چهار نمايش مذهبی در ايام فاطميه

خبرگزاری کار , 19 ارديبهشت 1389 ساعت 12:02

در ایام فاطمیه، نمایش‌های «سر بر سریر صبح»، «به خواب من هم بیا»، «بانوی بی‌نشان»، «مثل پروانه» و «مردود خرداد» اجرا می‌شود.


فرهنگ: نمایش «سر بر سریر صبح» نوشته محسن میرمحمد صادقی با دراماتورژی مهدی کوشکی و کارگردانی صادق داوری‌فر در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. این نمایش با حضور بازیگرانی چون سعید چنگیزیان، رضا آفتابی و مسعود رحیم‌پور از ۱۶ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۶ اردیبهشت‌ نیز ادامه دارد. محمود نوری طراحی صحنه و لباس و مهدی قاسمی آهنگسازی این نمایش را به عهده دارند و مؤسسه «اعراف» به عنوان تهیه‌کننده از این اثر حمایت می‌کند.

در این نمایش داستان حضرت علی و حضرت فاطمه بازگو می‌شود که پس از غصب خلافت به سراغ بزرگان مدینه می‌روند تا غدیر و بیعت را به آنان یادآوری کنند.

نمایش «به خواب من هم بیا» به نویسندگی بابک رفاهی و کارگردانی محمدرضا مداحیان نیز در تالار وحدت اجرا می‌شود.
داستان این نمایش، بازسازی شده یک نسخه تعزیه به نام «عباس هندو» است که در آن پسر یک خانواده اقلیت،‌ به صورت اتفاقی اجرای مجلس تعزیه را می‌بیند و می‌خواهد که نقش عباس را در آن مجلس بازی کند، اما وی از جانب خانواده طرد می‌شود. حضرت زهرا(س) به خواب تک تک اعضای این خانواده می‌آیند که درنهایت علاوه بر اینکه آن پسر، نقش عباس را می‌خواند، آن خانواده نیز مسلمان می‌شوند.

نمایش «به خواب من هم بیا» از ۱۶ اردی‌بهشت در تالار وحدت اجرا خواهد شد و تا ۳۱ اردیبهشت روی صحنه است.
در این اثر، اسدالله بابایی، فرهاد بشارتی، ابوالفضل فیاضی، حسین میرزاییان،‌وحید کریمی و پژمان کاشفی، ایفای نقش می‌کنند. بهرنگ قدرتی، آهنگسازی، علی براتی و رضا راد، طراحی حرکات موزون و پیام سوری، طراحی صحنه این نمایش را برعهده دارند.

همچنین نمایش «بانوی بی‌نشان» به نویسندگی سیدحسین فدایی حسین و کارگردانی کوروش زارعی از ۱۸ تا ۲۷ اردیبهشت در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه می‌رود.

نمایش «بانوی بی‌نشان» روایتی از فرازهای زندگی حضرت فاطمه (س) همچون تولد، تهیه جهیزیه، ازدواج، فوت پیامبر(ص)، آتش زدن درب منزل و بی‌حرمتی، بیماری و مقایسه آن با زندگی امروزی است.

کاظم نظری، علی فرحناک، محمدرضا آزاد، لیلا موسوی، فاطمه طرفه و حسن اردستانی بازیگران این نمایش هستند. این نمایش به کوشش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، ساعت ۱۸:۳۰ اجرا می‌شود.

نمایش «مثل پروانه» به نویسندگی و کارگردانی علی موسویان، ساعت ۱۸:۴۵ در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.
«مثل پروانه» در ژانری مذهبی، رویکرد زندگی آدم های امروزی را حکایت می کند و زندگی این افراد را که مورد کرامت و عنایت امام رضا (ع) قرار گرفته را در قالب نمایش بیان می‌کند.
محمد ربانی پور، سپیده پهلوان زاده، علیرضا مهران، صفورا کاظم پور، محسن زین العابدین، بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش سال گذشته ‬در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی رتبه سوم كارگردانی، رتبه سوم نمایشنامه و نیز رتبه اول و سوم بازیگری مرد را كسب كرد. همچنین نمایش «مردود خرداد» به نویسندگی علی موسویان و کارگردانی محمد‌ بی‌ریا ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.
در این نمایش نیز داستان دختری روایت می‌شود كه در داخل حرم امام رضا(ع) توسط والدینش فروخته می‌شود و بعد از سال‌ها به این مساله پی می‌برد. مرجان قمری، تینو صالحی، علیرضا مهران، سیدعلی موسویان، دیبا نادری، راحیل رستمیان و امیر كربلایی زاده در این نمایش ‪ بازی می‌كنند.

این اثر، جایزه طراحی صحنه هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی را کسب کرد.


کد مطلب: 12901

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12901/چهار-نمايش-مذهبی-ايام-فاطميه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir