگی، ورزشی شهید مختار سلیمانی منطقه ۱۸ برگزار شد، ابراهیم مداحی، شهردار منطقه ۱۸، فتح‌الله توحید‌لو، رییس گنجینه اسناد و كتابخانه دارالفنون و جمعی از معلمان منطقه ۱۸ و شاگردان محمود حكیمی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، مداحی، شهردار منطقه ۱۸، ضمن تبریك روز معلم و با اشاره به این كه پیش از انقلاب، شاگرد استاد حكیمی بوده است، عنوان كرد:«حكیمی در نظر دارد تمام آثارش را به كتابخانه «استاد حكیمی» فرهنگسرای خاتم هدیه كند. همچنین دعوت فرهنگسرای خاتم را برای آموزش داستان‌نویسی به نوجوانان و جوانان منطقه پذیرفته است.»

سپس فتح‌الله توحیدلو، رییس گنجینه اسناد و كتابخانه دارالفنون، حدیث شریف نبوی «مدادالعلما افضل من دماء الشهدا» را قرائت كرد و گفت:«در این حدیث در می‌یابیم كه اثر قلم و نوشته یك عالم، برتر از خون یك شهید است. یعنی اگر استاد مطهری شهید هم نمی‌شد، به دلیل آثار گران‌بهای بجا مانده از او، مقام رفیعش از جایگاه یك شهید در راه خدا برتر بود. او شهید هم شد و مقامش نزد خدا رفیع‌تر شد.»

وی افزود:«در این مكان جمع شده‌ایم تا از محمود حكیمی، نویسنده توانا و فرهیخته تجلیل كنیم. امروز روز او هم هست، چرا كه او یك معلم است و عمری را در كلاس درس مانند شمع سوخته است تا به جوانان روشنی و گرمی ببخشد. وی بیش از چهل سال برای نوجوانان و جوانان كشور زحمت كشیده، برای آگاهی آنان از زندگی گفته و شوق تلاش و مطالعه را در آنان ایجاد كرده است. او درس آموخته‌های خود را بیشتر در قالب داستان برای جوانان به رشته تحریر در‌آورده است. البته حكیمی پس از انقلاب اسلامی بیشتر به تألیف و ترجمه كتاب‌های تاریخی، علمی و تعلیم و تربیت پرداخته است.»

توحیدلو با بیان این كه در دوران پیش از انقلاب، جوانان مسلمان به دنبال یافتن هویت خود بودند و رژیم پهلوی با تعلیمات مسموم‌ آنان را تهی می‌كرد و تنها آنچه در غرب بد بود را از طریق رسانه‌ها و مطبوعات و كتاب‌هایش به خورد جوانان می‌داد، گفت:«حتی بازار ایدئولوژی‌های الحادی هم با حمایت‌های آن رژیم بسیار داغ بود. در چنین شرایطی طلوع نورانی قیام امام (ره) در سال ۴۲ نسیمی از حیات دوباره و احیای اسلام راستین را رقم زد.»

رییس موزه و كتابخانه دارالفنون اظهار داشت:«در این دوران بود كه محمود حكیمی، معلم فرهیخته و دلسوز كه در مكتب اسلام كه درس فداكاری و روشنگری را آموخته بود، به وسیله داستان؛ مانند شهید مطهری اندیشه‌های آزادی‌بخش اسلام را میان نوجوانان و جوانان رواج داد.»

وی با اشاره به این كه حكیمی با مطالعه در تاریخ اسلام در راهی گام برداشت كه تا آن روز كمتر كسی به اهمیت آن پی‌برده بود، عنوان كرد:«پس از انقلاب اسلامی، حكیمی آثاری را درباره زندگانی ۱۴ معصوم (ع) ویژه نوجوانان منتشر كرد. مجموعه ۲۲ جلدی «تاریخ تمدن یا داستان زندگی انسان» جزو مهم‌ترین تألیفات وی به شمار می‌آید كه تمدن‌های نخستین تاریخ را بر اساس نهضت پیامبران توحیدی به زبان بسیار ساده تدوین كرده است.»

توحیدلو افزود:«تعداد كتاب‌های نوشته شده از سوی حكیمی به بیش از ۱۴۰ جلد می‌رسد. البته او نویسنده و محقق است و نام او با نشریات مشهوری مانند «مكتب اسلام» پیوند خورده است. من بر این باورم و به خوبی می‌دانم بسیاری از صاحبان اندیشه و خرد امروزی، كه دل به اسلام سپرده‌اند، دست‌كم یكی دو داستان از كتاب‌های حكیمی را خوانده‌اند.»

وی در پایان سخنانش اظهار کرد:«حكیمی، نویسنده و معلمی است كه عمری را در راه اعتلای اسلام و گسترش اندیشه‌های دینی و هدایت جوانان این كشور گذرانده و جای خرسندی است كه هنوز هم می‌تواند خدمتگزار صدیق فرهنگ كشور باشد، معلمی آگاه و نویسنده‌ای كه در هر لحظه از زندگیش، روزنه‌ای به باغ دانایی می‌گشاید. »

سپس محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران، مداحی، شهردار منطقه ۱۸، زكی‌لو، رییس فرهنگسرای خاتم و رییس دانشكده ادبیات دانشگاه تهران از حكیمی تقدیر كردند و آخرین اثر وی با عنوان «علی(ع) امیر مؤمنان، عدالت جاوید» رونمایی شد.

محمود حكیمی نیز در این نشست عنوان كرد:«علت نوشتنم برای كودكان و نوجوانان، تأثیر این كتاب‌ها برای این گروه است.»

وی ضمن تشكر از حامیان این برنامه گفت:«از عواملی كه باعث شد بتوانم در حوزه‌های گوناگون دین، تاریخ، روان‌شناسی و ... بنویسم، در درجه نخست باید از پدرم نام ببرم و سپس فداكاری‌‌های همسرم. همچنین از جمله كتاب‌هایی كه در من ایجاد تحول كردند و مرا در این مسیر هدایت كردند، می‌توانم به كتاب «راه طی شده» اثر بازرگان و كتاب «الغدیر» علامّه امینی اشاره كنم. »

در این نشست همچنین دكتر یوسفیان، یكی از شاگردان نابینای محمود حكیمی كه در مدرسه «دكتر خزائلی» شاگرد وی بوده است، از زحمات این استاد تشكر كرد. حكیمی نیز در این باره گفت:«یكی از بزرگترین افتخارات من، زمانی بود كه مصاحبه دكتر یوسفیان را خواندم و وی در آن مصاحبه از من یاد كرده بود.»
مرجع : ایبنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما