تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۲۸
۰
کد مطلب : ۱۲۹۴۳

صدا و سيما با پخش ملودی و شعر فاخر در مداحی، سليقه مردم را افزايش دهد

صدا و سيما با پخش ملودی و شعر فاخر در مداحی، سليقه مردم را افزايش دهد
فرهنگ: «محمدهاشم احمدوند»، مدرس الحان در مداحی می‌گوید: سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران با پخش ملودی، موسيقی و شعر فاخر در مداحی، می‌تواند سطح سليقه مردم را در زمينه مداحی افزايش دهد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی تصریح کرد: وظيفه نهادها و سازمان‌های مختلف است كه سطح سليقه مردم را با انتخاب و به كار بردن شعر و موسيقی سطح بالا و صحيح، بالا ببرند.

احمدوند افزود: آواز، نغمه و رديف‌هايی كه در گذشته در مداحی استفاده می‌شد ديگر كاربردی ندارد و مداحان از موسيقی اصيل ايرانی فاصله گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مداحی از موسيقی‌های وارداتی و موسيقی‌هايی كه در فرهنگ ما جايگاهی ندارد، بيشتر استفاده می‌شود گفت: به علت داشتن تحرك ظاهری اين ملودی‌ها در مداحی، جوانان نيز نسبت به چنين مداحی‌هايی اقبال نشان داده‌اند.

احمد‌وند با اشاره به نقش آموزش مداحان بخصوص مداحان جوان در برون‌رفت از معضل استفاده از ملودی‌های نا‌مناسب گفت: سازمان بسيج مداحان و هيئت‌های مذهبی، آموزش مداحان و اقدام به توليد موسيقی مناسب برای مداحی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی تصريح كرد: اين راه‌کار بصورت عملياتی درآمده و سازمان بسيج مداحان و هيئت‌های مذهبی، مشغول توليد مجموعه لوح‌های فشرده از نمونه‌هايی از الحان مختلف در مداحی هستند و كتابی نيز در زمينه آموزش مداحی در حال تأليف است كه تا اول محرم منتشر خواهد شد.

اين مدرس سازمان بسيج مداحان و هيئت‌های مذهبی گفت: سازمان بسيج مداحان و هيئت‌های مذهبی زير نظر هيئت رزمندگان اسلام است و چند سالی است كه در ۱۲ رشته در زمينه مداحی از جمله موسيقی در مداحی، اقدام به برگزاری كلاس‌های آموزشی برای مداحان كرده است.

وی افزود: سازماندهی موسيقی در مداحی به دو دليل بتدريج امكان‌پذير است؛ اول اينكه استفاده از اين ملودی‌ها آرام آرام در كشور گسترش يافته است، بنابراين تغيير رويه مداحان از استفاده ملودی‌های نا‌مناسب به ملودی‌های اصيل، چند سال طول خواهد كشيد و دليل ديگر اين است كه آموزش و يادگيری دستگاه‌ها و رديف‌های موسيقی توسط مداحان به‌سرعت امكان‌پذير نيست.

وی در پايان با بيان اينكه يك مداح بايد با موسيقی آشنايی داشته باشد، تاکید کرد: مداح با صدا سر و كار دارد و دانستن مسايل تكنيكی و آهنگ در موسيقی برای يك مداح نياز است، اما همانطور كه از زمان‌های گذشته رسم بوده، مداحان تمام روضه و نوحه‌ها را براساس دستگاه‌های ايرانی می‌خوانند، بنابراين لازمه استفاده از حنجره و دانستن رديف، دستگاه و ملودی‌، آشنايی با موسيقی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما