آیت الله مکارم شیرازی:

مبلغین به ادبیات مخاطبان دقت کنند

خبرگزاری مهر , 4 خرداد 1389 ساعت 11:53

در شرایط جدید دین ما با سیاست آمیخته شده است و دشمنان نیز در مواجهه با ما هم دینی عمل می‌کنند و هم سیاسی.


آیت الله مکارم شیرازی، توجه به ادبیات و نیازهای مخاطب را یکی از اصول اساسی تبلیغ دانست و از مبلغین خواست تا به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی غروب دوشنبه در مراسم تجلیل از مبلغان ممتاز طرح هجرت تابستانی سال ۸۸ دفتر تبلیغات اسلامی گفت: هر قشری ادبیات خود را دارد و شما در مواجهه با هر کدام از آنها باید به این مسئله توجه کنید.

وی ادامه داد: دانشجو ادبیات خود را دارد و یک خارجی غیر مسلمان ادبیات خود را و شما باید در هنگام تبلیغ به این امر توجه کافی داشته باشید.

از تبلیغات گروه‌های انحرافی نمی‌هراسیم
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تبلیغات گروه‌های انحرافی همچون وهابیون و شیطان‌پرستان در کشور اظهار داشت: ما به هیچ وجه از تبلیغات این گروه‌های نمی‌هراسیم چرا که به منابع مذهب خود اطمینان کامل داریم.

وی تأکید کرد: مکتب شیعه به حدی غنی است که تمامی این گروه‌ها را کنار خواهد زد و به راه خود ادامه خواهد داد.

این مرجع تقلید جهان تشیع خطاب به طلاب مبلغ گفت: شما باید محکم به فعالیت‌های خود ادامه دهید و آگاه باشید که بنا به وعده قرآن ملائکه به یاری شما خواهند آمد.

مبلغین خود را مجهز کنند
آیت الله مکارم با بیان این که یاری الهی زمانی برای شما سود خواهد داشت که خود را مجهز کرده باشید گفت: سعی کنید با شبهات آشنا شوید و پاسخ آنها را بدانید.

وی ادامه داد: حتی اگر در حفظ مطالب مشکل دارید آنها را مکتوب نمایید و حافظه خود قناعت نکنید.

استاد برجسته حوزه گفت: سعی کنید برای سخنرانی یادداشت تهیه کنید و فکر نکنید این کار دون‌شأن یک سخنران است. حتی مردم وقتی می‌بینند شما از روی متن می‌خوانید نسبت به صحت مطالب شما مطمئن‌تر می‌شوند.

با اخلاق می‌توان قلب مردم را صید کرد
این مفسر قرآن کریم اخلاق خوب را بهترین وسیله برای جذب مرد دانست و اظهار داشت: دلایل محکم شما مبلغین ۲۰ درصد اثر دارد امام اخلاق شما ۸۰ درصد.

وی با بیان این که رفتار محبت‌آمیز روحانی از دلایل عقلی تأثیر بیشتری دارد تأکید کرد: سعی کنید متواضع باشید و نهایت مدارا را نسبت به جوانان داشته باشید که این همان شیوه انبیا و ائمه اطهار(ع) است.

مکارم شیرازی، پیامبر اسلام(ص) را یک مبلغ سیار دانست و گفت:‏ نباید این طور باشد که حتی بنده به عنوان یک مرجع تبلیغ، سفر را دور از شأن خود بدانم چرا که همه ما موظف به تبلیغ هستیم.

مبلغین، ناجیان جهان اسلام هستند
وی اظهار داشت: اسلام مبلغ را از هزار عابد برتر می‌داند چرا که عابد با تلاش‌هایش تنها خود را نجات می‌دهد اما مبلغ تعداد کثیری را حیات می‌بخشد.

مکارم افزود: مبلغ به مانند یک نجات غریق برفراز می‌نشیند و به یاری مردم می‌شتابد و آنها را از گرداب‌های گمراهی نجات می‌دهد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: قرآن احیاء یک انسان و هدایت او را مانند نجات تمام مردمان می‌داند و این نشان دهنده ارزش تبلیغ در نگاه اسلام است.

مکارم افتخار تبلیغ را توفیقی دانست که نسیب هرشخصی نمی‌شود و اظهار داشت: مطمئن باشید یا خود شما و یا پدر و مادرتان کار خیری را انجام داده‌اند که این توفیق نصیب شما شده است.

در زمینه تبلیغ با شرایط نوینی روبرو هستیم
وی با بیان این که در زمینه تبلیغ با شرایط نوینی روبرو هستیم گفت: در شرایط جدید دین ما با سیاست آمیخته شده است و دشمنان نیز در مواجهه با ما هم دینی عمل می‌کنند و هم سیاسی.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه امروز انقلاب اسلامی سنگرها را یکی پس از دیگری فتح می‌کند و در لبنان مقابل اسرائیل ایستادگی می‌نماید افزود: شرایط شیعیان در افغانستان بسیار بهتر شده است و در عراق پس از مدت‌ها یک دولت شیعه سر کار آمد.

وی با اشاره به نامه‌ای که اخیرا از فرانسه برای ایشان رسیده است گفت: به ما خبر داده‌اند که تمام اهالی یک روستا در فرانسه مسلمان و شیعه شده‌اند و این مساله از جمله دلایلی است که دشمنان به وحشت افتاده‌اند چرا که این مکتب، یک مکتب سیاسی است که امروز در منطقه و فردا در تمام جهان با غربیان درگیر خواهد شد.

اعزام مبلغ ریشه در صدر اسلام دارد
این مرجع تقلید، اعزام مبلغ را به قدمت اسلام دانست و با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: قران به مسلمین می‌گوید همه مؤمنین نباید به جهاد بروند بلکه باید عده‌ای در دین تفقه کنند و برای دیگران نیز تبلیغ داشته باشند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: تأکید به مسئله تبلیغ از معجزات اسلام است چرا که در محیط جاهلی عرب، اسلام برای تبلیغ برنامه طراحی می‌کند و به امری می‌پردازد که ما امروز تازه به آن رسیده‌ایم.

نسل جدید را با دفاع مقدس آشنا کنید
این مفسر قرآن با اشاره به حماسه آزاد سازی خرمشهر از مبلغین در‌خواست کرد تا نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس آشنا کنند‌.

وی افزود: در آن دوران کسی به راحتی فتح خرمشهر ر‌ا باور نمی‌کرد آن هم با این کیفیت و تعداد کثیری اسیر و غنیمت.

مکارم شیرازی در پایان اظهار داشت: نسل جدید باید بداند که این انقلاب به چه قیمتی به دست آمده است و نباید آن را به راحتی از دست بدهد.


کد مطلب: 13107

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13107/مبلغین-ادبیات-مخاطبان-دقت-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir