تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۱۵
۰
کد مطلب : ۱۳۱۹۴
هادی:

روایت مقتل عاشورا در هنرهای تجسمی وامدار ادبیات فارسی است

روایت مقتل عاشورا در هنرهای تجسمی وامدار ادبیات فارسی است
فرهنگ: سهراب هادی، نقاش و مدرس هنر نقاشی گفت:«اگر بخواهیم آثار و اشعاری را که از محتشم کاشانی برجای مانده، مطالعه کنیم، پی می بریم که روایت مفاهیم آیینی، اسطوره‌ای، حماسی و روایت مقتل‌های عاشورا وامدار ادبیات ایرانی هستند. همه مفاهیمی چون روایت زندگی ائمه، حق جویی، شهادت به نوعی در هنر و ادبیات ایرانی به کار گرفته شده است.»

هادی تصریح کرد:«نگاه به هنرهای تجسمی، خصوصاً نقاشی مذهبی و توجه به آن در تبلیغات رسانه‌ای، نگاه خاصی را می‌طلبد و عدم توجه رسانه‌ها زیاد به مفاهیم و آثار برنمی گردد، بلكه این خود رسانه‌ها هستند كه به این آثار توجهی نمی‌كنند.»

این هنرمند نقاش در ادامه گفت:«دو روایت در هنر نقاشی وجود دارد، روایت اول، روایت کلاسیک است و روایت دوم روایت نو. رویكرد کلاسیک، نگاهی واقع گرایانه به اشیاء بود و رویكرد نو که تقریباً نزدیک به هفتاد سال است که وارد عرصه هنرهای تجسمی ایرانی شده، با ریشه های كلاسیك و اصیل ایرانی رابطه‌ای برقرار نكرده است.»

وی افزود:«در دهه چهل، نهضتی به نام نهضت سقاخانه در تقابل با شیوه‌های مدرنی که وارد عرصه هنر ایرانی شده بودند، راه افتاد که در آن موتیف، نگاره‌ها و انگارهایی که در حال فراموشی بودند احیا شد، بنابراین مطالعه در نهضت سقاخانه‌ای می‌تواند به نوعی مطالعه هنرهای نگاره‌ای دینی و آیینی در هنر ایرانی باشد.»

هادی تصریح کرد:«امروزه گالری‌ها عموماً از جنبه کلاسیک بی‌ریشه هستند و متأسفانه امروزه می‌بینیم عده‌ای هزینه می‌کنند و مثلاً به موزه لوور پاریس می‌روند، درحالیکه ما آثاری داریم که می‌توانستیم جهان را برای تماشای آنها دعوت کنیم و این نقص بسیار بزرگی است. چون بعد از کمال‌الملک نگارگری ایرانی فراموش شد، نگهداری و مراقبت از آن‌ها نیز از یادها رفت. اگر بخواهیم نگاهی به نقاشی‌های فین کاشان، خانه‌های علوی، برجردی‌ها و خانه‌های اصیل کاشان بیندازیم به این امر پی خواهیم برد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما