تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۰
۰
کد مطلب : ۱۳۰۹۶

حج فرصتی برای اعتماد سازی میان ایران و عربستان است

حج فرصتی برای اعتماد سازی میان ایران و عربستان است
جامعه: ذبیح الله رضانیا در همایش سراسری مدیران ستادی، استانی و مدیران کاروان‌های حج تمتع سال ۸۹ که در اردوگاه یاوران مهدی‌(عج) قم برگزار شد بیان کرد: بحثی که در حج وجود دارد این است که تلاش کنیم تا از ظرفیت حج که به عنوان فرصت استفاده کرده و یک تعامل و اعتماد سازی را بین دو کشور ایران و عربستان ایجاد کنیم و از طریق حج روابط سیاسی بین دوکشور را ارتقا دهیم.

مشاور عالی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه مواضع سعودی‌ها به علت توفیق ایران درعرصه سیاسی نامناسب بوده است گفت: روابط ایران و عربستان در دوره‌های مختلف در سه حالت رفاقت، خصومت و رقابت بود.

رضانیا با بیان اینکه گزینه رقابت سعودی‌ها با ایران بعد از انقلاب اسلامی شدت بیشتری پیدا کرد بیان داشت: در بحث القاعده و تروریست حرف و حدیث‌هایی بین ایران و عربستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث فلسطین و لبنان و عراق نیز بین ایران و عربستان رقابت‌های تنگاتنگی وجود داشته است عنوان کرد: سعودی‌ها با صرف هزینه‌های سیاسی و اجتماعی سعی داشتند تا تأثیر ایران در عراق را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها بر این باورند که ایران حق دخالت در امور کشورهای عربی را ندارد ابراز داشت: ارتباط ما با کشورهای عربی منطقه موجب نگرانی سعودی‌ها شده است.

رضانیا با طرح این مسئله که ما در زمینه هسته‌ای نیز با سعودی‌ها مشکل داریم بیان کرد: سعودی‌ها سعی داشتند تا درگروه ۱+۵ وارد شوند و این نگاه را داشتند که اگر ایران با گروه ۱+۵ به توافق برسد عربستان در یک وضعیت ضعیف‌تری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها در عین حال تمایل به گزینه نظامی ندارند تصریح کرد: جنگ در منطقه باعث ضرر به آنها نیز خواهد شد تمایل سعودی‌ها دراین است تنش بین ایران و غرب حل نشود.

سعودی‌ها سعی داشتند ایران هراسی را به غربی‌ها منتقل کنند

مشاور عالی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به ایران هراسی سعودی‌ها ابراز داشت: سعودی‌ها چون نگران رشد ما در منطقه بودند ایران هراسی را مطرح و درسال‌های اخیر نیز سعی داشتند ایران هراسی را به غربی‌ها منتقل کنند اما ایران با تمام تلاش‌های غرب و برخی کشورهای منطقه در جهان وضعیت خوبی رادارد.

وی فرصت حج را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید از ظرفیت حج برای اعتماد سازی بین ایران و عربستان استفاده شود‌.

رضانیا ابراز داشت: اعتماد سازی باعث می‌شود مشکلات کاهش یابد هر زمان که ایران و عربستان به سمت نقاط و منافع مشترک حرکت کرده‌اند و هرجا بین این دو کشور همکاری وجود داشته است هم به نفع عربستان و هم به نفع ایران بوده است.

طراحی میز قربانی و میز امداد در حج امسال

مشاور عالی رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه از طراحی میز قربانی و میز امداد در حج امسال خبر داد و گفت: طرح امداد در سال‌های گذشته دارای متولی اصلی نبود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح‏ امداد به افراد مسن مدنظر است گفت: افرادی ازکاوان‌ها انتخاب می‌شوند تا با آموزش‌های لازم، طرح امداد را به خوبی اجرا کنند.

وی ادامه داد: امسال به صورت آزمایشی ۱۰ نفر از مدیران کاروان‌های حج و زیارت تهران کارت اعتباری دریافت می‌کنند که می‌توانند با استفاده از آن به دریافت گوسفند قربانی بدون کوپن اقدام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما