خرافه‌ها از كتاب «ام‌البنين» حذف شده‌اند

خبرگزاری کتاب , 18 ارديبهشت 1389 ساعت 13:29

مترجم كتاب «ام‌البنين» درك معارف اسلامي را تا اندازه زيادی به شناخت شخصيت‌ اهل بیت و وابستگان دانست و گفت: در ترجمه اين كتاب، بخش‌های بسياری كه به شناخت اصيل اين شخصيت نمی‌انجامد، حذف شده‌اند.


فرهنگ: ابوالفضل هادی‌منش، مترجم کتاب «ام‌البنین» نوشته «اشرف زهيری الجعفری»، نويسنده لبنانی‌تبار با اشاره به زندگی مادر حضرت عباس(ع) گفت: تاكنون آثار و پژوهش‌های اندكی درباره اين شخصيت انجام گرفته و تنها در خلال وقايع عاشورا و پس از آن از اين شخصيت نام برده می‌شود. برخی آثار نيز تنها به ذكر كرامات او پرداخته‌اند.

وی افزود: به دليل فقدان چنين آثاری، به دنبال نگارش كتابی درباره وی با استفاده از منابع تاريخی بودم، اما متأسفانه پژوهش و جست‌وجو در اين منابع اطلاعات كاملی در اختيارم قرار نداد. به همين دليل هنگام مشاهده اين كتاب تصميم به ترجمه آن و همچنين افزودن يافته‌های تاريخی درباره ام‌البنين به آن گرفتم.

وی به علاقه‌اش به تأليف آثاری درباره شخصيت‌هايی كه كمتر به آنها پرداخته شده است، اشاره كرده و گفت: شناخت معارف اسلامی تا اندازه زيادی به شخصيت‌های مختلف اين آيين بستگی دارد.

هادی‌منش ادامه داد: اين كتاب سرگذشت مادر حضرت عباس‌(ع)، يكي از شخصيت‌های تأثيرگذار عاشوراست و به همين دليل اهيمت ويژه‌ای دارد، چرا كه تربيت‌های وی سبب شد كه حضرت عباس‌(ع) در واقعه كربلا چنان دلاوری‌هايی از خود به نمايش بگذارد.

وی به دو بخش تأليفی و ترجمه‌ای اين اثر اشاره كرد و گفت: بخش نخست حاصل پژوهش و جست‌وجو در ميان منابع تاريخی است و بخش دوم ترجمه كتاب زهيری را شامل می‌شود. البته موارد بسياری از اين نوشتار كه به خواب و رويا و كرامات مربوط می‌شد، در ترجمه فارسی حذف شده‌اند.

هادی‌منش افزود: چنين مواردی كمك زيادی به شناخت اصيل شخصيت‌ها نمی‌كند و به‌ويژه در ميان قشر تحصيل‌كرده سبب دلزدگی و دوری از اهل بيت‌(ع) خواهد شد. نگاه اين كتاب به زندگی ام‌البنين نگاهی عقلانی است، نه عاطفی.

وی با بيان اين كه «از شخصيت‌های دينی تصاوير مبهمی عرضه می‌شود» گفت: استفاده از اين داده‌ها به شناخت دقيق آنها نمی‌انجامد. همچنين قرائت عاطفی زمينه تحريف را فراهم می‌آورد، به اين ترتيب كه افراد بدون مراجعه به ماهيت واقعی، به مباحث تعلق‌آميزی نظير كرامات و خواب‌ها توجه كنند كه وادی مخدوش و خطرناكی است و زمينه تحريف در فرهنگ تاريخی شيعه را فراهم می‌آورد و باعث دلزدگی بسياری از افراد می‌شود.

كتاب «ام‌البنين» در غرفه «سرور» نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران عرضه می‌شود. اين نمايشگاه تا بيست و پنجم ارديبهشت در مصلای امام خمينی(ره) برپاست.


کد مطلب: 12888

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12888/خرافه-ها-كتاب-ام-البنين-حذف-شده-اند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir