تعزیه‌خوان

درباره محمد رضایی

15 ارديبهشت 1389 ساعت 14:12

محمد رضایی، تعزیه‌خوان قودجان خوانسار و یکی از اساتید پیشکسوت تعزیه‌خوانی ایران است.


محمد رضایی فرزند حاج رحمت الله رضایی، متولد تهران، از بزرگان تعزیه است که هم‌دوره و همکار هاشم فیاض بوده است.

وی از پنج سالگی شبیه‌خوان تعزیه شده و امروز بیش از پنجاه سال است که در این راه گام برمی‌دارد. خودش می‌گوید: «علاقه زیادی به این کار داشتم حتی تحصیلم را به خاطر کار تعزیه رها کردم.»

رضایی الفبای تعزیه را از گرمسار آغاز می‌کند. در ایام ماه محرم هاشم فیاض، اشقیا خوان است و حاج رحمت‌الله رضایی، اولیا خوان و محمد‌ رضایی از بچه‌‌خوانی کار خود را آغاز می‌کند. او می‌گوید: «یک تعزیه‌خوان حرفه‌ای باید کارش را از بچه‌خوانی شروع کند، بعد نوجوان‌خوانی کند تا بتواند پس از علی‌اکبرخوانی و شهادت‌خوانی به امام‌خوانی بپردازد. یک عده هم پس از گرفتگی حنجره که در اصطلاح به آن دوران تکلیفی می‌گویند، مجبور می‌شوند به اشقیا‌خوانی بپردازند.»

این استاد پیشکسوت تعزیه‌خوانی که تعزیه را از چهار نسل اجداد خود به ارث برده، معتقد است:« استان اصفهان بیشترین و بزرگترین و مشهورترین گروه‌های تعزیه و اجرای مجالس تعزیه در کشور را با دارا بودن بیش از یک‌هزار گروه تعزیه خوانی داراست.»

وی در سال سابقه اجرای ۲۰۰ مجلس تعزیه در ایام و مناسبتهای مختلف نظیر ماه محرم ،صفر،رمضان و فاطمیه را در تمام استانها بویژه اصفهان دارد.

وی یک بار همراه با گروهی ۱۸ نفره از تعزیه‌خوانان ایرانی، به دعوت تئاتر رم برای اجرا به ایتالیا رفته است. ۲۲ اجرا در رم، دو اجرا در سیسیل و دو اجرا در تانامورا حاصل کار این گروه است.

رضایی درباره تفاوت عمده اجرای تعزیه با تئاتر و یک شبیه‌خوان با هنرپیشه یا بازیگر می‌گوید:«باید این تفاوت با اجراهای صحیح و مطلوب شبیه‌خوانان برای همه بویژه نسل جوان قابل شناسایی و تشخیص باشد.»


کد مطلب: 12865

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12865/درباره-محمد-رضایی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir