رسول نجفیان:

مداحان به علت عدم آگاهی، از تلفيق چند دستگاه موسيقی استفاده می‌كنند

ایکنا , 3 خرداد 1389 ساعت 12:33

رسول نجفیان با انتفاد از ورود افراد غیرحرفه‌ای به مداحی گفت: در حال حاضر هر كس صدايی دارد، بدون آموزش وارد عرصه مداحی می‌شود، چنين افرادی ضربه جدی به مداحی كشور وارد كرده‌اند و در برخی موارد بيان روايات جعلی نيز باعث بوجود آمدن خرافات در ميان مردم شده است.


فرهنگ: «رسول نجفیان» با بیان اینکه در گذشته آموزش در زمینه مداحی سینه به سینه صورت می‌گرفته است، گفت:  مداحان به علت آگاهی نداشتن از دستگاه‌ها و رديف‌های موسيقی در ابتدا در دستگاه شور می‌خوانند و ناگهان به ماهور يا سه‌گاه می‌روند، اين امر باعث می‌شود مخاطب از آن مداحی لذت معنوی نبرد.

نجفیان تصریح کرد: اگر تاريخ مداحی، نوحه‌خوانی، نقالی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی را بررسی كنيم، متوجه خواهيم شد كه تمام آنها پيرو مرشدی بودند كه فن آن حرفه را از او فرا می‌گرفتند، متأسفانه چنين روابطی در حال حاضر در مداحی قطع شده است.

وی افزود: در حال حاضر هر كس صدايی دارد، بدون آموزش وارد عرصه مداحی می‌شود، چنين افرادی ضربه جدی به مداحی كشور وارد كرده‌اند و در برخی موارد بيان روايات جعلی نيز باعث بوجود آمدن خرافات در ميان مردم شده است.

نجفيان گفت: برخی افراد در زمينه هنر‌های مختلف خودشان بدنبال استاد صاحب سبك آن رشته می‌روند، جوانانی نيز كه قصد دارد در حوزه مداحی فعاليت داشته باشند، بهتر است مرشد و پير مداحان را پيدا كنند و در مقابل آن‌ها زانو بزنند و آموزش ببينند.

وی تصريح كرد: جوانان علاقه‌مند به مداحی بايد مانند يك پژوهش‌گر و جستجو‌گر نوحه‌نواها را از سراسر مناطق مختلف ايران جمع‌آوری كنند و ضمن اينكه خودشان از آنها استفاده می‌كنند به نسل‌های آينده نيز انتقال دهند.

وی گفت: هزاران نوحه‌نوای شاد و غمگين روستا‌های مختلف ايران از ۱۴۰۰ سال تا‌كنون سينه به سينه باقی مانده است كه ارزش‌شان از اشياء زيرخاكی بيشتر است. به اين علت كه اين نوحه‌‌نواها با مرگ پيرزن و پيرمردی كه اين نوحه‌ها در سينه آنهاست، ممكن است از بين برود.

اين خواننده موسيقی سنتی با اشاره به آفتی كه به جان مداحی افتاده و دل بسياری از مداحان و مراجع تقليد را به درد آورده است، افزود: برای تمام مداحان احترام قائل هستم و تنها به اين علت كه ۲۰ سال از عمرم را در روستاهای ايران به جمع‌آوری نوحه‌های مختلف پرداخته‌ام، در زمينه استفاده نادرست از موسيقی در مداحی اظهار ‌نظر می‌كنم، متأسفانه در حال حاضر مردم زمانی كه به مجلس عزاداری اهل بيت(ع) وارد می‌شوند، متوجه استفاده از سخيف‌ترين ملودی‌های لوس‌آنجلسی توسط مداحان می‌شوند كه در بسياری از مواقع چنين مجالسی توسط مردم به سخره گرفته می‌شود.

نجفیان گفت: حدود شش سال گذشته مجموعه نوحه‌هايی با عنوان «نوحه نوا‌های مداحی» را بدون هيچ دخل و تصرفی منتشر كردم، ويژگی آثار وابسته به نياكان يك ملت اين است كه به دل شنونده می‌نشيند.

وی در پايان تصریح کرد: در آثار موسيقی جهان اگر چند اثر از بتهوون، شورت، آدمائوس و موتزارت ماندگار شده است، به اين دليل است كه چنين آثاری برگرفته از آهنگ‌ها و نوا‌های قديمی‌شان بوده است، بنابراين می‌توان گفت موسيقی كه برگرفته از آب و خاك سرزمينی باشد، ماندگار خواهد شد.


کد مطلب: 13097

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13097/مداحان-علت-عدم-آگاهی-تلفيق-چند-دستگاه-موسيقی-استفاده-می-كنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir