تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۹
۰
کد مطلب : ۱۳۱۲۰
در گفت‏‌وگو با مشاور مالی آستان امام حسین(ع) عنوان شد:

دیوان وقف شیعی و دولت عراق مستقیما بر حساب‌‏های مالی آستان نظارت داند

دیوان وقف شیعی و دولت عراق مستقیما بر حساب‌‏های مالی آستان نظارت داند
جامعه-خیمه: «حسن رشید جواد» مشاور مالی آستان امام‌ حسین(ع) در گفت‏‌وگو با پایگاه اطلاع‌‏رسانی آستان مقدس حسینی(ع) از نظارت دیوان وقف شیعی عراق و نیز شورای نظارت برحساب‏های مالی اماکن مقدسه وابسته به هیئت دولت عراق خبر داد و گفت: «از زمانی که درب ضریح مقدس گشوده می‏شود و پول‏های ریخته شده در آن جمع‏آوری و محاسبه می‏گردد، سازمان‏های نظارتی دولتی، مردمی و وابسته به مراجع در محل حضور دارند و مقدار آنها را یادداشت می‏کنند. همچنین این سازمان‏ها به نحوه هزینه کردن پول‏های جمع‏آوری شده از داخل ضریح نیز دقت عمل دارند و همه ریز هزینه‏ها را از مسئولان حرم مطهر می‏خواهند.»

به گفته «جواد»، شورای اداره آستان و نیز شخص تولیت حرم مطهر «شیخ عبدالمهدی الکربلایی» درباره نحوه خرج و محل صرف پول‏‌ها نظر می‏دهند. اما اینکه آیا واقعا این درآمدها در محل‏های تشخیص داده شده هزینه می‏شود یا نه، با نظارت کافی دیوان وقف شیعی و دولت عراق همراه است.

به گفته این مسئول اقتصادی در آستان مقدس امام حسین(ع)، همه اموال منقول و غیرمنقول و نیز نقدی و جنسی از کوچک و بزرگ آن و از زمانی که وارد مجموعه اموال حرم می‏شوند، ثبت شده و دارای شناسنامه می‏شوند. او همچنین از رعایت کامل دستورات و احکام شرعی در نحوه هزینه کردن اموال حرم مطهر خبر داد و گفت: «همه هزینه‏ها را بر اساس دستورات شرع انجام می‏دهیم و اگر در جایی هم با مشکل برخوردیم، با استفتاء از مراجع تقلید شیعه، مشکل به وجود آمده را مرتفع می‏کنیم.»

«حسن رشید جواد» گفت: «همه خریدها را با دریافت مستقیم دستور کتبی از سوی تولیت حرم انجام می‏دهیم. اما در برخی موارد مانند ارائه خدمات غذایی به زائران میلیونی در ایام خاص، بعضا با دستور تلفنی تولیت نیز اقدام به تهیه غذا می‏کنیم؛ چراکه ارج نهادن به جایگاه زوار در رده اول اولویت‌های کاری ماست.»

او همچنین با تکذیب شایعه خریدهای میلیاردی برای توسعه عمرانی حرم گفت: «برای نصب کاشی‌‏های مخصوص فیروزه‏ای در سقف یکی از ساختمان‏ها، به یکی از تجار مراجعه کردیم تا آن را برای ما از اروپا سفارش دهد. او نیز با ارائه فاکتوری غیرواقعی، رقم بسیار بالایی را به ما پیشنهاد داد. ما نیز برای آنکه در هزینه‏های‏مان صرفه‏جویی کنیم، مسئول خرید خود را به یکی از کشورهای اروپایی فرستادیم و او موفق شد تا کاشی مورد نظر را با نصف قیمت از اروپا تأمین کند. بنابراین می‏بینید که همه ما به فکر کاهش هزینه‏های حرم تا آنجایی که امکان دارد هستیم.»

به گفته مشاور مالی تولیت حرم اباعبدالله الحسین(ع)، اولویت نخست کاری حرم، امور عمرانی نیست؛ بلکه ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و پس از آن ارائه خدمات بهتر به زوار الحسین(ع) از مهمترین اهداف آستان مقدس است. به گفته «جواد»، حتی در برخی موارد از هزینه‌‏های عمرانی زده می‏شود تا به هزینه‏های انتشارات و نیز بخش مجلات اختصاص یابد.

«حسن رشید جواد» در پاسخ به سؤالی درباره هزینه کردن از بخشی از نذورات در مسائل سیاسی و رقابت‏های انتخاباتی، با تکذیب این شایعه گفت: «از شأن والا و جایگاه رفیع آستان مقدس حضرت اباعبدالله(ع) به دور است که این آستان خود را وارد بازی‏های سیاسی و درگیری‏های انتخاباتی کند.»

علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از روند «بازسازی عتبات عالیات» به «پرونده ویژه خیمه» در این زمینه مراجعه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما