زندگی نوحه‌خوان سنتی تهران كتاب می‌شود

خبرگزاری کتاب , 18 ارديبهشت 1389 ساعت 13:09

زندگی نوحه‌خوان سنتی تهران مرحوم محمدعلی اسلامی كتاب می‌شود.


فرهنگ: حمید محمدی‌محمدی كه پیش از این زندگی‌نامه داستانی دو خیر مدرسه‌ساز را به دست انتشار سپرده، در حال آماده‌سازی كتابی بر اساس زندگی، فعالیت‌های مذهبی و سیر مبارزات مرحوم محمدعلی اسلامی، نوحه‌خوان سنتی تهران است.

این نویسنده و روزنامه‌نگار با اعلام این خبر، افزود: محمدعلی اسلامی از پایه‌گذاران شماری از هیئت‌های مذهبی تهران از جمله «بنی فاطمه(س)» بود. وی ۱۱ مهر سال گذشته در ۸۳ سالگی درگذشت.

به گفته وی، اسلامی در جریان نهضت ۱۵ خرداد ۴۲ همراه با مردم تهران با مقابله با رژیم می‌پرداخت و اشعار و سروده‌های شاعرانی مانند مرحوم خوشدل تهرانی را در مجالس مذهبی علیه دستگاه پهلوی می‌خواند. به همین دلیل، او را یكی از نوحه‌خوانان انقلابی می‌شناسند.

محمدی‌محمدی با بیان این‌كه پیش از این نیز كتابی با عنوان «نغمه‌خوان حسینی(ع)» برای مرحوم اسلامی منتشر شده است، افزود: شاعران، ذاكران و متدینین مناطق مركزی تهران خاطرات فراوانی از این پیشكسوت نوحه‌خوانی ایران دارند و من درصددم با مراجعه به آنان و شنیدن این خاطره‌ها، نگارش كتاب را آغاز كنم.

این نویسنده همچنین اظهار داشت: علاوه بر مروری بر زندگی محمدعلی اسلامی، همچنین نگاهی به زندگی حاج مرزوق، مداح مهاجر و عرب، خوشدل تهرانی، شاعر آیینی و تنی چند از فعالان این حوزه خواهم داشت.

وی ادامه داد: این كتاب دربرگیرنده فصول داستانی، گفت‌وگو با نزدیكان و اعضای خانواده، یادداشت‌ها و خاطره‌های همكاران، اشعار و نوحه‌های استفاده شده توسط مرحوم محمدعلی اسلامی خواهد بود.

به گفته محمدی‌محمدی، قرار است این كتاب در ۲۰۸ صفحه زیر نظر غلامحسن رفیعا تا پیش از ماه مبارك رمضان سال جاری از سوی انتشارات امینان منتشر شود.


کد مطلب: 12885

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12885/زندگی-نوحه-خوان-سنتی-تهران-كتاب-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir