تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۲۲
۰
کد مطلب : ۱۳۱۷
مسئول انجمن شعر «غزل»:

سروده های عاشورایی باید متانت خاصی داشته باشد

به گزارش خیمه، مسئول انجمن شعر «غزل» با اشاره به حذف بعضی مسائل از اشعار عاشورايی اظهار كرد: اين نوع سروده‌ها به توجه به عظمت واقعه كربلا و عمق شخصيت سيدالشهدا بايد متانت خاصی داشته باشد و چنان‌كه از سوی مقامات بالا نيز توصيه شده است، مسائل اغراق‌آميز بايد از اين سروده‌ها حذف شود؛ زيرا اين مسائل از عظمت واقعه عاشورا می‌كاهد و اين واقعه عميق را، كه حامل پيامی جاويدان است، عادی جلوه می‌دهد.

غزل تاجبخش به شاعران عاشورايی پيشنهاد داد كه واژه‌های فخيم و پيام‌دار در اشعار خود استفاده كنند و افزود: خوشبختانه در حال حاضر سروده‌های عاشورايی نسبت به دهه‌های قبل بهتر شدند و اين سروده‌ها در عين اظهار ادب و تقديم حالت حزن به پيشگاه سالار شهيدان، پيام اصلی كربلا را می‌رسانند. حفظ اين حالت در سروده‌های عاشورايی وظيفه شاعران اين عرصه است؛ سروده‌های عاشورايی بايد محور اصلی واقعه كربلا و پيام امام حسين(ع) را در نظر داشته باشند و با انتخاب واژه‌های فخيم و پيام‌دار بايد متانت و عظمت واقعه عاشورا را حفظ كنند.

اين پژوهشگر با تأكيد بر استفاده از زيبايی‌های خاص واقعه عاشورا در اين اشعار تصريح كرد: زيبايی‌های خاص عاشورا برای اضافه‌كردن چاشنی و دادن زيبايی به اين اشعار كافی است؛ اگر بخواهيم جاذبه و محبوبيت اين گونه اشعار را بيشتر كنيم، استفاده از احساسات عميق شخصيت‌های كربلايی و جاذبه‌های خاص واقعه عاشورا كفايت می‌كند.

در ‌پايان نويسنده كتاب «فرهنگ زبان مخفی» درباره وضعيت كنونی سروده‌های عاشورايی اظهار كرد: با توجه به اينكه من خودم هم در اين زمينه تحقيق و پژوهش می‌كنم، احساس می‌كنم كه اين فرهنگ غنی راه خود را به سوی بالندگی ‌پيدا كرده است و پس از اين نيز اميدوارم اين سروده‌ها چنان طراحی شوند كه در عين اظهار ادب و متانت به پيشگاه امام حسين(ع)، امروزی، جوان‌پسند و تأثيرگذار باشند.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما