تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۲۹۷۸
در سومین همایش سراسری ستاد بازسازی عتبات عالیات عنوان شد:

برای جلب اعتماد مردم باید شفاف‌سازی كرد

برای جلب اعتماد مردم باید شفاف‌سازی كرد
جامعه: سومین همایش سراسری ستاد بازسازی عتبات عالیات با حضور معاون قوه‌ی قضاییه، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، نماینده‌ دفتر آیت‌الله سیستانی، كاردار سفارت عراق در ایران و جمعی از اعضای این ستاد در استان‌ها برگزار شد.

در آغاز این مراسم پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی قرائت شد. در متن این پیام آمده است: «مشاهد مشرفه و اعتاب مقدسه و حرم‌های مطهره‌ حضرات معصومین علیهم‌السلام از مراكز مهم پرستش و تقرب به خداوند متعال و محل نزول ملائكه و مزار اولیاء رحمان و عروج و صعود به عوالم بالا و ملكوت اعلی است.

این مقالات عالیه كه از تجلیات الهیه در اعلی مرتبه رفعت و عظمت می‌باشند و به حضور تشرف ارواح انبیاء و اولیاء معمورند باید از جهت ظاهر، بارگاه آستان فرشته پاسبان آنها آباد و بهترین جلوه‌ها ظهور و شكوه داشته باشد. امید این‌كه با عنایت حضرت ولی‌ امر بقیه‌الله مولانا المهدی ارواح العالمین اله الفدا، عزیزانی كه برای كسب ثواب و فضیلت و اجر بی‌حساب جهت بازسازی عتبات عالیات عراق كمر همت به میان بسته‌اند، با همكاری اهل خیر و شیفتگان اهل بیت علیهم‌السلام به‌صورت شایسته در انجام این خدمات بزرگ ولایی موفق گردند و آن را برای خود افتخاری بزرگ دانسته و در درگاه ربوبی شاكر این نعمت و عنایت مخصوص باشند.»

در ادامه‌ این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رییس شورای سیاست‌گذاری ستاد بازسازی عتبات عالیات و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، با تأكید بر جلب اعتماد مردم و اطلاع‌رسانی شفاف نسبت به هزینه‌هایی كه در بازسازی عتبات عالیات عراق می‌شود، اظهار كرد: باید نسبت به مبالغی كه مردم برای بازسازی عتبات عالیات اهدا می‌كنند، اطلاع‌رسانی شفافی صورت گیرد تا اعتماد مردم جلب شود.

وی با بیان این‌كه امسال وظیفه‌ ستاد بازسازی عتبات عالیات با توجه به شعار همت و كار مضاعف عمران و آبادانی عتبات است، ادامه داد: مردم بزرگ‌ترین سرمایه‌ این ستاد هستند. آنها به اهل بیت‌(ع) ارادت و محبت دارند و حاضرند از جان، مال، آبرو و هستی خود بگذرند و ما در صورتی موفق می‌شویم كه اعتماد عمومی این مردم را به خود و فعالیت‌های ستاد جلب كنیم. این مهم‌ترین رمز موفقیت ستاد است.

وی افزود: جلب اعتماد عمومی مردم به نیت پاك و عمل خالص نیاز دارد. بنابراین كاری كه در این ستاد انجام می‌شود، باید در چارچوب احكام شرعی باشد. هدف نباید وسیله را توجیه كند، یعنی ما فقط پول درآوریم و مصالح را به هر شكلی كه خواستیم آماده كنیم، این را خدا، ائمه اطهار‌(ع) و مردم نمی‌پذیرند.

وی با تأكید بر این‌كه حساب‌رسی دقیق باید در كارها و مبالغ اهدایی مردم صورت گیرد، بیان كرد: حضرت امیرالمؤمنین‌(ع) كه اكنون می‌خواهید در بازسازی حرم ایشان سهیم باشید، درباره‌ مسائل بیت‌المال بسیار دقیق بودند و همواره در این مورد تذكر می‌دادند. بنابراین ما هم درباره‌ مسائل مالی، بخصوص زمانی كه به مردم مربوط می‌شود، نباید به یكدیگر اعتماد كنیم. البته همكارانی كه در ستاد بازسازی عتبات هستند، به این موضوع توجه دارند.

محمدی با تأكید بر لزوم نظارت و كنترل دقیق كاركنان و وظایفی كه به این ستاد محول شده است، گفت: مال، انسان را در معرض لغزش و خطا قرار می‌دهد. بنابراین كارهایی كه برعهده گرفته‌اید، باید نظارت شوند تا نتیجه‌ كار خراب نشود، چون در این صورت، علاوه بر هدر دادن بیت‌المال، اعتماد مردم را هم از بین برده‌اید.

رییس شورای سیاست‌گذاری ستاد بازسازی عتبات عالیات هم‌چنین درباره‌ حفظ و نگهداری صحیح از اموالی كه مردم در اختیار ستاد قرار داده‌اند یا می‌دهند و رعایت صرفه‌جویی در هزینه‌ها توصیه‌هایی كرد و افزود: مقام معظم رهبری درباره‌ اصلاح الگوی مصرف همواره توصیه و تأكید كرده‌اند و حتی این عنوان را شعار سال گذشته قرار دادند و امسال نیز هم‌چنان بر رعایت آن تأكید دارند. این ستاد باید مجری تدابیر مقام معظم رهبری باشد و به خواسته‌های ایشان توجه كند و رضایت او را به‌دست آورد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأكید بر جلب كمك‌ها و حمایت‌های مردمی، اظهار كرد: این كمك‌ها باید با وحدت رویه و سیاست مشخصی جلب شوند. گاهی دیده می‌شود، برخی زائران تعهداتی را در عتبات عالیات قبول می‌كنند، اما به آنها عمل نمی‌كنند. این مسأله سبب بی‌اعتمادی طرف عراقی به كل كشور ما می‌شود.

او خطاب به مسئولان ستاد بازسازی عتبات عالیات، گفت: هرچه به طرف عراقی تعهد داده‌اید، باید در زمان مشخص و با كیفیت بالا به آن عمل شود. اگر كاری در توان شما نیست، تعهد ندهید. كسی ما را مجبور نمی‌كند، در جایی كه آمادگی نداریم بی‌جا تعهد بدهیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: یكی از سیاست‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات، اولویت‌بندی و زمان‌بندی است. امكان دارد، چند كار را در عراق برعهده گرفته باشید، اما باید آنها را اولویت‌بندی كنید تا به تعهدها در زمان مشخص عمل شود.

محمدی با بیان این‌كه از تجملات و تشریفات در برنامه‌های ستاد باید پرهیز شود، اضافه كرد: اگر كارهای ما با تشریفات همراه شود، مردم دیگر به ما اعتماد نمی‌كنند. باید برای جلب این اعتمادها گزارش‌هایی را از فعالیت‌های انجام‌شده یا در دستور اقدام، به علما و بزرگان هر استان مانند نمایندگان ولی فقیه و ائمه‌ی نماز جماعت برای جلب اعتماد بیش‌تر ارائه كنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی، معاون اول قوه‌ی قضاییه، نیز در ادامه‌ این مراسم، درباره‌ زیارت، فلسفه و جایگاه آن سخن گفت و با اشاره به فرهنگ زیارت و رابطه‌ بین زائر و مزور، گفت: آن‌چه برای زائر و حضورش در محضر مزور مهم است، معرفت و شناخت است.

او با بیان این‌كه علم‌های برپاشده بر قبور ائمه اطهار‌(ع) علم هدایت انسان گمگشته‌ی امروز در مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است، اظهار كرد: ‌از زمان حضرت نوح‌(ع) تا كنون، طوفان‌ها و امواج اخلاقی بسیار سهمگین‌تری نسبت به آن دوره اتفاق افتاده است و كسانی اهل نجات هستند كه بنده باشند. قبور ائمه اطهار‌(ع) برای هدایت انسان به بندگی و عبودیت است و دستگاه انسان‌سازی به‌شمار می‌آید كه به عمل و اخلاق انسان خط می‌دهد.

رییسی با بیان این‌كه امروز خواستن و دگرخواهی‌های انسان گوش عالم را كر كرده است و ظلم و ستم‌هایی در عالم به نام حمایت از انسان و حقوق بشر می‌شود، گفت: چرا امروز برخی با عتبات عالیات و علم‌های نورانی و این دستگاه‌های انسان‌ساز مخالف‌اند، چون این دستگاه‌ها، انسان‌ساز و ضدظلم هستند و دشمنان همواره با آن‌ها مشكل داشته‌اند و دارند.

معاون اول قوه‌ قضاییه در ادامه با اشاره به دو مكتب انظلام و انتظار، بیان كرد: اكنون سه‌هزار كانال ماهواره‌یی در كشور قابل دریافت است و سینمای هالیوود نیز فیلم‌های سفارشی تولید می‌كند كه در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شود. آنها با این فیلم‌ها می‌گویند، امید هرگز وجود ندارد و ما هیچ چاره‌ای برای پذیرفتن نظام سلطه‌ی آن‌ها نداریم. این یعنی فرهنگ انظلام كه به‌شدت و قوی كار می‌كند، درحالی‌كه فرهنگ انتظار، فرهنگ مقاومت در مقابل ظلم، امید و خدامداری است. ما به‌جز ائمه اطهار‌(ع) فردی را نداریم كه نسبت به دگرخواهی اقدام كرده باشد. در سیره‌ امیرالمؤمنین(ع) دگرخواهی غوغاست و سیره‌ حضرت فاطمه(س) نیز همین‌طور است.

او با بیان این‌كه قبور ائمه‌ی اطهار‌(ع) مركز پیمان بستن عبودیت با عبد است، گفت: قبور این ائمه‌(ع) مراكزی است كه انسان در صورت سمت‌گیری به‌سوی آنها، راه را گم نمی‌كند و در مسیر عبودیت و پروردگار قرار می‌گیرد؛ اما چه كسانی با اینها مخالف‌اند و مدام قبور آنها را خراب می‌كنند و نمی‌خواهند عتبات عالیات آباد بماند و زمینه برای حضور زائران فراهم شود، به‌جز افرادی كه جاهل و نادان‌اند یا دشمنان دیرینه و اساسی خط خداپرستی به‌شمار می‌آیند.

رییسی در ادامه به جریان وهابیت اشاره كرد و افزود: وهابیت جزو مذاهب اربعه‌ ما نیست، بلكه مذهبی دست‌ساخته‌ انگلیسی‌ها برای ایجاد تشتت در مسائل دینی است. تمام مبانی فكری اینها را بزرگان دینی نقد كرده‌اند.

او هم‌چنین گفت: تلاش ستاد بازسازی عتبات عالیات برای آبادانی این مراكز انسان‌ساز با همكاری شیعیان عراق، حركتی مبارك است كه سبب هم‌دلی و وحدت دو كشور می‌شود. ما كشتگان و شهدای زیادی را در راه زیارت داده‌ایم؛ اما آیا تعداد آن‌ها كم‌تر شده است؟ ما هر روز شاهد افزایش این جمعیت هستیم، چون بنای این خط، آن است كه روبه‌روز، نورافشانی و غرور مؤمنان بیش‌تر شود.

رییسی بیان كرد: امیدوارم این حركت ارزشمند، روزبه‌روز افزون‌تر و اعتماد مردم نیز بیش‌تر شود، چون مهم‌ترین سرمایه‌ این ستاد، اعتماد مردم است. در هر صورت، آن‌چه تا كنون انجام داده‌اید، لازم بوده، ولی كافی نبوده است و باید برای گسترش آبادانی این اماكن متبرك بیش‌تر تلاش شود.

همچنین در این مراسم گزارش‌هایی از پروژه‌های درحال اجرا و بهره‌برداری‌شده در عتبات عالیات، برنامه‌های اجرایی ستاد در سال ۱۳۸۹، چشم‌انداز سه یا پنج‌ساله، فعالیت دفاتر استانی و سیاست‌های كلان و اجرایی توسط رییس و دیگر اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات ارائه شد. هم‌چنین ستادهای برتر و نمونه و پیش‌كسوتان و همراهان ستاد تجلیل شدند.

پایان سومین همایش سراسری ستاد بازسازی عتبات عالیات با صدور قطعنامه‌ای به این شرح همراه بود: ما خادمان و شركت‌كنندگان در سومین همایش سراسری ستاد بازسازی عتبات عالیات به نمایندگی از طرف تمام شیعیان و علاقه‌مندان به ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام خاصه ملت بزرگوار ایران، علما و فقها، شهدا و امام شهدا، پدران و مادران، معلمان و مربیان و تمام سفركردگان به دیار باقی كه حب اهل بیت علیهم‌السلام را در سینه داشته‌اند، با خدای خویش عهد پیمان می‌بندیم، به‌منظور تعظیم شعائر دینی در راه مرمت، بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه از هیچ كوششی فروگذار ننموده و با استعانت از خداوند منان و همت و تلاش مضاعف تحقق موارد ذیل را از اهم وظایف و سرلوحه تمام اقدامات خود قرار دهیم.

مواد این قطع نامه بدین شرح ‌است:در تمام لحظات خداوند متعال را شاهد و ناظر اعمال خود دانسته و خلوص نیت عمل صالح و رعایت اخلاق اسلامی را سرلوحه امور خویش قرار دهیم، خود را امانت‌دار مردم ولایت‌مدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام دانسته و اطلاع‌رسانی شفاف، دقیق و به‌موقع از فعالیت‌ها و اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات به آنان را از اهم وظایف خویش بدانیم، بهره‌مندی از شیوه‌های صحیح مدیریت، امكان مشاركت تمام علاقه‌مندان به ساحت مقدس اهل بیت علیه‌السلام را فراهم كنیم.

همچنین، سازمان‌دهی و ایجاد تمهیدات لازم به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تمام سازمان‌ها، نهادها و ادارات دولتی و غیردولتی در امر بازسازی عتبات عالیات، ارتباط مستمر با علما و آیات عظام و بهره‌مندی از منویات، راهنمایی‌ها و مساعدت‌های آنان در انجام كلیه‌ اقدامات و فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی به‌منظور فراهم كردن شرایط لازم برای مشاركت تمام شیعیان و محبان اهل بیت (ع) در سایر كشورها در امر مرمت، بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه از دیگر موارد آمده در این قطع نامه ‌است.

رعایت كامل ثبت و ضبط نذورات و كمك‌های نقدی و غیرنقدی مردمی مطابق با نیت و نذر بانیان و هم‌چنین رعایت دقیق هزینه‌كرد آنها در پروژه‌های مرمت، نوسازی و توسعه‌ اعتاب مقدسه، بهرمندی از پیشرفته‌ترین امكانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و رعایت اقدامات اساسی و اصولی در انجام پروژه‌ها به‌منظور ارتقای سطح كیفی و كمی كارها، تلاش ‌منظور مرمت و حفظ آثار فرهنگی، هنری و تاریخی موجود در عتبات عالیات در پروژه‌ها و اقدامات بازسازی (بخصوص آثاری كه مربوط به هنرمندان ایرانی است)، رعایت شأن و مقام والای ائمه اطهار علیهم‌السلام در كلیه اقدامات تبلیغی و جمع‌آوری نذورات و پرهیز از هرگونه اقدامات شبه‌ناك و تفرقه‌برانگیز، بهره‌مندی از منویات و رهنمودهای مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی و رعایت نظرات مسؤولیت تولیت حرم‌های مطهر‌(ع) و هم‌چنین مسائل فرهنگی كشور عراق در كلیه اقدامات و فعالیت‌ها،رعایت اصل مردمی بودن ستاد بازسازی عتبات عالیات و پرهیز از ورود به دسته‌بندی‌ها و جریانات هم از دیگر موارد قطع‌نامه ‌هستند.

برای آشنایی بیشتر با مبحث «بازسازی عتبات عالیات» می‌توانید به «پرونده ویژه خیمه» در این زمینه مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما