شماره ۶۴ماهنامه خیمه منتشر شد

15 خرداد 1389 ساعت 12:51

شماره جدید ماهنامه خیمه به وضعیت نشر در لبنان و همچنین بررسی برگزاری مجالس مذهبی زنانه پرداخته است.


فرهنگ - خیمه: شماره ۶۴ ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در ۸۰ صفحه و در قالب شش بخش هیئت ، جامعه ، هنر و ادبیات ، مردم شناسی ، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

وضعیت نشر در لبنان،برگزاری مجالس مذهبی زنانه و نقش غالیان در تحریف واقعه عاشورا، از جمله موضوعاتی است که در این شماره به چشم می‌خورد.

در این شماره می توانید گفت وگوی ویژه خیمه را با رضا داوری اردکانی درباره دین، فلسفه و خشونت بخوانید.

در سرمقاله شماره ۶۴ با عنوان «ما متهم می‌کنیم، پس هستیم» مرتضی وافی با نقد آنچه، آن را رکود فرهنگی می‌نامد، نوشته است: ما با بیماری «خود را دانای کل ببین و دیگران را با اتهام زدن از پای بینداز» بیشترین قربانیان خود را از میان جوانان مستعد و خوش فکر می گیریم؛ جوانانی که شباهت زیادی به جوانی چمران و آوینی و دیگر مفاخر فرهنگی پس از انقلاب دارند؛ چمرانی که «عاشق» می‌شود و آوینی که «هیچکاک، آن اسطوره سینمای غرب را دوست دارد.»

در این شماره خیمه گفت‌وگو،‌ مصاحبه و یادداشت‌هایی از رضاداوری اردکانی، جابرعناصری، سیدحمید خویی، جورج شکور، جابر رحمانی، حسین قدوسی، فاطمه راکعی، ادیب یزدی، رمضان فرخ‌رو، خشایار قاضی‌زاده، آنطوان بارا، استفان رزینی، سید حسین موسوی شریبانی و مرضیه محمدزاده را می‌خوانید.

گزارشی از اختتامیه دومین دوره مسابقات رسانه‌های عاشورایی و نیز گزارشی از نشست گروه اندیشه خیمه با اندیشمند مسیحی و شاعر لبنانی تبار آنطوان بارا در این شماره آمده است.

در پرونده ویژه لبنان، ضمن معرفی آخرین کتاب انتشارات خیمه، «پدر، پسر،‌ روح‌القدس»، مطالبی با عنوان «زنان شیعه لبنانی» و «جلوه آزادگی در شعر شاعران عقیده» را خواهید خواند.

در بخش هیئت یادداشت مجید مبینی با عنوان «پیام ‌پژوهی هیئت‌های دینی» و نیز مصاحبه‌هایی با دو تن از مداحان اهل بیت را می‌خوانید.

در بخش جامعه پرونده ویژه خیمه درباره «جلسات مذهبی زنانه» در ایران و سایر کشورهای مسلمان به چاپ رسیده است.

گزارش نشستی درباره «حضرت فاطمه در حوزه ادبیات آیینی»، نگاهی به مستندهای عاشورایی، مروری بر خاطرات خسرو شمر، یادداشتی از جابر عناصری، نگاهی به تصویرسازی و شمایل نگاری مذهبی از منظر «خشایار قاضی‌زاده» و گفت‌وگو با «فاطمه راکعی» از موضوعات بخش هنر و ادبیات آیینی این شماره خیمه است.

در بخش تاریخ و اندیشه گفت‌وگوی خیمه را با رضا داوری اردکانی با موضوع خشونت و سیاست می‌خوانید. در یادداشتی تحت عنوان «تمام ناتمام حج» به این پرسش پاسخ داده شده است که آیا امام حسین(ع) حج خود را نیمه کاره رها کرد یا نه؟
همچنین در گفت‌وگو با سید حمید خویی، به تحریفات عاشورا، اسطوره‌سازی، همانندسازی وارون و قداست‌زدایی اشاره شده است.

در بخش مردم‌شناسی، پتانسیل‌های جهانی تعزیه ایرانی و مردم شناسی مناسک سوگواری حسینی در شبه قاره هند مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش رسانه این شماره خیمه ضمن گفت‌وگو با مدیر «موسسه فرهنگی هنری رسائل» که از نهادهای فعال در تولید نغمه‌ها و سرودهای مذهبی است، به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و ضرورت سیاست‌گذاری در این عرصه تمرکز دارد.

در صفحات پایانی خیمه تازه‌های بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حوزه عاشورا و دین را می‌توانید پیدا کنید.

ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری ، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.


کد مطلب: 13223

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13223/شماره-۶۴ماهنامه-خیمه-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir