نشست تخصصی عکاسی و آیین‌های مذهبی ویژه مبلغان هنرمند در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسانيوز , 19 ارديبهشت 1389 ساعت 13:12

نشست تخصصی عکاسی و آیین های مذهبی ویژه مبلغان هنرمند از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد.


فرهنگ: همزمان با پایان داوری آثار بخش عکس سوگواره لحظه‌های عاشورایی، نشست تخصصی عکاسی و آیین های مذهبی ویژه مبلغان هنرمند مشهد برگزار شد.

در این نشست که سیدعباس میرهاشمی،‌ مدرس و عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان کشور، محمود عبدالحسینی، رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران، فرامرز عامل بردبار، سیدمجتبی خاتمی و اعضای کارگروه عکس مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان حضور داشتند، مسعود زارعیان، مدیرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: عکاسی هنری کم معونه و در عین حال تأثیرگذار است که ظرفیت بالایی دارد و پدیده‌ای است که در مقایسه با فیلم، عاری از پیچیدگی در تولید بوده و می‌تواند سند خوبی برای انتقال فرهنگ دینی و مذهبی ما باشد.

وی با تأکید بر ضرورت چهره‌نگاری علما افزود: با توجه به اهمیت هنر عکاسی و دغدغه‌های دینی و مذهبی عکاسان ایرانی و نیز همه‌گیر بودن آیین‌های مذهبی،‌ مناسک دینی این جذابیت را دارد که حتی به عنوان یک ژانر عکاسی، سوژه عکاسان واقع شود.

مدیرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: با بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های این نوع عکاسی و حساسیت‌ها و مسائل تخصصی آن بتوانیم در آینده گام‌های موثری در ترویج و ثبت لحظات الهی و ربوبی آیین‌های مذهبی داشته باشیم و سرمایه‌ای برای نسل‌های آتی باشد لذا با توجه به رویکرد سوگواره لحظه‌های عاشورایی که انتقال این فضا به آیندگان است این نشست تخصصی تدارک دیده شد.

سیدعباس میرهاشمی در ادامه این جلسه گفت: عکاسی ابزاری برای نزدیک کردن اندیشه‌های افراد به یکدیگر و از ابزارهای بیانی بسیار روشن و شفاف برای بیان ناگفتنی‌ها و ذهنیات درونی انسان است به طوری که انسان بدون اینکه دیده شود بسیاری مطالب را به دیگران منتقل می‌کند.

وی ابراز داشت: با هنر عکاسی می‌توان بدون نیاز به دانستن زبان‌های مختلف با همه دنیا حرف زد چرا که عکس یک زبان بین‌المللی است و نیازی به ترجمه ندارد، هر فرد بر اساس اطلاعات و داشته‌های خود می‌تواند برداشت‌های مختلف از عکس داشته باشد.

میرهاشمی با بیان اینکه هر حرکتی اگر با شناخت و باور همراه باشد انسان را به خدا می‌رساند یادآور شد: ثوابی بالاتر از این نیست که آنچه دیگران نمی‌توانند ببینند قاب کرده و به آنها هدیه دهیم، این وظیفه عکاس است. عکاسی که همراه با مطالعه باشد بینایی دادن به دیگران است و این کار ارزشمندی است.

وی در خصوص نقش ابزار در عکاسی اظهار داشت: ابزار در عکاسی، نخستین پلان نیست و انچه مهم است نوع نگاه و نوع دیدن است، عکاس پیش از اینکه خود را درگیر ابزار کند باید درگیر چگونه دیدن باشد، در عکاسی، موضوع و موضعی که عکاس نسبت بدان موضوع می‌گیرد مهم است، وقتی همه اینها را فراهم اورده و رعایت کردیم آن گاه هرچقدر ابزار کامل‌تر و پیشرفته‌تر باشد بهتر است.

وی، سطحی‌نگری را مهمترین چالش پیش روی عکاسی آیینی دانست و تأکید کرد: باید بپذیریم آن طور که باید راجع به فرهنگ‌مان کار کنیم کار نکرده‌ایم؛ امروزه نمی‌توانیم از زنان در دفاع مقدس بیان تصویری داشته باشیم زیرا در جنگ تحمیلی صحنه‌های زیادی عکاسی شد اما تعداد اندکی از این صحنه‌ها از حضور بانوان در جبهه بود در حالی که نقش آنان کمتر از مردان نبود این به خاطر نبود عکاسی است که بتواند در جمع بانوان حضور یابد بدون آنکه سوژه تغییر کند و این یک خلأ بزرگ در حوزه عکاسی است.

این مدرس دانشگاه تهران یادآور شد: همانطور که امروزه با اینکه هنوز حال و هوا و برخی ابزار دفاع مقدس وجود دارد، هزینه ساخت یک فیلم دفاع مقدس با هزینه ساخت یک فیلم تاریخی برابری می‌کند، در آینده نیز همین وضعیت را نسبت به امروز خواهیم داشت و اگر از طریق عکس، تیپ‌شناسی دقیقی اتفاق نیفتد فرهنگ غنی ما به شدت آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به رشد هنر عکاسی در خراسان بر ضرورت بازنگری در دروس رشته عکاسی متناسب با نیاز روز تأکید کرد و افزود: در اموزش باید ابتدا هدف و نیاز شناسایی شود تا طرح درس بر اساس آن انتخاب و اصلاح شود.

میرهاشمی با اشاره به سوگواره لحظه‌های عاشورایی اظهار داشت: اگر قصد استمرار این گونه برنامه‌ها را نداریم شروع نکردن بهتر است زیرا اگر ناقص رها کنیم دیگر هیچ گروهی نمی‌تواند با این عنوان کار کند، این خطرات ما را تهدید می‌کند به این دلیل که به زیرساخت‌ها و مباحث مطالعاتی و استمرار کار بها نمی‌دهیم .

عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان کشور با اشاره به ضرورت تبیین زوایای پنهان فرهنگ ایرانی ادامه داد: باید برای سوژه‌های دینی و مذهبی پروژه‌هایی تعریف کنیم و عکاسان را وادار و متعهد به پژوهش در این عرصه شوند و حوزه علمیه نیز باید این امر را از جامعه عکاسی مطالبه کند.

محمود عبدالحسینی نیز در ادامه با اشاره به این‌که عکاسی نیاز به تقویت اطلاعات و ارتباطات دارد، گفت: یک عکاس باید با سایر رشته‌های هنری آشنایی داشته باشد تا خوب کار کند.

وی تأکید کرد: مبلغان هنرمند به ویژه در شهرهای مشهد و قم باید پرتره‌نگاری علما را به عنوان یک رسالت برای خود بدانند.

گفتنی است، دومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی در بخش‌های فیلم، عکس و فیلمنامه با موضوعات «نگاه مردم به عاشورا و حماسه حسینی»، «عزاداری سنتی و عزاداری امروزی» و «روحانیت و نهضت امام حسین(ع)» از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه های اینترنتی این سوگواره مراجعه کنند.


کد مطلب: 12904

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/12904/نشست-تخصصی-عکاسی-آیین-های-مذهبی-ویژه-مبلغان-هنرمند-مشهد-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir