کد مطلب : ۱۳۱۹۴
هادی:
روایت مقتل عاشورا در هنرهای تجسمی وامدار ادبیات فارسی است
هادی تصریح کرد:«نگاه به هنرهای تجسمی، خصوصاً نقاشی مذهبی و توجه به آن در تبلیغات رسانهای، نگاه خاصی را میطلبد و عدم توجه رسانهها زیاد به مفاهیم و آثار برنمی گردد، بلكه این خود رسانهها هستند كه به این آثار توجهی نمیكنند.»
این هنرمند نقاش در ادامه گفت:«دو روایت در هنر نقاشی وجود دارد، روایت اول، روایت کلاسیک است و روایت دوم روایت نو. رویكرد کلاسیک، نگاهی واقع گرایانه به اشیاء بود و رویكرد نو که تقریباً نزدیک به هفتاد سال است که وارد عرصه هنرهای تجسمی ایرانی شده، با ریشه های كلاسیك و اصیل ایرانی رابطهای برقرار نكرده است.»
وی افزود:«در دهه چهل، نهضتی به نام نهضت سقاخانه در تقابل با شیوههای مدرنی که وارد عرصه هنر ایرانی شده بودند، راه افتاد که در آن موتیف، نگارهها و انگارهایی که در حال فراموشی بودند احیا شد، بنابراین مطالعه در نهضت سقاخانهای میتواند به نوعی مطالعه هنرهای نگارهای دینی و آیینی در هنر ایرانی باشد.»
هادی تصریح کرد:«امروزه گالریها عموماً از جنبه کلاسیک بیریشه هستند و متأسفانه امروزه میبینیم عدهای هزینه میکنند و مثلاً به موزه لوور پاریس میروند، درحالیکه ما آثاری داریم که میتوانستیم جهان را برای تماشای آنها دعوت کنیم و این نقص بسیار بزرگی است. چون بعد از کمالالملک نگارگری ایرانی فراموش شد، نگهداری و مراقبت از آنها نیز از یادها رفت. اگر بخواهیم نگاهی به نقاشیهای فین کاشان، خانههای علوی، برجردیها و خانههای اصیل کاشان بیندازیم به این امر پی خواهیم برد.»
مرجع : خبرگزاری شبستان