جزئیاتی از ربوده‌شدن امام موسی‌صدر

18 ارديبهشت 1389 ساعت 10:08

خواهر امام موسی صدر، جزئیاتی از ربوده شدن امام موسی صدر را بیان کرد.


جامعه: ربابه صدر خواهر امام موسی صدر كه مسئولیت اداره «موسسه خیریه و آموزشی امام صدر» در جنوب لبنان را بر عهده دارد، جزئیاتی از ربوده شدن امام موسی صدر را بیان كرد.

به نوشته «تهران امروز»، وی در گفت‌وگویی مفصل كه در سایت رجانیوز منتشر شده است، درباره جزئیات ربوده شدن امام موسی گفت: چون اسرائیل از اجرای قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت و عقب‌نشینی از مناطق مرزی سر باز زده بود، امام موسی صدر وظیفه خود می‌دانست که اوضاع بحرانی لبنان و عمق خطر تهدیدکننده جنوب لبنان را به اطلاع رهبران کشورهای عربی برساند به همین‌ منظور در الجزایر با هواری‌ بومدین رئیس جمهور اسبق الجزایر گفت‌وگو کرد.

بومدین در پایان این ملاقات که بسیار صمیمانه بود، گفته بود: خواهش می‌کنم سفری هم به لیبی داشته باشید. چون قذافی اخبار ناصحیحی از جنگ لبنان دارد. برادرم این دعوت را پذیرفت ولی در مورد تعیین زمان سفر با تأمل برخورد کرد و حدود یک ماه بعد به کاردار لیبی اطلاع داد که مایل است سفر در تاریخ ۲۵ /۸/ ۱۹۷۸ انجام شود و ناگزیر به ترک لیبی پیش از ۱ /۹/ ۱۹۷۸ است تا بتواند به همسر بیمارش که در حال درمان در فرانسه است، رسیدگی کند.

امام صدرروز جمعه ۲۵ آگوست به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین (مدیر خبرگزاری لبنان) به لیبی سفر کرد و در هتل «الشاطی» طرابلس به عنوان میهمان رسمی دولت لیبی اقامت گزیدند. تا پنج روز بعد کسانی او را دیده‌اند اما از آن به بعد هیچ‌‌کس از او و همراهانش خبر ندارد. روز پنجم یک خودرو برای بردن آن‌ها به دیدار سرهنگ قذافی به هتل آمد و بعد از رفتنشان تا به امروز هرگز خبری از آن‌ها نشده است.

پس از اینکه تماسی با ایشان میسر نشد، مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان از کاردار لیبی در لبنان خواستار اطلاعاتی درباره وضع او شد اما کاردار از پاسخگویی طفره رفت. چهار روز بعد مجلس، موضوع را با سلیم الحص نخست وزیر لبنان در میان گذاشت و او فوری کاردار لیبی را فرا خواند و خواستار جواب رسمی و فوری شد. ظهر روز بعد وی پاسخ داد که «امام صدر و همراهانش روز ۳۱ آگوست با هواپیمای خطوط هوایی ایتالیا، لیبی را به مقصد رم ترک گفته‌اند و بنابراین موضوع به آنها ربطی ندارد. با مطرح شدن این ادعا دولت لبنان یک هیات قضایی به ایتالیا اعزام کرد و این هیات شکایتی در این خصوص تسلیم دادگاه ایتالیا کرد که دولت ایتالیا بعد از چند ماه پاسخ داد که امام صدر و همراهانش هرگز وارد ایتالیا نشده‌اند.»

بعد از گذشت ۴ ماه از ربوده شدن ایشان با پیگیری برادر امام موسی صدر و طی تماس با سطوح بسیار بالا و برخی از مسئولان کشورهای عربی و غربی مشخص شد او محکوم به حبس ابد است چرا که با آزاد شدن امام خمینی (ره) در آن زمان غرب بر این باور بود که با وجود دو چهره فعال و محبوب سیاسی، دنیا زیر و رو خواهد شد. در عین حال یکی از شخصیت‌های بزرگ سیاسی نیز به ما گفت اگر امام موسی صدر یک نقطه دورافتاده‌ای از دنیا را برای زندگی با خانواده‌اش انتخاب کند و هیچ کس هم از وی خبر نداشته باشد و اصلا هم در مورد سیاست صحبت نکند، ممکن است آزاد شود اینها ناگفته‌هایی است که نشان از زنده بودن ایشان دارد.


کد مطلب: 12875

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12875/جزئیاتی-ربوده-شدن-امام-موسی-صدر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir